Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

WIELKA PIĘĆDZIESIĄTKA HISTORIA RAJDÓW POLSKI 1993

29-01-2012, 8:09
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2063702965
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 38   
Koniec: 27-01-2012 19:54:56

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Rok wydania (xxxx): 1993
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI - WIELKA PIĘĆDZIESIĄTKA : Historia Rajdów Polski
AUTOR - Andrzej Martynkin współpraca Bogumiła Piaskiewicz-Herlinger
WYDAWNICTWO - PHOENIX INTERMEDIA, WROCŁAW 1993
WYDANIE - 1
NAKŁAD - ??? EGZ.
STAN KSIĄŻKI - BARDZO DOBRY JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY - ORYGINALNA, MIĘKKA
ILOŚĆ STRON - 134
WYMIARY - 26 x 20 x 0,7 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,368 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. - ZAWIERA LICZNE ILUSTRACJE
KOSZT WYSYŁKI 8 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

Andrzej Martynkin
współpraca Bogumiła Piaskiewicz-Herlinger
WIELKA PIĘĆDZIESIĄTKA
Historia Rajdów Polski

WYDAWNICTWO
Redaktor wydania:
Bogna Balicka
Projekt okładki:
Maciej Wręczycki
Redakcja techniczna i skład:
Jerzy Drabiński, Andrzej Jarczewski
Korekta:
Jolanta Radzicka, Bogna Balicka
Zdjęcia:
Biblioteka Narodowa, CAF, Laborsystem, Leszek Fidusiewicz, Jacek Gdowski, Piotr Grandkowski, Bogumiła Herlinger Henryk Jezierski, Marek Kaczmarek, Janusz Kowalik, Leszek Łozynski, Robert Magiera Leszek Małkowski. Andrzej Martynkin, Piotr Mystkowski, Jerzy Plutter, Tadeusz Szwed





