|
red. Zofia abramowicz WIELOZNACZNOŚĆ I WIELOKULTUROWOŚĆ POGRANICZA W KONTEKŚCIE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH. STUDIA SLAWISTYCZNE 4. rok wydania 2003, 132 strony Konferencja naukowa zatytułowana „Wielojęzyczność i wielokulturowość pogranicza polsko-wschodnioslowiańskiego - tylko spuścizną Wielkiego Księstwa Litewskiego czy także szansą na przyszłość?" z jednej strony adresowana była do językoznawców, kulturoznawców, literaturoznawców, historyków, socjologów, etnografów, z drugiej zaś także do wykładowców, lektorów i nauczycieli języków obcych oraz studentów -przyszłych nauczycieli języków obcych, socjologów, pracowników oświaty i kultury. Na pograniczach etnicznych, podobnie jak i na Podlasiu, mieszkają obok siebie różne grupy etniczne, które z konieczności są wielojęzyczne, bowiem w państwie, którego są obywatelami, obowiązani są na co dzień posługiwać się językiem urzędowym, ale w swoich domach i wspólnotach etnicznych czy wyznaniowych używają też własnego ctnolektu, modlą się w swoich świątyniach w swoich językach liturgicznych, po swojemu myślą i żyją. Dzisiaj najczęściej i najchętniej uczymy się języków o zasięgu międzynarodowym, a więc angielskiego, niemieckiego, francuskiego i rosyjskiego, bowiem znajomość tych języków otwiera drzwi do przyszłości, lepszej pracy, kariery zawodowej. Czy istnieje w związku z tym zagrożenie dla języka i kultury małych narodów i grup mniejszościowych? Z tego właśnie powodu zaproponowaliśmy uczestnikom konferencji także dyskusję nad możliwościami edukacyjnymi wieloetnicznych, wielojęzycznych i wielokulturo-wych środowisk, która może ujawnić szereg zjawisk zachodzących na terenie etnicznego zróżnicowania. Zespół tematyczny zatytułowany Wielojęzyczność i wielokulturowość pogranicza w kontekście nauczania języków obcych obejmuje referaty poruszające różne problemy związane z nauczaniem języków obcych. Zawarte są w nich informacje dotyczące zjawiska interferencji językowej, poruszane są problemy różnych koncepcji i wieloaspekto-wości bilingwizmu. Zwraca się uwagę na bardzo ważny aspekt rozwoju osobowości człowieka - rozwój logicznego twórczego myślenia w kontekście nauczania języków obcych. Badania środowisk wielojęzycznych i wielokulturowych wykazują ponadto, że globalizacja przejawiająca się we wzroście znaczenia języka angielskiego, w środowiskach twórczych nabiera zupełnie innego wymiaru: mobilizuje do zachowania własnej tożsamości kulturowej i jej rozwoju. W wielu referatach omawiane są problemy czysto metodyczne, zwraca się m.in. uwagę na nowoczesne techniki i strategie stosowane w nauczaniu języka obcego, mobilizujące do pracy zarówno nauczyciela jaki ucznia. Przedstawiane są również problemy rozwoju języków mniejszości narodowych lub języków o mniejszym zasięgu międzynarodowym pod wpływem języków odgrywających we współczesnym świecie największą rolę, tzw. języków konferencyjnych. Jak się wydaje, wiele tekstów zawierających rozważania czysto teoretyczne może znaleźć zastosowanie w praktyce. Umiejętne wykorzystanie tej wiedzy może zaowocować powstaniem nowych lepszych podręczników do nauki języków obcych, zastosowanie nowoczesnych metod kształcenia niewątpliwie może dać wymiernie korzyści tak dla nauczających jak i dla uczących się i przyczynić się do efektywniejszego uczenia się języka obcego, co we współczesnym świecie nie jest bez znaczenia. SPIS TREŚCI: Wstęp Светлана Алантьева Обучение извлечению основной информации из текста .... Зинаида А. Харитончик О роли иностранного языка в развитии творческого мышления личности Maria Dolecka Mity i koncepcje bilingwizmu Walenty Filipenka Czynniki wyboru języka w środowisku młodzieży artystycznej w kontekście wielojęzyczności i wielokulturowości regionu wileńskiego Jolanta Gorbacz-Pazera Aspekt interkulturowy na zajęciach z języka niemieckiego w ramach lektoratów na akademiach medycznych Яуген Iваноу Прынцыпы супастауляльнага ап!сання афарыстьинай парэм!ялогп беларускай i рускай моу Светлана Иванова Новые подходы к сопоставлению близкородственных языков: (на материале сопоставления грамматики белорусского и русского языков) Iрына Капуста Новае 1 „добра забытае старое" у беларускай фразеалогн Alina Kiziukiewicz Some elements necessary for successful learning and teaching the foreign language Alina Kiziukiewicz Charakterystyka współczesnego funkcjonowania języka polskiego w Grodnie Ангелина Конышева Методика создания учебника иностранного языка Алесь Пашкевiч Вялжае Княства Л1тоускае як дзяржаватворны канцэпт прозы беларускага замежжа Elena Pociechina Rola czynnika morfonologicznego w procesie przyswojenia zapożyczeń (na materiale polskich zapożyczeń w języku białoruskim) Anna Serwicka-Kapała, Urszula Krasnodębska, Bożena Bniska Łacińsko-greckie morfemy słowotwórcze w medycznej leksyce angielskiej i rosyjskiej Eunika Supińska, Ewa Szczepaniak Wieloaspektowość bilingwizmu na przykładzie Walii Сяргей Венщзiкгау Гншамоуныя крылатыя выразы у сучаснай беларускай мове
|
Stan książki idealny. Pozycja jest nowa. Koszty przesyłki (dotyczy przesyłek krajowych):
1 wygrana aukcja:
7 zł - przesyłka polecona priorytetowa – Poczta Polska
4 zł - list ekspresowy – prywatny operator InPost
~ 2 wygrane aukcje:
koszty pozostają do uzgodnienia w zależności od ciężaru książek- często nie ulegają zmianie - (w celu ustalenia kosztów prosimy o kontakt mailowy)
~ 3 i więcej wygranych aukcji:
koszty transportu pokrywa Nowy Warsztat
(wysyłka albo Pocztą albo InPostem)
Uwaga! Z usług operatora pocztowego InPost skorzystać mogą tylko ci klienci, którzy zamieszkują miejscowości, w których InPost ma swoje lokalne oddziały. W celu sprawdzenia dostępności usługi prosimy udać się na stronę www.inpost.pl
GORĄCO ZACHĘCAM DO ZAKUPU !!!
SERDECZNIE ZAPRASZAM NA INNE MOJE AUKCJE |
|
|