WIELOKULTUROWOŚĆ :
POSTULAT I PRAKTYKA
pod redakcją
Leszka Dronga i Wojciecha Kalagi wyd. Katowice 2005, stron 285 , summ., Zsfg. , oprawa twarda foliowana, format ok. 15 cm x 21 cm
Nakład tylko : 250 + 50 egz. !!! Z notatki wydawniczej : Autorzy zamieszczonych w tomie esejów nie unikają konfrontacji z zasadniczymi kwestiami, które stawia ekspansja wielokulturowości. Począwszy od dialektyki tożsamości i obcości, poprzez strategie oporu i asymilacji, a skończywszy na hybrydyzacji i defiguracji, eksponują, a czasem także kontestują przyjęte sposoby postrzegania i definiowania relacji między kulturą a wielokulturowością. Tworzące część pierwszą - Konfrontacje - teksty odwołują się do metaforyki oraz ilustracji przedstawiających ścieranie się kultur, problemy asymilacji i negocjacji tożsamości indywidualnej oraz zbiorowej / grupowej. Część druga - Perspektywy - zawiera próby spojrzenia na wybrane zjawiska związane z wielokulturowością z różnych perspektyw, m.in. mitu globalizacji. Problem tożsamości - i tożsamość jako problem - powraca w części trzeciej. Autorzy odnajdują jej przejawy na płaszczyźnie jednostkowej tożsamości twórcy lub jego porte-parole, ale także w wymiarze etnicznym i ogólnonarodowym, na emigracji i w ojczyźnie (często w ramach tzw. wewnętrznej emigracji duchowej albo intelektualnej), wśród swoich i wśród obcych, w bezpośrednim kontakcie z tym, co inne, jak również z perspektywy czasu i dystansu przestrzennego / geograficznego. WSTĘP : Czy wielokulturowość ma w ogóle rację bytu? Jeżeli - jak twierdzi Tadeusz Rachwał w otwierającym ten tom eseju Dylematy wielokulturowości? - już samo pojęcie wielokulturowości jest oksymoroniczne, to czy rozważania na jego temat nie wiodą z definicji na manowce? Czy możemy z perspektywy naszej kultury, perspektywy, którą identyfikujemy poprzez założenie jej tożsamości i jednorodności, artykułować zjawisko wielokulturowości? Czy wielokulturowość nie jest wreszcie już z założenia mnoga - wszak wymykając się dyskursowi tożsamości i homogenizacji, przeciwstawia mu swą nieredukowalną poliwalencję i heterogeniczność? Wielokulturowość w refleksji teoretycznej występuje przede wszystkim w postaci pytania - w tym elementarnego pytania o warunki możliwości - oraz dylematu związanego z wyborem perspektywy analitycznej, z wyborem kultury oglądu tego, co nazywa. A z punktu widzenia kultury wielokulturowość jest tym, co jawi się pod postacią zewnętrzności, zagrożenia, odmienności, obcości. Autorzy publikowanych w tych tomie esejów nie unikają konfrontacji z zasadniczymi kwestiami, które stawia przed nami problematyczna ekspansja wielokulturowości. Począwszy od dialektyki tożsamości i obcości, poprzez strategie oporu i asymilacji, a skończywszy na hybrydyzacji i defiguracji, eksponują, a czasem także kontestują przyjęte sposoby postrzegania i definiowania relacji między kulturą a wielokulturowością. Wpisują się tym samym w niejednoznaczną przestrzeń pomiędzy tym, co wielokulturowe, międzykulturowe i transkulturowe. Namysł nad wielokulturowością jest, być może zbyt pochopnie, przyjmowany za dowód jej istnienia; możliwe, powtórzmy, że wielokulturowość jest raczej tworem / produktem dyskursu, który służy jej rozpowszechnianiu. W społeczeństwach, które zwykliśmy uważać za par excellence wielokulturowe, ujawniają się granice i tamy ekspansji zainicjowanej przez zwolenników pluralizmu, otwartości oraz równouprawnienia kultur. Przykład Stanów Zjednoczonych uzmysławia nam nieprzezwyciężalny paradoks wpisany w postawę wielokulturową: postawa taka jest możliwa tylko z perspektywy pozakulturowej, niewpisanej w historię i politykę jakiegoś „tu i teraz" Pojęcie wielokulturowości rzuca wyzwanie tożsamości podmiotu i przedmiotu. Jakby tego