Zamiast laurki

Dawno, 72 lata temu, gdy dętki to były "kiszki samochodowe", jeździły motocykle z "przywóz-kiem", panie prowadzące samochody - co było wielką sensacją - nazywano "kierowniczkami samochodowymi", na olej silnikowy mówiono oliwa, zaś na traktory "ciągówki", grono działaczy Automobilklubu Polski postanowiło zorganizować ogólnokrajowy... rajd samochodowy.
I tak się stało. W czerwcu 1921 r. na trasę clo Białowieży i z powrotem ruszyło... sześć pojazdów. Dla polskiego sportu samochodowego był to moment historyczny. W tym roku obchodzimy jubileusz tej imprezy - pięćdziesięciolecie Rajdu Polski. Tak, tak. ów rajd (raid - jak wówczas się pisało) miał wprawdzie charakter turys-tyczno-tow arzyski. lecz to on jest protoplastą dzisiejszego, od wielu lat będącego eliminacją mistrzostw Europy kierowców z najwyższym współczynnikiem trudności "20". I jednym z najstarszych na kontynencie rozgrywanym, wprawdzie z przerwami, a to spowodowanymi wydarzeniami politycznymi, ekonomicznymi, a to wojną czy też uznaniem przez władze partyj-no-rządow e za twór niepotrzebny, obcy ideologicznie, przeżytek wrogiego kapitalizmu. A jednak zawsze się odradzał jak Feniks z popiołów.
Jest się czym chwalić. Rajd Polski, początkowo przeprowadzany jako Rajd Automobilklubu Polski, potem jako Międzynarodowy Rajd Samochodowy, jest jednym z najstarszych w Europie, który przetrwał wszystkie burze dziejowe aż do czasów obecnych. Po innych, jak np. Tour de France, słuch dawno zaginął.
Jest się czym chwalić tym bardziej, gdy weźmiemy pod uw agę w jakich warunkach ta impreza powstawała. Zaledw ie 3 lata od uzyskania Niepodległości, po 123 latach niewoli. Trzeba schylić czoła przed ówczesnymi działaczami Automobilklubu Polski, ich dążeniem do celu. mimo wielu przeciwności. Tyle było w kraju do zrobienia po wyzwoleniu się od zaborców i po czteroletniej wojnie światowej, niespełna rok po zwycięskiej bitwie z nawałą bolszew icką, a tu komuś w głowie pomysł samochodowej imprezy! Pojazd mechaniczny w tych latach był dla przeciętnego obywatela nieosiągalny, ale tak było przez ^ iele lat późniejszych i na dobrą sprawę tak jest
do chwili obecnej. Gdyby jednak odkładać organizację rajdu do lepszych czasów prawdopodobnie nie przeprowadzono by go nigdy.
Polską motoryzację w 1921 roku pamiętają już tylko nieliczni. Ówczesne samochody... Toporne konstrukcje, małe moce. Gdy przegląda się prasę z tamtych lat. nawet specjalistyczną i "fachową", aż dziw bierze, jakimi posługiwano się wyrażeniami i słownictwem. Wprawdzie to już nie czasy, gdy kierowcę nazywano... palaczem, ale czasy, gdy własne fachowe słownictwo dopiero się tworzyło.
Ówczesne samochody rajdowe... Normalne, absolutnie seryjne, bez dodatków, jakie spotykamy we wspć)łczesnych. Przeważnie odkryte, bez dachów, żadnych zabezpieczeń przed wypadkiem. Potężne maszyny, bo długie, wysokie. o mocach niższych niż współczesne silniki... go-karta! Nie lekceważmy ich jednak machnięciem ręki "co to za samochody". Jak się okaże na następnych stronach - daj Boże. aby taką trwałością wykazywały się obecne "cuda techniki". Wybudowany w 1918 r, Studebaker Big Six przejechał 475.000 mil, tj. aż 19 razy okrążył kulę ziem ską. Ponad 400 mil pokonywał codziennie poci gć)rę ze sporym ładunkiem gazet bez względu na pogodę. Inż. Witold Rychter w 1929 roku wziął udział w 8. Rajdzie na dwucylindrowej Tatrze, która miała za sobą