UWAGI WSTĘPNE
Na samym początku naszych rozważań trzeba, niestety, stwierdzić, że nauczaniu historii w Wolnym Mieście Krakowie nie poświęcono dotąd żadnej większej rozprawy. Nie znaczy to oczywiście, że naszej historiografii całkowicie obce były zagadnienia związane z rozwojem oświaty i szkolnictwa Krakowa w tym okresie. Tak się jednakowoż złożyło, że historycy, badający tę problematykę, więcej uwagi zwracali na organizację szkolnictwa i jego losy w uzależnieniu od aktualnej sytuacji politycznej, w jakiej znajdowała się tak zwana Rzeczpospolita Krakowska, aniżeli na treść poznawczą poszczególnych przedmiotów nauczania, metody pracy nauczycieli, ich przygotowanie rzeczowe i dydaktyczne oraz pomoce naukowe, a zwłaszcza podręczniki szkolne.
Autorzy poszczególnych pozycji naukowych starali się więc dać obraz całości spraw szkolnych w niektórych okresach rozwoju Wolnego Miasta Krakowa — jak na przykład Ludwik Ręgorowicz1, względnie badania swoje poświęcali całkowicie jednemu tylko odcinkowi ówczesnego szkolnictwa 2, a nawet historii pojedynczego zakładu szkolnego 3. Czołowa pozycja, jaką z różnych względów zajęło w szkolnictwie polskim Liceum im. Bartłomieja Nowodworskiego, zwane w niektórych okresach czasu popularnie „krakowską Św. AnnąM — była przedmiotem specjalnych zainteresowań i powstania szeregu publikacji, których tematem stały się losy tej najstarszej polskiej szkoły średniej 4.
Toteż nic dziwnego, że w kręgu tych stosunkowo rozległych zagad-