było mało, wielokulturowość, godząc się na współistnienie mnogości sposobów rozumienia kultury, godzi jednocześnie w swą własną tożsamość. W tak zdefiniowanym obszarze badawczym tożsamość jest kategorią elementarną i nieuniknioną. Poprzez próbę ujęcia wielokulturowości w kategoriach tożsamości i różnicy oswajamy wielokulturowość, redukujemy jej nadmiar, szukamy do niej klucza. Tożsamość jest właśnie słowem-kluczem, którego używają autorzy esejów do otwarcia przed nami labiryntu zależności pomiędzy poznającym podmiotem - zawsze wypowiadającym się z wnętrza pewnej kultury, nawet gdyby to była swoista kultura wielokulturowości - a przedmiotem uwikłanym w dwojaki kontekst: horyzontalny - wytyczony przez najbliższe otoczenie, i wertykalny - narzucony przez optykę podmiotu. W otwierającym ten tom eseju Tadeusz Rachwał sięga w głąb freudowskiej interpretacji kultury i wydobywa na światło dzienne jej wymiar antagonistyczny. Podobne w duchu eseje tworzące część pierwszą - Konfrontacje - odwołują się do metaforyki oraz ilustracji przedstawiających ścieranie się kultur, problemy asymilacji i negocjacji tożsamości indywidualnej, a także grupowej / zbiorowej. I tak, Kazimiera Szczuka, Krystyna Mazur i Tomasz Basiuk dopatrują się w utworach Djuny Barnes, Narcyzy Żmichowskiej i Witolda Gombrowicza krytyki ideologicznych założeń dotyczących podmiotowości, ciała i pożądania. O iście schizofrenicznym czy wręcz zabójczym dla tożsamości pisarza emigracyjnego zawieszeniu między obczyzną a ojczyzną pisze Józef Olejniczak w eseju Tożsamość emigranta. Tomasz Łysak podnosi kwestię tożsamości językowej i asymilacji w kontekście poholokaustowych utworów autobiograficznych pisanych przez imigrantki amerykańskie pochodzenia żydowskiego. Z kolei w przewrotnie zatytułowanym tekście Adama Regiewicza Ich troje...? dochodzi do konfrontacji średniowiecznego pojmowania świata Boga ze światem diabła, z tym, co obce, inne, potencjalnie zagrażające wspólnocie. W eseju Katarzyny Smyczyńskiej stawką obok inności, jest także tożsamość gatunkowa - tożsamość rodzącego się gatunku literackiego, za jaki autorka uznaje popularną (przede wszystkim anglojęzyczną) powieść kobiecą. I wreszcie zamykający tę część esej Dariusza Trześniowskiego odwołuje się do modernistycznej antynomii wybitnej, nonkonformistycznej jednostki i społeczeństwa polskiego w okresie kryzysu instytucji religijnych i świadomości religijnej na początku XX wieku. Jako wprowadzenie do tematyki dominującej w drugiej części tomu służyć może esej Marka Jezińskiego, który podejmuje próbę spojrzenia na wybrane zjawiska związane z wielokulturowością z perspektywy mitu globalizacji. Z kolei specyficznie literacki, bo naznaczony gombrowiczowskim poczuciem groteskowości, jest ogląd autorytetu politycznego, jaki proponuje w swoim tekście Maciej Nowak. Rafał Szczerbakiewicz zabiera czytelnika na kresy europejskich doświadczeń - do Sycylii, zachęcając do spojrzenia na kulturę tej wyspy oczami współczesnych pisarzy polskich. Odwrotną optykę wprowadza Beata Abdallah, przedstawiając stereotyp Słowian funkcjonujący wśród mieszkańców średniowiecznego imperium muzułmańskiego. Podobny, słowiański kontekst dominuje w eseju Łucji Demby, która skupia się na twórczości filmowej Nikity Michałkowa. Na koniec Ewa Tichoniuk kreśli wizerunek włoskiego pisarza Prima Leviego jako uważnego obserwatora rzeczywistości i zarazem wizjonera zepchniętego na margines społeczeństwa. Problem tożsamości - i tożsamość jako problem - powraca w trzeciej części, którą otwiera esej Jadwigi Zieniukowej Kaszubskość i polskość w komunikacji językowej i świadomości Kaszubów, podejmujący kwestię odrębności etnicznej i etnolingwistycznej ludności kaszubskiej zamieszkującej obszar polskiego