już 230.000 km i ukończył imprezę bez punktów karnych! Inż. Jan Si-roucek z Pragi w 1923 r. zajął w samochodzie Praga Grand wraz z inż. Henrykiem Liefelclem pierwsze miejsce, mając - tak jak inni - zaplombowany silnik. Mało tego. Wrócił tym samochodem do Czechosłowacji, wziął udział w rajdzie dł. 2400 km. W sumie przejechał nie otwierając maski 5340 km. a z tego prawie 4500 km na rajdach! Czy i teraz. Czytelniku, będziesz miał w pogardzie dawne samochody? Który z dzisiejszych, prosto ze sklepu, powtórzy takie wyczyny? A weźmy pod uw agę. że dawne szosy, to nie dzisiejsze asfalty. W Europie powszechnie znano określenie "polskie drogi". A jednak nawet takie nie mogły zmóc samochodów. I jeszcze jedno. Spójrzmy na długość tamtych rajdów, porów najmy je z dzisiejszymi.
Niemal od samego początku specjalnością
polskich rajdów był surowy... regulamin. Znacznie bardziej wymagający dla maszyn i ludzi niż jakikolwiek inny ze współcześnie organizowanych w innych krajach. Nawet bardzo znani kierowcy opromienieni zwycięstwami na zachodzie w Polsce byli "ogrywani" przez naszych. Nigdzie nie plombowano silników i części, nie wolno było nawet uzupełniać wody w chłodnicy, a silniki musiały pracować non stop. Za zgaszenie otrzymywał kierowca punkty karne. Wolno było je unieruchamiać tylko na moment tankowania w wyznaczonym miejscu i uruchomić najpóźniej w ciągu minuty. To tylko niektóre z "szykan" dla uczestników imprez na polskich rajdach.
Dzisiejsze rajdy od przedwojennych dzieli cała epoka. Epoka postępu technicznego. Trzeba mieć jednak ogromne uznanie dla ówczesnych konstruktorów oraz kierowców i pilotów. Nie śmiejmy się z byłych mistrzów kierownicy, bo naprawdę dokonywali oni wielkich wyczynów. Wyjdzie to "czarno na białym" na następnych stronach.
Niniejsza publikacja jubileuszowa nie pretenduje do miana monografii Rajdu Polski. Chcemy go kibicom i sympatykom tego sportu przybliżyć poprzez relacje zamieszczane w prasie w pierwszych, pionierskich latach, wspomnienia uczestników, kierowców, pilotów, działaczy, dziennikarzy. Rajd Polski zasługuje na specjalne wydawnictwo.
Cytując wypowiedzi i sprawozdania prasowe z czasów przedwojennych zachowaliśmy autentyczną pisownię i specyficzne słownictwo stosowane przez dziennikarzy i komentatorów. Można je porównać do obecnych opisów. O ileż się zmienił sposób pisania... To też już inna epoka.
Przeglądając stare roczniki prasy sportowej i technicznej, staraliśmy się uzupełnić wyniki. Okazuje się, że przez wiele lat powielaliśmy je bezkrytycznie i z błędami. Z pewnością i teraz nie są one absolutnie bezbłędne. Nigdzie np. nie spotkaliśmy dwóch publikacji podających tę samą długość trasy przedwojennych rajdów. Różnice dochodziły nieraz do prawie 200 km! Jaką długość uznaliśmy za właściwą? Gdy podawano długości poszczególnych etapów sumowaliśmy je otrzymując ostateczną.
Dla dzisiejszego czytelnika nieznośną jest dawna maniera pisania nazwisk bez imion, co najwyżej z pierwszą jego literą. Nie we wszystkich wypadkach udało nam się je znaleźć. Za wszelkie uzupełnienia bylibyśmy wdzięczni.
I jeszcze jedno. Z okazji jubileuszy zwykło się pisać laurki. Ktokolwiek myśli, że przeczyta o Rajdzie Polskie same superlatywy, ten jest w błędzie. Jest to wspomnienie o imprezach, jakimi były one w rzeczywistości, o tym co dobre i niedobre, a czasami wręcz karygodne. Po prostu prawda o Rajdzie Polski.





