Wielka historia sztuki Tom 1 Sztuka przedromańska
"Wspaniale ilustrowana dziesięciotomowa edycja Wielkiej historii sztuki prezentuje dzieje sztuki Zachodu od wczesnego średniowiecza do końca XX wieku. W ciekawy i przystępny sposób przekazuje aktualną wiedzę na temat architektury, malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego w kolejnych epokach i rejonach Europy. Daje przegląd kluczowych zagadnień dla danego okresu i obszaru, umożliwia orientację w bogactwie problemów artystycznych, wielości zjawisk, nurtów i wpływów. Adresatami serii są miłośnicy sztuki, chcący zdobyć solidną ogólną wiedzę o dziejach sztuki europejskiej. Wielkim atutem publikacji jest bardzo bogaty materiał ilustracyjny, obejmujący ponad 5000 świetnej jakości kolorowych zdjęć. Analizie wybitnych dzieł towarzyszą znaczne powiększenia fotografii pozwalające dostrzec wszystkie szczegóły i poznać tajniki różnych technik wykonania. Materiał ten będzie znakomicie służył studentom historii sztuki i innych kierunków artystycznych oraz osobom zawodowo związanym ze sztuką. Tom I. Sztuka przedromańska i romańska. W tomie tym omówiona została sztuka pierwszych chrześcijan - od narodzin malarstwa katakumbowego do powstania bazylik w Rawennie i Rzymie, z dekoracjami mozaikowymi powstałymi pod wpływ sztuki bizantyńskiej; kształtowanie się architektury, malarstwa we Włoszech i Hiszpanii; sztuka karolińska i ottońska, rozwój złotnictwa i rzeźby w kości słoniowej; sztuka iryjska; narodziny stylu romańskiego i udział kongregacji kluniackiej w rozprzestrzenianiu się nowych form architektury, rozkwit rzeźby we Francji, Italii i pozostałych krajach Europy Zachodniej, powstanie cykli fresków w kościołach hiszpańskich, francuskich i włoskich oraz malowanych krucyfiksów."
- Okładka Twarda
- Ilość stron 432
- Format 23 x 29
- Autor praca zbiorowa
Wielka historia sztuki Tom 2 Sztuka gotycka
W tomie tym przedstawiony został rozwój gotyku od powstania pierwszych realizacji - opacki kościół Saint-Denis do ukształtowania się we Francji założeń nowego stylu i powstania wielkich katedr; rozprzestrzenianie się gotyku na obszarze Anglii, Hiszpanii, Niemiec i w Europie Środkowo-Wschodniej; recepcja gotyku we Włoszech, rozkwit rzeźby i malarstwa, przełomowe znaczenie twórczość Giotta ; wybitne działa malarstwa miniaturowego i złotnictwa; uniezależnienie się miast i budowa siedzib władz miejskich.
- Autor praca zbiorowa
- Ilość stron 432
- Okładka Twarda
- Format 23 x 29
Wielka historia sztuki Tom 3 Wczesny renesans
W tomie tym przedstawione zostały zjawiska występujące w sztuce XV wieku od rozkwitu wyszukanego stylu gotyku międzynarodowego do narodzin renesansu; powstanie na północ od Alp realistycznego malarstwa niderlandzkiego, a we Włoszech studia nad antykiem, postawienie człowieka w centrum zainteresowań, badanie zagadnień perspektywy, wreszcie pojawienie się nowego języka sztuki i rozkwit malarstwa, rzeźby oraz architektury zwłaszcza we Florencji, Mantui, Urbino; w których działali najwybitniejsi artyści tego okresu, jak Brunelleschi, Alberti, Uccello, Mantegna, Donatello, della Francesca, Botticelli, a wreszcie pojawienie się takich twórców jak Bramante i Leonardo da Vinci.
- Format 23x29
- Ilość stron 432
- Okładka Twarda
Wielka historia sztuki Tom 4 Dojrzały renesans
W tomie IV omówiona została sztuka dojrzałego renesansu dominująca we Włoszech w XVI wieku, kiedy to rywalizowali ze sobą trzej genialni artyści Leonardo da Vinci, Michał Anioł i Rafael Santi, a ich dzieła stanowiły punkt odniesienia dla pozostałych działających wówczas twórców, takich jak Donato Bramante, Jacopo Sansovino, Correggio, Perugino, Sodoma. Jednak następne pokolenie artystów, z Jacopem Pontormo i Rossem Fiorentino na czele, a potem Giuliem Romano, Parmigianinem, Cellinim, Bronzinem zerwało z klasycznymi kanonami sztuki renesansowej, zaczęło świadome łamać zasady harmonii doprowadzając do powstania ekstrawaganckiej i fantastycznej deformacji, zwanej manieryzmem. Był to też czas rozkwitu tonalnego malarstwa weneckiego i twórczości Giorgionego, Tycjana, później Tintoretta i Veronesego, w architekturze zaś w twórczości Palladia powrotu do form klasycznych, a na północ od Alp działalności jednego z najwybitniejszych renesansowych malarzy niemieckich Albrechta Dürera, a także Hieronima Boscha i Pietera Breugela starszego.
