Emilia Dąbrowska Sztuka albo życieEstetyka Modernistyczna Jedynego wyjścia Stanisława Ignacego WitkiewiczaStron: 205 Format : A5Książka jest próbą spojrzenia na powieściopisarstwo autora Pożegnania jesieni z perspektywy estetyki modernistycznej, a w jej ramach przede wszystkim powieści nowoczesnej. Ujęcie takie umożliwiło zadanie tekstom Witkacego nowych pytań. Jedyne wyjście, ostatnia i zarazem niedokończona jego powieść, usytuowana dotąd na marginesie badań historyków literatury, okazała się ważnym punktem artystyczno-filozoficzno-egzystencjalnych rozważań pisarza. Dlatego też interpretacji i analizie tego właśnie utworu poświęcony jest ostatni, najważniejszy rozdział książki.Spis treściWprowadzenieROZDZIAŁ ISZTUKA ALBO ŻYCIE, CZYLI WITKACY A MODERNIZM1.1. Po co nam modernizm?1.2. Witkacy wielkim modernistą byt?1.3. Filozofia sztuki WitkacegoROZDZIAŁ IIESTETYKA „SFORMUŁOWANA" POWIEŚCI WITKACEGO2.1. Teorie Witkacego w świetle dotychczasowych badań - polemiki2.2. Dlaczego powieść-worek nie jest dziełem Sztuki Czystej?2.3. Teoria powieści za granicą2.4. Filozofia kompozycji E. A. Poego a teoria powieści WitkacegoROZDZIAŁ IIIJEDYNE WYJŚCIE JAKO POWIEŚĆ MODERNISTYCZNA3.1. Powieść - „worek wszechrzeczy"3.2. Jedyne wyjście - powieść metafizyczna, powieść filozoficzna, powieść-filozofia3.3. „Niedociśnięte do dna objawienie", czyli jak wyrazić Tajemnicę?3.4. „Powrót autora" i kryzys bohatera3.5. O czym nie należy mówić, o tym trzeba dużo mówić nie swoim językiem...O stylu Jedynego 'wyjścia3.6. DopowiedzenieBibliografiaIndeks rzeczowyIndeks nazwiskSummary