Indeks Nazwisk

Aaltonen Rauno Aerts Andree Alessandrini Alessandro Alessandrini Paolo Aliasow Siergiej Almassy Lajos hr. Altenheimer Rainer AmanT.
Ambroze Rauno Andersen Knut Andersson Gunnar Andersson Ove Andrie Jean-Marc Andruetjean-Claude Andrzej ewskij. Anton A. Arletti Fabio Bachtin Jerzy Banaś Mieczysław Balestre Jean-Marie Baran Zbigniew Barbasio Bascaranjose Bator Andrzej Bartoś Jacek Baumgartenen Maurice Bazan Stanisław Becker
Beguin Bernard Berger Joachim Bergerjochen Besiński Tadeusz Betaąue Charles Białkiewicz Mieczysław Bielak Longin Bień Marian Bierut Bolesław Biliriski Józef Bitny-Szlachta Michał Bitschan Paweł Blachaczek Blachna Vaclav Blomqvist Stig Bobek S. Bogudzki
Bogusławski Edward Bogusławski Maciej Bohne Holger Bohringer Eugen Bolszich Igor Bolszich Mikołaj Borowczyk Zbigniew Borowik L. Borowski Boschjohn Bozet Yves Braungart Martin Bremer Carl Breymejeannick Brook Harald Brum Anatolij
Brundza Stasis Brzozowski Stanisław Bublewicz Marian Byzia Tadeusz Canellas Salvador Carlsson Eric Carlsson Ingvar Cavalleri Alessandro Cella
Chałas Romuald Chardonnet Charles Chmiel Tadeusz Chmielewski Grzegorz Chmielewski Jacek Ciecierzyriski Tomasz Cierliriski Włodzimierz Colebunders Danny Coleman Bili Colsoul Guy Culmbacher Egon Cyrankiewicz Józef Czekaj Kazimierz Czerwoniec January CzopekJan Czubrikow Ilia CzyżykJan Dalka Stanisław Darniche Bernard Davenportjohn Dąbrowski Andrzej Deimel Helmut Delvaus Dany Dobrzeński Jerzy Dolgos Zdenka Domański Władysław Donner Frederic Droogmans Robert Drzewiecki Duez Marc DuvelWilly Dziadura Zbigniew Dziedzina Julian Dzierliński Euzebiusz Dzięciołowski Jacek Easter Paul Edenring Iga Liii Enrico Mauricio Erdmanjan Ernst Werner Fali Tony FerjanczAttila Fernandez Benigo Ferrater Daniel Fiedor Stanisław Flatau
Fortinjean-Marc Gac Grzegorz Gale
Garay Petisco Gawryłkiewicz Gerhard Leopold
Gęborys Krzysztof Ghisalba Renato Glemser Dieter Godwod Krzysztof Goettlicher Kurt Gołąbek Stefan Gormley Kevin Gorzeński hr. Grabowski Józef Grossman Stefan Grzyb Zdzisław Guilleaume Paul von Gustaw Stanisław Gwoździk Edward Haggbom Gunnar Hanf Herman Hankanenjakka Hansen Hans-Kolby Herba Robert Heyne Tadeusz Hiemer Manfred Hlavka Ladislav Holmes Martin Horsek Oldrich Horvath Huehnlein Hugla Philippe Infand
Ignatow Bójko Miano Cipriano Jabłoński Stanisław Jaeger Werner Jagielskijan Janecekjiri Jankiewicz Jerzy JanowskiJ. Jarecki Gunter Jaromin Kazimierz Jarosz Zbigniew Jaroszewicz Andrzej Jaroszewicz Feliks Jaroszewicz Zygmunt Jasiriska Joanna Jasiński Maciej Jaworowicz Lech Jenssens Gustaw Jędraski Jacek Joosten Ronny Jonsson Lasse Julii Leonardo Kabulski Ryszard Kalina Wojciech Kalstroem Harry Kalpio Saimi Kareł Jan Karczewski Karczewski Marek Kamieński Mieczysław Kanonen Raino Kazimierczuk Sławomir Kec Zdenek
Kempff Andre Kępka Robert Kinmenada Hedi Kirów Kiro Kleintjochen Klima M.
Klimecki Zbigniew Koczur Krzysztof Kohout Kolew Stojan Kołaczkowski Wojciech Kołodziejczak Komornicki Krzysztof Koper Andrzej Koperski Bogusław Korff Aleksander von Kossowski Wacław Kotek Jiri
Kowalewski Janusz Krachulec Mirosław Krauklis A. Krupa Błażej Krzeczkowski Wacław Krzesiwo Jerzy Krzyszczuk Kuchne H.
Kuncewiczowa Irena Kusiak Marek Kutek Tadeusz Kuzmic Branislav Kvaizar Svatopluk Lagulone Robert Lampijuhani Landsberg Jerzy Lang Herman Leszczuk Zenon Lewitan Aleksander Liatti Piero Liddon Harry Liefeld Henryk Lindbergh Longhi Piero Lopes Alain Lorenz Albert Loth Edward Loubet Yves Lubiak Andrzej Ludwig
Luning Franciszka Lundgren Łączyński K. Łopieńska Barbara Łuczak Kazimierz Macaluso Luigi Maciejewski Andrzej Magiera Jacek Mahe Alain Mahe Andre Majkowski Bolesław Makinen Timo Malanowski Wojciech
Mandera Henryk
Mansen Luc
Manucci
Marek Tadeusz
Marjański
Markowski Włodzimierz
Martynkin Andrzej
Maślankiewicz Zbigniew
Matelowski Jerzy
Mayman Pauline
Mazurek Adam
