Przedsiębiorstwa funkcjonujące na globalnym rynku poszukują sposobów budowy pozycji konkurencyjnej. W monografii zaprezentowano pogląd, że działania strategiczne firm mogą opierać się na kompetencjach ekologicznych.
W pracy autor próbuje dowieść, że:
– strategia rozwoju przedsiębiorstwa może być oparta o zarządzanie wiedzą, na bazie potencjału, tkwiącego w kapitale intelektualnym,
– wiedzę uzyskuje się w procesie uczenia się organizacji,
– zarządzanie wiedzą prowadzi do budowy kompetencji organizacji,
– przewagę konkurencyjną uzyskują przedsiębiorstwa, które swoje kompetencje potrafią budować począwszy od poziomu indywidualnego, a dalej poprzez pracę zespołów z wykorzystaniem kompetencji menadżerskich,
– zyskujące na znaczeniu kompetencje ekologiczne, budowane w oparciu o wiedzę ekologiczną, mogą się przejawiać jako jakość i innowacyjność ekologiczna. Mogą one być podstawą strategii ekologicznych przedsiębiorstw,
– kompetencje ekologiczne mogą być podstawą wyborów strategicznych i ścieżek rozwoju firm, zarówno w koncepcji Shareholders jak i Stakeholders,
– dokonując wyborów strategicznych, szanse rozwojowe przedsiębiorstw w oparciu o czynnik ekologiczny należy rozpatrywać na tle oddziaływania szeregu czynników zewnętrznych i wewnętrznych,
– zarządzanie wiedzą i kompetencjami ekologicznymi, oparte o założenia ekorozwoju, może być podstawą wyboru różnych kierunków rozwoju i strategii przedsiębiorstw: koncentracji, integracji wertykalnej oraz dywersyfikacji.
Książka jest przeznaczona głównie dla osób studiujących współczesne koncepcje zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy. Będzie przydatna zarówno dla studentów, pracowników naukowych, jak i menadżerów. Prowokuje do poszukiwania szans wynikających z nowego podejścia do zagadnień ekologicznych z perspektywy stratega w organizacji.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Zarządzanie wiedzą w rozwoju przedsiębiorstwa
1.1. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa i jego rozwój a zarządzanie wiedzą
1.1.1. Teorie rozwoju przedsiębiorstwa i ewolucja poglądów na reguły konkurencji
1.1.2. Przewaga konkurencyjna w koncepcjach zarządzania strategicznego
1.1.3. Zarządzanie wiedzą w aliansach strategicznych
1.2. Rola wiedzy w budowie strategicznych kompetencji przedsiębiorstwa
1.2.1. Strategiczny wymiar kompetencji
1.2.2. Zarządzanie kompetencjami, wiedza a aktywa niematerialne organizacji
1.3. Strategie przedsiębiorstw oparte o wiedzę
1.3.1. Strategiczny wymiar zarządzania wiedzą
1.3.2. Strategie przedsiębiorstw oparte o zarządzanie wiedzą
Rozdział 2. Wiedza i kompetencje a proces uczenia się organizacji
2.1. Uczenie się organizacji
2.1.1. Uczenie się indywidualne i praca w zespołach
2.1.2. Organizacyjne uczenie się
2.2. Wiedza ekologiczna w procesie uczenia się organizacji
2.3. Od kompetencji indywidualnych do kompetencji przedsiębiorstw opartych o wiedzę
2.3.1. Kompetencje pracownicze wobec strategicznych zamierzeń organizacji
2.3.2. Kompetencje menadżerskie
2.4. Wykorzystanie wiedzy a kompetencje polskich przedsiębiorstw
Rozdział 3. Strategie zarządzania wiedzą oparte o kapitał intelektualny
3.1. Zarządzanie wiedzą oparte o różne modele kapitału intelektualnego
3.1.1. Pojęcie i modele kapitału intelektualnego
3.1.2. Zarządzanie kapitałem intelektualnym i jego ocena
3.2. Podejścia do zarządzania wiedzą
3.3. Strategie związane z wiedzą i jej produktywność
3.3.1. Uwarunkowania realizacji strategii związanych z wiedzą
3.3.2. Produktywność wiedzy
Rozdział 4. Rozwój przedsiębiorstwa oparty o czynnik ekologiczny
4.1. Ekologiczne uwarunkowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa
4.1.1. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa a modele zarządzania środowiskowego
4.1.2. Możliwość realizacji strategii opartych o kompetencje ekologiczne
4.1.3. Benchmarking ekologiczny
4.2. Innowacyjność i jakość ekologiczna w rozwoju przedsiębiorstwa
4.2.1. Innowacyjność ekologiczna a jakość
4.2.2. Konkurencyjność technologii a ochrona środowiska
4.3. Strategia jakości i innowacyjności ekologicznej jako przejaw wykorzystania wiedzy w koncepcjach rozwoju przedsiębiorstwa
4.3.1. Aspekty ekologiczne w koncepcjach Stakeholders i Shareholders przedsiębiorstwa a zarządzanie wiedzą
4.3.2. Jakość i innowacyjność ekologiczna w strategiach rozwoju przedsiębiorstwa
4.4. Realizacja celów ekologicznych a kultura przedsiębiorstwa
Rozdział 5. Rozwój przedsiębiorstwa oparty o kompetencje ekologiczne a zarządzanie wiedzą
5.1. Ocena szans rozwojowych przedsiębiorstwa
5.2. Budowa kompetencji ekologicznych w procesie zarządzania wiedzą
5.2.1. Kreowanie nowego produktu bogatego w wiedzę ekologiczną
5.2.2. Tworzenie procesów bogatych w wiedzę ekologiczną
5.2.3. Doskonalenie organizacji w aspekcie ekologicznym – rola zespołów projektowych
5.3. Wpływ aspektów ekologicznych na kategorie indeksu wartości jako przejaw kompetencji polskich przedsiębiorstw
5.4. Wykorzystanie SKW i ASC w tworzeniu kompetencji ekologicznych przedsiębiorstwa
Zakończenie
Bibliografia