Książka pokazuje wybrane obszary działalności opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej środowisk wychowawczych, jakimi są szkoła, świetlica środowiskowa czy inne placówki kulturalno–oświatowe. W procesie rozwoju człowieka, od najmłodszych lat najważniejszą rolę pełnią rodzice i to oni ponoszą odpowiedzialność za poziom i stan wychowania i przygotowania młodego człowieka do życia. Niezależnie od tego na określonym etapie rozwoju w proces socjalizacji włączają się instytucje edukacyjne, wychowawcze i kulturalne, które wspomagają i rozwijają działania zapoczątkowane przez rodzinę. Książka jest pracą zbiorową, na którą składa się dziesięć artykułów przygotowanych przez pracowników naukowych oraz pedagogów-praktyków. Tematyka poszczególnych tekstów jest zróżnicowana, co było celowym zamysłem redaktora opracowania, tak, by wskazać możliwości, konkretne rozwiązania zastosowane w praktyce pedagogicznej niektórych Autorów. Odnajdujemy tu refleksje i propozycje dotyczące: pracy świetlicy szkolnej i środowiskowej, działalności profilaktycznej w szkole, wychowawczych aspektów pracy logopedycznej, funkcjonowania organizacji młodzieżowych, wykorzystania czasu wolnego na przykładzie Pałacu Młodzieży w Katowicach oraz roli teatru w procesie wychowania. Opracowanie ma charakter interdyscyplinarny. To co łączy teksty to działania opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne zorientowane na stworzenie, jak najlepszych warunków rozwoju. Opracowanie stanowi oryginalną całość ukazującą jak efektywnie wykorzystać działanie instytucji wspomagających wychowawcze oddziaływania rodziny.
Spis treści:
Wstęp
Magdalena Czaja
Wybrane problemy wychowawczo-opiekuńcze w gimnazjum
(w refleksji pedagoga szkolnego)
Mirosława Białek
Programy profilaktyczne w przestrzeni współczesnej szkoły.
Szkolny program zapobiegania agresji i zachowaniom ryzykownym
Magdalena Łaskawiec
Działalność profilaktyczno-wychowawcza Świetlicy Środowiskowej w Bukownie
Mirosława Białek
Szanse i możliwości świetlicy w realizacji programu opiekuńczo-wychowawczego szkoły
Beata Dyrda, Elżbieta Wiśniewska
Relacje interpersonalne uczniów zdolnych w młodszym wieku szkolnym
Danuta Dramska
Wychowanie językowe i opieka logopedyczna jako jeden ze współwarunkujących się wymiarów w socjalizacji dziecka
Beata Pituła
Zabawa jako oferta pracy świetlicy dla uczniów gimnazjum
Beata Ecler-Nocoń
Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze a wychowanie młodych ludzi do działania
Izabela Rutka
Rozwijanie zainteresowań plastycznych dzieci i młodzieży jako twórcze
wykorzystanie czasu wolnego na przykładzie działalności Pałacu Młodzieży
w Katowicach
Teresa Wilk
Teatr jako przestrzeń edukacji i wychowania młodego pokolenia
Uwagi końcowe