Mazurek Aleksander
Mellander Benny
Michałkiewicz Ryszard
Moll Ralf
Morozow Lew
Morsztyn Rogerhr.
Moss Pat
Moss-Carlsson Pat
Moss Stirling
Motał Jiri
Mrajski Władysław
Mroczkowski Jakub
Mrówczyński Wiesław
Mucha Robert
Mueller Horst
Munari Sandro
Muszkiet- Królikowski
Muszyński Marek
Myciński Lucjan
Mystkowski Piotr
Nartnik Pavle
Nartowski Andrzej
Nasenius Lillebror
Niziołek Edward
Noakowski Paweł
Nowicki Ryszard
Nystom Elizabeth
Nytko Andrzej
Obrocki Julian
Ogier Claude
Olszewski Henryk
Opiela Jerzy
Oprocha Edmund
Orski Lech
Osiński Kazimierz
Osterberg Sylvia
Ostoja- Zagórski Włodzimierz
Otto Kurt
Owczarek Janusz
Oziębło Marek
Quatresous R.
Quist Anders
Pach Eugeniusz
Paganelli Dario
Palm Gunnar
Paszkowski Władysław
Pecko Alfred
Pepłowski Wojciech
Perczyriski Władysław
Petiscojuan
Petkow Petar
Pijanowski Roman
Pinis Henryk
Pinto Rafaele
Piotrowski Janusz PohlT. Polak Adam Polona Barbic Poltinger Polturak
Porada Waldemar Potocki Adam hr. Potocki Maurycy hr. Postawka Andrzej Postawka Franciszek Praderajuan Pregliasco Mauro Prevot Stephane Pronaszko Stefan Przybylski Paweł Radiczkow Borys Ragnottijean Rahnenfeld Zygmunt Rauch Hans Rausch Horst Regulski Janusz Reisoli Vittorio Repeta Marian Repojuha Richarth Gunter Rieger V. Ripperjan Roehrl Walter Rogalski
Rosetti Francesco Rosqvist Anita Rosqvist Evy Ruciński Henryk Rudiger Kurt Roili
Rumpfkeil Peter Rusiniak Stanisław Russling Klaus Russo
Rychter Witold Ryl
Ryndak Marek Sabaterjorge Sadowski Marek Saelens Omer Sali Rudi Salminen Seppo Salonem Timo Sałaga Aleksander Samborski Schock Walter Schónfeld Heinrich hr. Schramm Wojciech Sedivyjiri Sepp Meino Siercke Robert Siniarski Janusz Siroucekjan Sitek-Ryndak Barbara Skarbek Mieczysław Skoczkowski Zygmunt Skogh Carl-Magnus Skorupa Artur Słupski Wacław
Smorawiński Adam Snijers Patrick Sobański Aleksander hr. Sochacki Mieczysław SoczekJan Sokopp E.M. Sokulski Jacek Solarski Janusz Soots Vallo Soulet Marc Sożyński Jacek Spitz Roland Sporny
Stark Władysław Stawowiak Maciej Steapeleare Gilbert Stec Wiesław Stefanów Nikola Stolarski Stanisław Stopa Jerzy Studer Peter Strakacz Władysław Stranz Paweł Strenger Jerzy Strumph-Wojtkiewicz Stanisław
Sundstroem Mikael Sucharda Józef Svenson Karl E. Szachowski Szelichowski Stanisław Szerla Janusz Szymańska Ewa Szmechtowa Maria Szwarcstein Stanisław Szyjkowski Andrzej Śmiłowski Janusz Tabaton Fabrizio Tandarijanos Tarczyński Kazimierz Tarnawa Taskow Atanas Tedeschini Luciano Therierjean-Luc Thiery Bruno Thomson David Timoszek Grzegorz Todtjean Toliński Tadeusz Toumalavitius Eugeniusz TranaTom Trautman Renę Treybal Zdenek Trombotto Luciano Turczyński Andrzej Turner Stuart Tyszkiewicz Stefan hr. Van De Wauwer Jean Pierre Vanson Claudine Varisella Marek Verini Maurizio Vernon Henry Vernone Nicole Vermirovsky Josef Yestidello L
Vigren M. VlcekA. Vojtechovsky Vossen Hank Vukovic Mlado Wachowski Marek Waldegaard Bjoern Walter Hans-Joachim Wanger Ginter Warmboldt Aachim Waryszewski Walerian Weber Erwin Wellman Karl Weiner Antoni WeissWolfgang Wencher H. Werner Bohdan Wessely
Wędrychowski Adam Wędrychowski Jerzy Widawski Wierzba Marian Widmar S. Wigura Stanisław Willen Philippe Wimmer
Winkowski Zbigniew Wisławski Maciej Wiśniowski Zygmunt Witkowski Andrzej Witkowicz Andrzej Witkowski Zbigniew Wittman Franz Wodnicki Czesław Wojtaszek Wojtowicz (inż.) Wojtyna Franciszek Wojtyna Janusz Wozowicz Bogdan Wozowicz Witold Wójcik Leon Wójtowiczowa Maria Wukowicz Siergiej Zaczeniuk Jerzy Zagórna Stella Zagórski Włodzimierz Zahradnik Viera Zanini Antonio Zatoń Marian Zasada Ewa Zasada Sobiesław Zawadowski Mieczysław Zawadzki Stefan Zeydowski Włodzimierz Zielkowski Alfons Zoil Józef Zrnec Romana Zsemberijanos Zwilling
Zwingewits Andris Żymirski Andrzej Żyszkowska Maria Żyszkowski Jerzy Żyszkowski Ryszard



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.