ISBN: |
978[zasłonięte][zasłonięte]73705 |
Wymiar: |
13.5x21.0cm |
Nr wydania: |
- |
Seria: |
KULTURY MEDIÓW |
Ilość stron: |
464 |
Ocena: |
- |
Waga: |
0,63 kg |
Indeks: |
623[zasłonięte]03028KS |
Rok wydania: |
2013 |
Autor: |
Friedberg Anne |
Rodzaj okładki: |
Miękka |
Stan: |
Nowa |
Wydawca: |
Oficyna Naukowa |
Opis książki
Podtytuł: Od Albertiego do Microsoftu
Anne Friedberg jest wybitną badaczką audiowizualności, autorką kanonicznej dla filmoznawców i kulturoznawców książki Window Shopping. Cinema and the Postmodern. Jej nowsza praca The Virtual Window. From Alberti to Microsoft zajęła już podobne miejsce w obiegu naukowym. Jest to cenne i pionierskie opracowanie kluczowych kwestii kultury audiowizualnej doby nowych mediów. W spójnej i scalającej perspektywie obejmuje koncepcje opracowane na przestrzeni kilkuset lat – od Albertiego aż po czasy nam współczesne. Wyprowadzona z tradycji renesansowej pojemna metafora okna odnosi do szerokiego spektrum zjawisk kultury wizualnej kina, telewizji i monitora komputerowego. Jest to fascynująca relacja z teorii i praktyki stosowania okien i ekranów jako wizualnych metafor.
Książka lokuje się na przestrzeni kilku dyscyplin humanistycznych. W dyskursie na temat współczesnej kultury wizualnej przywołuje kolejno pojęcia i koncepcje Kartezjusza, Heideggera, Bergsona i Virilia. Mamy tu wiedzę z zakresu cultural studies, filozofia spotyka się z tekstami audiowizualnymi, medioznawstwo z filmoznawstwem oraz z wiedzą o telewizji. Nie brak tu historii sztuki, szczególnie malarstwa i architektury, wreszcie wiedzy o technologiach informacyjnych, Internecie, konstrukcji stron www.