Stan okładki: bardzo dobry, okładka tekturowa, posiada kilka śladów drobnych zabrudzeń, poza tym w stanie praktycznie bez widocznych wad.
Stan kartek: czyste, białe, jedynie od strony zewn. krawędzi kartki posiadają kilka śladów drobnych zabrudzeń. Książka została wydana na bardzo dobrej jakości papierze kredowym.
W książce znajduje się 131 bardzo dobrej jakości zdjęć, ilustracji i reprodukcji barwnych i cz.b.
Przedmowa
"(...) Dlatego głównym naszym zamiarem będzie tu ukazanie wielości, niejednorodności celów i rozwiązań kryjących się za tym zbiorczym terminem. Poszczególne rozdziały mają tutaj ilustrować różne problemy postimpresjonistycznego malarstwa, a ściślej mówiąc - mają ukazywać w ogólnych zarysach główne zagadnienia twórczości poszczególnych postimpresjonistów. Znaczna liczba publikacji o charakterze biograficznym, wybory i zbiory listów, tekstów krytycznych i programowych, jakie zwłaszcza w ostatnich kilkunastu latach ukazywały się w polskich przekładach, pozwala skupić się teraz na wyjaśnieniu spraw czysto artystycznych, bez przypominania szczegółów życiorysowych, które łatwo znaleźć w wielu popularnych książkach (ich wykaz został na końcu zestawiony). Rezygnujemy tu także ze ściśle chronologicznego omawiania materiału: pojedyncze wątki, biegnące równolegle, często splatające się, byłyby w takim obrazie trudne do wyodrębnienia, i ich odmienność przeobrazić by się musiała w złudną jednolitość.
Rejestr nazwisk malarzy w tym tekście występujących jest ograniczony do najważniejszych tylko i tylko do tych, które reprezentują w jawny sposób jakąś formułę przezwyciężania impresjonistycznej metody lub doktryny. Wspominam o tym, żeby wyjaśnić, dlaczego pominięci tu zostali - na przykład - Gustave Moreau, albo Odilon Redon, Puvis de Chavannes czy młody Bonnard, pojawiający się tak często na kartach
Postimpresjonizmu Rewalda, najwybitniejszego dzieła o malarstwie francuskim lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Popularyzatorskie założenia obecnego szkicu nie pozwalają na szerszą prezentację skomplikowanego przekroju całej tej artystycznej epoki. Wypadało raczej odejść od koncepcji, która ze słowa "postimpresjonizm" czyni nazwę okresu, i potraktować je jako termin odnoszący się do najbardziej jawnych i skutecznych prób wyjścia z naturalistycznegp impasu, z tego co się zwie inaczej kryzysem impresjonizmu. (...)"
Spis treści
- Przedmowa
- Termin "postimpresjonizm" i nazwy pokrewne
- Claude Monet a kryzys impresjonizmu
- Impresjonizm "nowy" - Georges Seurat
- Syntetyczny symbolizm - Paul Gauguin
- Symbolizm ekspresyjny - Vincent van Gogh
- Nowy "klasycyzm" i wrota ekspresjonizmu - Edgar Degas i Henri Toulouse-Lautrec
- Rekonstrukcja świata - Paul Cézanne
- Przypisy
- Noty biograficzne
- Wybrana bibliografia
- Indeks osób
- Spis ilustracji
Zapraszamy do udziału w licytacji!
Zdjęcia: