JERZY ZALEWSKI
_____________________________
STAN: bdb, książka wykluczona z magazynu bibliotecznego
STRON: 240
ROZMIAR KSIĄŻKI: OBSZAR SKANERA TO FORMAT A4
Spis treściWSTĘP .................................................. 7Rozdział I. O KONIECZNOŚCI ZMIANY TOŻSAMOSCI WOJSKAPOLSKIEGO........................................................................................131. Kilka uwag w sprawie pojęcia przekształcenie..................................132. Uruchomienie przekształceń ustrojowych w Polsce ..........................172.1 Potrzeby zmiany tożsamości wojska ..........................................222.1.1. Charakterystyczne składowe tożsamości wojskowej .... 252.1.2. Kłopoty z programem przekształceń tożsamości Sił Zbrojnych RP................................. 303. Suwerenność, tożsamość narodowa a przynależność do NATOi Unii Europejskiej ..................................... 333.1. Suwerenność...................................... 343.2. Tożsamość narodowa.................................3.3. Racja stanu ....................................... 413.4. Europejskość...................................... 43Rozdział II. PRZED PRZEŁOMEM ............................. 481. Utworzenie aparatu partyjno-politycznego w Wojsku Polskim ..... 481.1. Lata 1[zasłonięte]949-19 . . ’’................................................591.2. Wzmożenie konfrontacji ideologicznej ......................................651.3. Operacja Dunaj '68 - nowe doświadczenia w pracy partyjno-politycznej..................................................................712. Upartyjnienie tożsamości wojskowej ................................................733. Pozycja ogniw partyjno-politycznych w latach 80..............................814. Próby demokratyzacji życia wojskowego..........................................874.1. Problematyka wojskowa przy okrągłym siole .............. 89Rozdział III. NOWY SYSTEM ODDZIAŁYWAŃ WYCHOW'AW'CZYCH ... 95 1. Kierunki zmian........................................1011.1. Założenia programowo-organizacyjne ...................1041.1.1. Uchwała Komitetu Obrony Kraju w sprawie doktryny obronnej RP..................................1051.1.2. Odideologizowanie życia w’ojskowego ..............1081.2. Nowe rozwiązania systemowe .........................1131.2.1. Proponowane zakresy kompetencyjne ..............1171.2.2, Inne próby określenia zasad funkcjonowania ogniu1 wychowawczych ..............................1182. Tradycje orężne........................................1213. Pierwszy etap formowania nowej tożsamości Wojska Polskiego .... 1263.1. Ocena kierunków7...................................1263.2. Przywrócenie ordynariatów wojskowych .................1273.2. t. Zasady udziału środowiska wojskowego w uroczystościachreligijnych ...................................12*03.3. Opinie o systemie działalności wychowawczej po przełomie ... 132Rozdział IV. ZAWIROWANIA WOKÓŁ DZIAŁALNOŚCIWYCHOWAWCZEJ ......................................1371. Nowy układ kompetencyjny ..............................1371.1. Pa rce l a c j a za d ań wyc how awc zyc h .....................1391.2. Działalność wychowawcza w Regulaminie (>rga}ii7.acy;nvm MON . 1441.3. Pola zadaniowe Departamentu Oświatowo-Wychowawczegoi Zarządu Oświatowo-Wychowawczego SztabuGeneralnego WP..................................1461.4. Rola organizacji pozarządowych w realizacji zadań proobronnych .....................................1492. Po podziale zadań wychowawczych.........................1512.1. Emancypacja a tożsamość............................1533. Rozszerzenie sporu kompetencyjnego.......................1573.1. Tożsamość wojska w debacie parlamentarnej na temat obronności........................................1 603.2. Narastanie frustracji wśród żołnierzy....................1623.3. Powrót do jednolitego kierowania działalnością wychowawczą . . 