Pomorza. Mała ojczyzna, zakorzenienie, swój i obcy - to również kluczowe pojęcia w tekstach Tomasza Cieślaka, który opisuje oscylacje bliskości i dalekości w twórczości Aleksandra Jurewicza, oraz Tatiany Czerskiej, odnajdującej dynamiczny i niejednoznaczny e-kodeks ogląd tożsamości w prozie Zbigniewa Żakiewicza. Autorka eseju poświęconego wielokulturowej tożsamości Romana Brandstaettera, Anna Wieczorek, zwraca również uwagę na wpływ otoczenia, w tym wypadku rodzinnego miasta, Tarnowa, na kształtowanie się poczucia przynależności narodowej i kulturowej pisarza. I wreszcie na zakończenie jeszcze jeden wyrazisty przykład tożsamości emigracyjnej, naznaczonej konfrontacją z inną kulturą i językiem, konfrontacją, której zapis możemy odnaleźć, zdaniem Marzeny Woźniak-Łabieniec, w twórczości Czesława Miłosza. Wielokulturowość zatem niejedno ma imię i niejedną formułę. Odnajdujemy jej przejawy na płaszczyźnie jednostkowej tożsamości twórcy lub jego porte-parole, ale także w wymiarze etnicznym czy ogólnonarodowym; na emigracji i w ojczyźnie (często w ramach tzw. wewnętrznej emigracji duchowej albo intelektualnej); wśród swoich i wśród obcych; w bezpośrednim kontakcie z tym, co inne, jak również z perspektywy czasu i dystansu przestrzennego / geograficznego. Wielokulturowość jawi się tutaj jako strategia asymilacji, ale także zagrożenie dla tożsamości, dla elementarnego poczucia zakorzenienia w egzystencjalnym „tu i teraz" podmiotu. I dlatego możemy śmiało mówić o czymś w rodzaju lekcji wielokulturowości, nauki, do której zachęca nas współczesność, nieodwracalnie naznaczona mnogością i niejednokrotnie dramatyczną bliskością odmiennych kultur. Jak pokazują wydarzenia historyczne ostatnich lat, jest to lekcja, którą warto odrobić... SPIS TREŚCI : Wstęp Tadeusz Rachwał — Dylematy wielokulturowości? Konfrontacje Kazimiera Szczuka, Krystyna Mazur, Tomasz Basiuk — Groteska i wzniosłość. Strategie oporu wobec koncepcji tożsamości, ciała i pożądania w powieści modernistycznej i w gotyku na przykładzie Nightwood, Ferdydurke i Poganki Józef Olejniczak — Tożsamość emigranta Tomasz Łysak — Próba scalenia tożsamości: proza autobiograficzna Helen Epstein i Evy Hoffman Adam Regiewicz — Ich troje...? Problem kategorii „obcego" w średniowiecznej kulturze na przykładzie civitas Dei — civitas diaboli Katarzyna Smyczyńska — Między innością a normalizacją. Implikacje zmiany dyskursywnej w popularnej anglojęzycznej literaturze kobiecej Dariusz Trześniowski — Sytuacja polskiego inteligenta wobec modernistycznego kryzysu Kościoła. Przypadek Tadeusza Micińskiego Perspektywy Marek Jeziński — Globalizacja wobec mitu i tendencji mitologicznych w dyskursie politycznym u progu XXI wieku Maciej Nowak — Papa, Narcyz i to inne, czyli literackie defiguracje autorytetu politycznego w kulturze Rafał Szczerbakiewicz — Kresy europejskich doświadczeń. Kultura Sycylii w spojrzeniu polskiej literatury współczesnej Beata Abdallah — Słowianie w oczach średniowiecznych pisarzy arabskich Łucja Demby — Urga, czyli pamięć ziemi Ewa Tichoniuk-Wawrowicz — „Jestem centaurem". Twórczość Prima Leviego Tożsamości Jadwiga Zieniukowa — Kaszubskość i polskość w komunikacji językowej i świadomości Kaszubów Tomasz Cieślak — Oscylacje bliskości i dalekości, obcości i swojskości w Lidzie ekodeks oraz Pan Bóg nie słyszy głuchych Aleksandra Jurewicza Tatiana Czerska — Gra o tożsamość. Dylematy wielokulturowości w prozie Zbigniewa Żakiewicza Anna Wieczorek — „Biblio, ojczyzno moja..." - rzecz o wielokulturowości życia i poezji Romana Brandstaettera Marzena Woźniak-Łabieniec — Późna poezja Czesława Miłosza jako zapis kształtowania się tożsamości podmiotu Summary Zusammenfassung Stan bardzo dobry ! Nie wysyłam za pobraniem ! | | |
| |