- Autor praca zbiorowa
- Ilość stron 432
- Okładka Twarda
- Format 23 x 29
Wielka historia sztuki Tom 5 Sztuka baroku
Wspaniale ilustrowana nowa, dziesięciotomowa edycja Wielkiej historii sztuki prezentuje dzieje sztuki Zachodu od wczesnego średniowiecza do końca XX wieku. W ciekawy i przystępny sposób przekazuje aktualną wiedzę na temat architektury, malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego w kolejnych epokach i rejonach Europy. Daje przegląd kluczowych zagadnień dla danego okresu i obszaru, umożliwia orientację w bogactwie problemów artystycznych, wielości zjawisk, nurtów i wpływów. Adresatami serii są miłośnicy sztuki, chcący zdobyć solidną ogólną wiedzę o dziejach sztuki europejskiej. Wielkim atutem publikacji jest bardzo bogaty materiał ilustracyjny, obejmujący ponad 5000 świetnej jakości kolorowych zdjęć. Analizie wybitnych dzieł towarzyszą znaczne powiększenia fotografii pozwalające dostrzec wszystkie szczegóły i poznać tajniki różnych technik wykonania. Materiał ten będzie znakomicie służył studentom historii sztuki i innych kierunków artystycznych oraz osobom zawodowo związanym ze sztuką.
- Autor Praca zbiorowa
- Format 23.5x29.5
- Ilość stron 428
- Okładka Twarda
Wielka historia sztuki Tom 6. Rokoko i klasycyzm
Ten tom poświęcony jest sztuce XVIII wieku. Był to okres rozwoju myśli oświeceniowej, która swoim wpływem objęła wszystkie dziedziny życia, również kulturę. W sztuce początków stulecia prym wiodła Francja, w której narodziło się pełne wdzięku, zmysłowe i beztroskie malarstwo Bouchera, Fragonarda i Watteau, a także nastrojowe obrazy Chardina. Architektura XVIII wieku odziedziczyła po okresie baroku dynamizm i bogactwo form, które stały się jednak lżejsze, bardziej kapryśne. W całej Europie wznoszono lub rozbudowywano wspaniałe rezydencje, dekorując je i urządzając z niewyobrażalnym przepychem. Otwarto też pierwsze europejskie wytwórnie porcelany. W Wenecji rozkwitło malarstwo wedutowe – Canaletto, Guardi, Bellotto. Około połowy stulecia nastąpiły zmiany. Odkrycia antycznych miast w Herkulanum i Pompejach oraz teorie Winckelmanna zaowocowały wzmożonym zainteresowaniem starożytnością. Filozofowie oświecenia formy sztuki klasycznej uznali za najbliższe ich racjonalnemu pojmowaniu świata. Narodził się klasycyzm. Malarstwo miało nie tylko bawić, lecz budzić ducha obywatelskiego, wyrażać wzniosłe idee – jak obrazy Davida. W architekturze zaczęto sięgać po surowe formy palladiańskie lub czerpać wzory z budowli starożytnych.
- Autor Praca zbiorowa
- Format 23 x 29
- Ilość stron 432
- Okładka Twarda
Wielka historia sztuki. Tom 7 Akademizm, Romantyzm
Tom VII obejmuje główne nurty sztuki europejskiej w burzliwym okresie dziejów kontynentu od podbojów Napoleona po Wiosnę Ludów. Bonaparte doceniał propagandową rolę sztuki i potrafił ją wykorzystać w kształtowaniu swego wizerunku. Pomagali mu w tym malarze tej miary, co David i Canova. W architekturze monumentalny styl cesarstwa miał znamionować siłę i trwałość jego władzy. Źródłem inspiracji ówczesnych artystów była kultura starożytnej Grecji i Rzymu, a po kampanii bliskowschodniej także Egiptu. Reakcją na chłodny, racjonalny neoklasycyzm, którego zasadom najpełniej hołdował rzeźbiarz Bertel Thorvaldsen, była afirmacja nieujarzmionej natury i kult wzniosłego ducha, szarpanego namiętnościami, widoczne w romantycznych pejzażach Niemca Caspara Friedricha czy Anglików Johna Constable’a i Wiliama Turnera. We Francji, akademickie malarstwo Jeana Auguste’a Dominique Ingresa, cieszyło się nadal ogromnym uznaniem. Jego rywalami byli Théodore Géricault, twórca dynamicznych obrazów o dużej sile wyrazu, i Eugène Delacroix, żywo reagujący na problemy społeczne i polityczne epoki. Równie zaangażowany był Hiszpan Francisco Goya, autor przejmującego cyklu rycin Okropności wojny. Zainteresowanie artystów życiem zwykłych ludzi znacznie wzrosło po francuskiej rewolucji lutowej 1848 roku, czego dowodzą obrazy Courbeta, Daumiera czy Milleta, uważanych za głównych przedstawicieli realizmu.
- Okładka Twarda
- Ilość stron 432
- Format 23 x 29
- Autor Praca zbiorowa