WOJENNE FLOTYLLE WIŚLANE 1918 - 1939
Autor: Józef Wiesław Dyskant
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Rytm
Ilość stron: 278
Książka jest nowa, nieużywana
Stan bardzo dobry minus, okładka dobry,jest uszkodzona na okładce
Książka dotyczy związków Polskiej Marynarki Wojennej (PMW)z Wisłą jako akwenem działań wojennych. Odradzająca się po rozbiorach PMW, wobec braku dostępu do morza, tworzona była na wodach wiślanych. Jej pierwszym portem wojennym został Modlin, położony u zbiegu Wisły i Bugo-Narwi, a pierwszą jednostką bojową szczebla taktycznego, sformowaną w oparciu o zmobilizowany cywilny tabor rzeczny - Wojenna Flotylla Wiślana. Na tych prowizorycznych "okrętach" marynarze stawili zacięty opór wojskom bolszewickiej Rosji, broniąc w sierpniu 1920 r. przepraw na Wiśle i Bugo-Narwi (Nieszawa, Bobrowniki, Płock, Modlin, Zegrze). Po zakończonej wojnie Flotylla nadal bazowała na Wiśle (jej drugim portem wojennym został Toruń), a w stoczni modlińskiej budowano nie tylko okręty rzeczne, ale również trałowce dla Floty na Bałtyku i patrolowce dla morskiej Straży Granicznej. We wrześniu 1939 r. tym razem już na prawdziwych okrętach wojennych, marynarze Oddziały Wydzielonego rzeki Wisły walczyli w składzie armii "Pomorze" pod Świeciem, Kokockiem i Solcem Kujawskim, bronili mostów w Toruniu i Włocławku oraz osłaniali od strony rzeki prawe skrzydło tej armii, wycofującej się ku Bzurze. Katastrofalne warunki nawigacyjne na Wiśle, wywołane upalnym latem, uniemożliwiły okrętom Oddziału przejście do Modlina; zostały zatem samozatopione na odcinku Brwilno-Popłacin. Do Modlina przedostał się tylko ścigacz "KU 30", który do końca oblężenia twierdzy bronił modlińskich mostów przed atakami Luftwaffe. Spieszone załogi marynarskie wzięły udział w bitwie nad Bzurą, lecz tylko nieliczni marynarze przedostali się do Modlina i Warszawy. Autor wszystkie te wydarzenia stara się ocalić od zapomnienia, przedstawiając je w ścisłym powiązaniu z rozwojem żeglugi wiślanej okresu międzywojennego, jej infrastruktury obsługowo-remontowej i zaopatrzeniowej oraz warunkami żeglowności i opisem hydrograficznym rzeki.