Wydanie drugie, poprawione i poszerzone zawiera nowy rozdział: Widżniawada jako buddyjska psychologia głębi. Monografia poświęcona jest analizie działań wolicjonalnych. Autor ukazuje wolę jako syntezę nieświadomej dyspozycji psychicznej i czynu zaplanowanego przez rozum. Podejmuje takie centralne zagadnienia, jak konflikty pomiędzy świadomym zamierzeniem a afektywnym i popędowym opętaniem przez kompleksy, pomiędzy procesami cyklicznymi (reaktywnymi i mechanicznymi) a spiralnymi (twórczymi i progresywnymi), pomiędzy doświadczaną rzeczywistością a tworzonymi przez ludzkie umysły iluzjami. W swej refleksji autor opiera się na psychologii głębi, sięga do myśli chrześcijańskiej, do filozofii Schopenhauera i Nietzschego oraz do buddyjskich sutr, nauk dawnych mistrzów buddyjskich i ich współczesnych propagatorów. Spis treści Przedmowa do wydania II Wprowadzenie: Odkrywanie rzeczywistości Rozdział 1: Psyche i wola 1.1. Transcendentny charakter woli 1.2. Św. Paweł i zniewolenie przez grzech 1.3. Wolicjonalizm stoicki i augustiański Rozdział 2: Wola a typy psychologiczne 2.1. Enancjodromia 2.2. Świadomość i wola 2.3. Wola i przeciw-wola w postawie ekstrawertywnej 2.4. Wola i przeciw-wola w postawie introwertywnej Rozdział 3: Ego i złudzenie wolnej woli 3.1. Człowiek jako przejaw woli 3.2. Wola a „przeciw-gra” 3.3. Fenomen świadomości siebie Rozdział 4: Doświadczenie bycia 4.1. Bycie i stawanie się 4.2. Iluzje a urojenia 4.3. Procesy pierwotne i wtórne 4.4. Dynamika pokus Rozdział 5: Archetypowe i instynktowe źródła opętania 5.1. Pseudoindywiduacja 5.2. Cień i opętanie 5.3. Destrukcyjna moc myśli i wyobrażeń 5.4. Ego jako pseudojaźń Rozdział 6: Wola w psychologii buddyjskiej 6.1. Wola a karma 6.2. Wola a skandhy 6.3. Wola a dwanaście ogniw współzależnego powstawania 6.4. Łańcuchy uwarunkowanego 6.5. Karma a wolność woli Rozdział 7: Widżnianawada jako buddyjska psychologia głębi 7.1. Wprowadzenie 7.2. Wasubandhu i jego psychologia refleksji 7.3. Struktura procesów psychicznych według widżnianawady 7.4. Chwila obecna umysłu 7.5. Powrót duszy Rozdział 8: Wychowanie do szaleństwa 8.1. Wola a przyczyny urojone 8.2. Warunkowania ideologiczne 8.3. Wola i jej trzy hipostazy Zakończenie Bibliografia Nota o Autorze O Autorze Tomasz Olchanowski – dr nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Psychoanalizy i Myśli Humanistycznej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się interpretacją wytworów ludzkiej wyobraźni oraz ewolucją psychiczną człowieka. Zainteresowania Autora koncentrują się na zagadnieniach historii kultury i rozwoju cywilizacji, źródłach filozofii (poszukiwania mądrości), problematyce przemiany duchowej (destrukcyjne i twórcze tendencje w ludzkiej naturze). Autor książki „Jungowska interpretacja mitu ojca w prozie Brunona Schulza” (2001) oraz kilkudziesięciu artykułów z zakresu kulturoznawstwa, psychologii literatury i filozoficznych aspektów psychologii głębi. Publikował m.in. w takich czasopismach, jak: Świat Psychoanalizy, Kartki, ALBO albo. Problemy psychologii i kultury, Acta Universitatis Nicolai Copernici, współautor prac zbiorowych – „Konflikty współczesnej kultury” (1995), „Psychologia literatury. Zaproszenie do interpretacji” (1999), „Literatura i Psychoanaliza” (2001). Opublikował również liczne utwory prozatorskie (opowiadania, proza poetycka), m.in. tomik prozy poetyckiej „Księżyc zgrzyta zębami” (1993). |