1664. Koncepcja działalności wychowawczej wr Siłach Zbrojnych RP .... 173Rozdział V. W NATO I CO DALEJ?..............................1801. Konsensus wobec integracji z NATO........................1802. Nowe zadania, charakter zmian ...........................1852.1. „Armia 150”.......................................1953. Potrzeby oddziaływań wychowawczych......................1983.1. Charakterystyka podmiotu oddziaływań .................2003.2. Ogniwa wsparcia dowódcy ...........................2024. 1999 r. - otwarcie nowego etapu kształtowania tożsamości Wojska Polskiego.............................................2084.1. Karuzela restrukturyzacyjna ..........................2084.2. Poszukiwanie nowego typu przywódcy wojskowego.........2114.3. Co dalej z działalnością wychowawczą?..................2134.4. Uwagi końcowe do rozdziału..........................221ZAKOŃCZENIE............................................225
"Każdy przełom ustrojowy zawiera w układzie tcrnporalnym uczucie życia w kilku światach jednocześnie: (1) w przeszłość i, która wciąż oddziałuje na sposób myślenia, mówienia, działania a także na styl funkcjonowania w teraźniejszości, niekiedy trudnej do zniesienia z jej psychologicznymi, moralnymi i ekonomicznymi wstrząsami oraz (2) w przyszłości, która jest jeszcze mało zrozumiała, nade wszystko mniej przewidywalna niż teoretycznie zakładano. Podobnie jest w odniesieniu do pytań o formowanie tożsamości Wojska Polskiego - po przełomie roku 1989, to jest: ustalenie cezury (rozgraniczenia) pomiędzy stan'tu i nowym ustrojem sił zbrojnych, występowanie ograniczonej w czasie ciągłości, głównie prawnej, strukturalno-organizacyjnej, mentalnej, wreszcie charakteru jakości dokonanych i dokonywanych zmian we wszystkich dziedzinach życia wojskowego.Różne wspólnoty społeczno-zawodowe przejawiają tendencje do określenia własnej tożsamości przez odróżnianie się od innych. Tego typu zachowania są naturalne i prowadzą do pozytywnych skutków, jeśli istnieje m.in. wzajemna tolerancja, uznanie i szacunek w'obec innych wspólnot. Wypowiadając się w kwestii tożsamości Wojska Polskiego przełomu XX/XXI wieku można być posądzonym o nacjonalizm czy szowinizm, o kosmopolityzm czy nihilizm narodowy. Niezależnie, transformacja tożsamości sił zbrojnych sprzężona z przekształceniem ustroju państwa jest doskonałą okazją do refleksji nad przebytą drogą. Tożsamość indywidualna, jak i wspólnotowa, nie są nigdy dane raz na zawsze, niezmienne. Ludzka tożsamość nie jest jakąś konkretną cechą, właściwością czy statycznym zespołem cech. Tworzy się ona w ciągłym procesie przyjmowania i asymilowania nowych wątłości i norm oraz odrzucania łych, uznanych za nieprzydatne, szkodliwe czv wręcz anachroniczne. Tożsamość wojskowa kształtuje się w procesie relacji prawno-historycznych, społeczno-politycznych, ekonomicznych, technologicznych i kulturowych.Jak już zostało stwierdzone problematyka przemiany tożsamości Wojska Polskiego należy do materii złożonej, a przy t>'m kontrowersyjnej i drażliwej. W; publikacjach i dyskusjach o wrojsku przeplatają się argumenty racjonalne, oparte na obiektywnych przesłankach z poglądami emocjonalnymi. Dzieje się tak może dlatego, że podczas debat politycznych od początku lat 90. wieku, w piśmiennictwie politologicznym i historycznym oraz publicystyce za mało eksponuje się zagadnień związanych z naturalnym charakterem tożsamości narodowej, uwolnionej od romantyzmu przeszłości, co jest także istotne dla roli i miejsca armii w państwie. W zamian, w mediach aż kipi od agresywnego interesu partyjnego..."