TREŚĆ
Str:.
PRZEDMOWA.......................V-VII
I. TŁO DZIEJOWE I POLITYCZNE............. 1-&
fRóżne warunki pojawiania się wielkich ludzi w historji, str. 1_2. - Stulecie Renesansu, 2. - Początki Anglji nowoczesnej, 3_4. _ Reformacja w Anglji, 4—5. - Zdobycze zamorskie, 5_6. - Wzrost dobrobytu, 6—7. - Wpływ tych czynników na literaturę, 7—8/1 ^
II. TŁO KULTURALNE I LITERACKIE...........9-19
fChaucer, Morus i humaniści, pieśniarze i tłumacze, 9—10. -Duch świecki i indywidualizm, 11—12. - Proza angielska w tym okresie, 12—13. - Powieść i nowela, 14—15. — Si d-ney, 14.—Lyly, 15.—P o e z j a, 15-17.—Sp ens er, 15.— Muzyka, 17-19.J
III. DRAMAT ANGIELSKI W EPOCE ODRODZENIA ...... 20-55-
1. Teatr i scena.............. .20—34
fGascoigne, 20.— Stare dramaty biblijne i alegoryczne, 21.— Pierwsze trupy aktorskie i teatry, 21—23. — Trupa shake-spearowska, 23—24.—Trupa admiralska, 24—25.—Trupa dzieci,
25. — Urządzenie sceny, 26—30. - Kostjumy, pantomimy, muzyka, śpiew, taniec, 31—32. — Publiczność, 32—34.J
2. Rozwój literatury dramatycznej. . . 34—5.V fWarunki produkcji i publikacji utworów dramatycznych, 34—
39. — Pierwsze tragedje (Gorhoduk i inne), 39—40. — Pierwsze k o m e d j e (Heywood, Udali etc.), 40—42. — L y 1 y, 43.-Ky d, 43.-Gr e e n e, 44.-Lodge, 45. — Peele, 45. — M a r 1 o w e, 46—49. -Ben Jonson, 49—50. - Chapman, Marston, Dekker, Middleton, Rowley, Heywood, Webster, Tour-neur, 50—51.— Reaumont i Fletcher, 52. — Massinger, Ford, Shirley i inni, 52—53. - Dalsze dzieje dramatu, 54—55.J
IV. ŻYCIE SHAKESPEARA.................56—71
fŹródła wiadomości biograficznych, 56—57.- Młodość w Stratfordzie, 57—58. - Kwestja zawodu i małżeństwo, 59-60. -
Str..
W trupie Burbage^ w Londynie, 61. - Przedsiębiorstwo teatralne jako spółka akcyjna, 61—62. — Hr. Southampton, protektor poety, 63.— Mieszkanie u perukarza Monjoy5a, 64.— - Karczma spod nimfąs, 65. — Stosunki stratiordzkie, 66. — Szlachectwo, 67. — Procesy i zakupy, 67—68. — Zmartwienia polityczne i osobiste, 69. — Przypuszczalne rozstanie z Londynem, 70—71. — Śmierć i testament. 72. — ^Bran-dezjanizrm, 73. — Teorje baconjańskie i podobne, 74—75.— Świadectwo Ben Jonsona, 76.J
V: SPUŚCIZNA LITERACKA SHAKESPEARA: JEJ TEKST
I CHRONOLOGIA.................. 78-93
fWydania in quarto, 78—81. — Wydanie in folio z r. 1623, 82—84. — Portret i biust, 84. — Dalsze folios, 85. — Kwestja łkanonus shakespearowskiego, 85. — Chronologia: świadectwa wydań, 86—87. — Notatki o przedstawieniach,
88. — M e r e s, 88. — Aluzje o Shakespearze i u Shakespeara,
89. — Rozwój wierszowania Shakespeara, 90. — Styl w różnych okresach, 91—93.J
VI. TWÓRCZOŚĆ MŁODOCIANA SHAKESPEARA ...... 94—122
1. Nowicjat dramaturga. . . . . . . . . 94—103
(G r e e n e o początkach Shakespeara, 95.— Tytus Andro-
nikus, 96-98.-Król Henryk VI, 98—103.—Część Pierwsza, 98. - Część Druga, 100. - Część Trzecia, 102.J
2. Pierwsze komedje. , . . . . . . . . . 103—113
Komedja omyłek, 104—105. — Poskromienie złośnicy,
105—108. — Dwaj panowie z Werony, 108—110. — Stracone zachody miłosne, 111—113.3
3. Poematy i Sonety .......... .113—122:
~Wenus i Adonis, 114. — Lukrecja, 115. — Sonety, 116—
121.—Pielgrzym zakochany, 121.—Feniks i gołąb, 122.— Skarga opuszczonej kochanki, 122.J
VII. DOJRZEWANIE GENJUSZU ..............123—167
1. Świt wielkości . ............123—144
Król Ryszard III, 123—129. — Sen nocy letniej, 130—
134.—RomeoiJulja, Vd4,-lSd.-^-Kicpiectvenecki, 139—144.J
2. Era dramatów królewskich . . . . . 145—167 Król Jan, 145—148. - Król Ryszard II, 148—151. -
Król Henryk IV, 151—159. — Wesołe kobiety windsor-skie, 159—163. - Król Henryk V, 163—167.1
352
Sfr.
