Opis książki: Podręcznik wiedzy o kulturze dla szkół ponadgimnazjalnych zgodny z nową podstawą programową na rok szkolny 2012/2013. Podręcznik wiedzy o kulturze rozpoczyna część teoretyczna, obejmująca m.in. definicję pojęcia "kultura", dziedziny i podziały kultur, zjawiska międzykulturowe. Część druga podręcznika dotyczy naszej kultury współczesnej, tej, w której żyjemy i którą powinniśmy próbować zrozumieć. Część trzecia poświęcona jest sztuce XX wieku z naciskiem na sztuki plastyczne i muzykę.W podręczniku: stopniowe pogłębianie tematu pod rozdziałami pytania sprawdzające i zadania dla uczniów notki biograficzne i zdjęcia wybitnych postaci fotografie obiektów kultury i architektury zdjęcia zjawisk i wydarzeń społecznych Z recenzji rzeczoznawcy MEN - dr hab. Małgorzaty Święcickiej (prof. UKW, Wydział Humanistyczny, Instytut Filologii Polskiej):Podręcznik oparty na aktualnych wynikach badań w zakresie wiedzy o kulturze oraz wiedzy metodycznej, uwzględniający w wystarczającym stopniu problem interdyscyplinarności przedmiotu i jego treści. W logicznej formie przekazu autorzy proponują układ podręcznika od wiedzy ogólnej (teorii kultury) poprzez problemy kulturowe współczesnego świata do szczegółu, tj. kultury artystycznej XX wieku, reprezentowanej przez sztuki plastyczne, muzyczne, teatralne czy filmowe. Za cenne uznaję osadzenie zjawisk kulturowych w historycznym (ale nie tylko) kontekście, dzięki czemu wyrazista staje się dynamika przemian kulturowych, tak kultury rodzimej, jak i powszechnej, z cechami do globalizacji i regionalizacji. (...) Dobre dopełnienie przedstawianych treści stanowi trafnie dobrany materiał ilustracyjny, wartościowy nie tylko ze względu na meritum (obiekty kultury, symbole kulturowe, przedstawiciele różnych typów kultur, wybitne postaci kultury itp.), ale też walory estetyczno-dydaktyczne. (...) Z punktu widzenia dydaktycznego pozytywnej ocenie podlega też sposób prowadzenia dyskursu z uczniem, m.in. kształt pytań sprawdzających, zadań, sposób objaśniania terminów i pojęć. (...) Podręcznik tak skonstruowany może stanowić dobrą podstawę w dyskursie edukacyjnym na temat różnych obszarów dziedzin kultury. Dobrze dowodzi on, że wiedza o kulturze, to nie tylko cele poznawcze, ale też kształtowanie uczniowskich postaw, wartości, umiejętności poruszania się wśród treści współczesnej kultury, umiejętności wartościowania bez zbędnych wykładników stereotypizacji, negacji, niechęci.Z recenzji rzeczoznawcy MEN - Krystyny Misiorowskiej: Podręcznik (...) spełnia wszystkie warunki podstawy programowej kształcenia ogólnego, merytoryczne, dydaktyczne oraz przepisy prawne. Jest napisany piękną polszczyzną, a teksty są zwięzłe i przejrzyste. Ćwiczenia i polecenia dydaktyczne są logiczne, zrozumiałe i zmuszają uczniów do aktywnej pracy i rozwijania własnych zainteresowań, a nauczycieli do szukania nowych, skutecznych metod zdobywania wiedzy. Poruszone w podręczniku zagadnienia społeczne i polityczne ułatwią uczniom zrozumienie problemów i zjawisk życia współczesnego w jego różnych dziedzinach.
|