VIII. OKRES ARCYDZIEł................... 168-279
1. Trzy słoneczne k ora e d j e.......1G8—183
IWieczór Trzech Króli, lub Co chcecie, 169-174.—Jak
się wampodoba, 174 -178.-- Wiele hałasu o nic, 178—183.
2. N a wyżynach twórczości tragicznej 183—235 IJuliusz Cezar, 184.-190. - Hamlet. 190 -210. - Otello, 211—218. - Makbet. 218—225. - Król Lir, 225-235.J
3. M i ę d z y t r a g e d j ą a k o m e d j ą . . . . 235—254 Troilus i Kressyda, 235—241.— Wszystko dobre, co się
dobrze kończy, 241—247.—Miarka za, miarkę, 247—254..J
4. Ostatnie tragedje.......... . 254—279
Antonjusz i Kleopatra, 255—264. — Korjolan. 265—
273. - Tymon Ateńczyk, 273-279.J
IX. ROMANSE DRAMATYCZNE I POŻEGNANIE ZE SCENĄ 280—319 IPerykles, książę Tyru, 282—288.-Cymbelin, 288—296.-Powieść zimowa, 296—302. — Burza, 302—310. — Król Henryk VIII, 310—316. — Dramaty zaginione, wątpliwe
i pseudo-sliakespearowskie: Gardenio, 316, — Dwaj szlachetni kretvniacy, 317.—Arden of Feversham, 317.— Tra-gedja iv Yorkshire, etc. 318. — Sir Thoinas Morę, 319-3
X. SŁAWA SHAKESPEARA U POTOMNOŚCI ....... 320—335
1. Krytyka shakespearowska .....,320—328
fBen Jonson, 320. - Milton, 321.-- Dryden, 321. -
R o w e i jego następcy; P o p e, Johnson, 322. — Y o ung, I r e 1 a n d, 322—323. - Romantycy: Coleridge, Haz-1 i 11, L a m b, S w i n b u r n e, 323. — Shakespearologja XIX wieku w Anglji, 324, — w Niemczech, 325. — Nowsze postępy badań nad Shakespearem w Anglji, 325,—w Ameryce 326, — w Niemczech, 326. — Shakespeare w krytyce francuskiej, 326, — włoskiej (G r o c e), 327, — B ran des, 327.-T o ł s t o j i M a z z i ni, 327.-Jubileusz r. 1916, 328.J
2. Wpływ Shakespeara na literatury. 328—330 fLiteratura angielska, 328,— francuska, 329, — niemiecka,
329,-polska (Słowacki i Wy s p i ański), 330/j
3. Shakespeare w teatrze........330—338
fAnglja, 331.—Francja, 332.-Włochy, 333.-Niemcy, 333.-Nowsze eksperymenty reżyserskie, 333—334. - Ameryka,
335. - Polska, 335.J
Z NOWSZEJ BIBLJOGRAFJI SHAKESPEAROWSKIEJ .... 336-338 INDEKS NAZWISK I DZIEŁ................339-349