Wprowadzenie Rozdział 1. Zarządzanie wiedzą w rozwoju przedsiębiorstwa 1.1. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa i jego rozwój a zarządzanie wiedzą 1.1.1. Teorie rozwoju przedsiębiorstwa i ewolucja poglądów na reguły konkurencji 1.1.2. Przewaga konkurencyjna w koncepcjach zarządzania strategicznego 1.1.3. Zarządzanie wiedzą w aliansach strategicznych 1.2. Rola wiedzy w budowie strategicznych kompetencji przedsiębiorstwa 1.2.1. Strategiczny wymiar kompetencji 1.2.2. Zarządzanie kompetencjami, wiedza a aktywa niematerialne organizacji 1.3. Strategie przedsiębiorstw oparte o wiedzę 1.3.1. Strategiczny wymiar zarządzania wiedzą 1.3.2. Strategie przedsiębiorstw oparte o zarządzanie wiedzą Rozdział 2. Wiedza i kompetencje a proces uczenia się organizacji 2.1. Uczenie się organizacji 2.1.1. Uczenie się indywidualne i praca w zespołach 2.1.2. Organizacyjne uczenie się 2.2. Wiedza ekologiczna w procesie uczenia się organizacji 2.3. Od kompetencji indywidualnych do kompetencji przedsiębiorstw opartych o wiedzę 2.3.1. Kompetencje pracownicze wobec strategicznych zamierzeń organizacji 2.3.2. Kompetencje menadżerskie 2.4. Wykorzystanie wiedzy a kompetencje polskich przedsiębiorstw Rozdział 3. Strategie zarządzania wiedzą oparte o kapitał intelektualny 3.1. Zarządzanie wiedzą oparte o różne modele kapitału intelektualnego 3.1.1. Pojęcie i modele kapitału intelektualnego 3.1.2. Zarządzanie kapitałem intelektualnym i jego ocena 3.2. Podejścia do zarządzania wiedzą 3.3. Strategie związane z wiedzą i jej produktywność 3.3.1. Uwarunkowania realizacji strategii związanych z wiedzą 3.3.2. Produktywność wiedzy Rozdział 4. Rozwój przedsiębiorstwa oparty o czynnik ekologiczny 4.1. Ekologiczne uwarunkowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa 4.1.1. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa a modele zarządzania środowiskowego 4.1.2. Możliwość realizacji strategii opartych o kompetencje ekologiczne 4.1.3. Benchmarking ekologiczny 4.2. Innowacyjność i jakość ekologiczna w rozwoju przedsiębiorstwa 4.2.1. Innowacyjność ekologiczna a jakość 4.2.2. Konkurencyjność technologii a ochrona środowiska 4.3. Strategia jakości i innowacyjności ekologicznej jako przejaw wykorzystania wiedzy w koncepcjach rozwoju przedsiębiorstwa 4.3.1. Aspekty ekologiczne w koncepcjach Stakeholders i Shareholders przedsiębiorstwa a zarządzanie wiedzą 4.3.2. Jakość i innowacyjność ekologiczna w strategiach rozwoju przedsiębiorstwa 4.4. Realizacja celów ekologicznych a kultura przedsiębiorstwa Rozdział 5. Rozwój przedsiębiorstwa oparty o kompetencje ekologiczne a zarządzanie wiedzą 5.1. Ocena szans rozwojowych przedsiębiorstwa 5.2. Budowa kompetencji ekologicznych w procesie zarządzania wiedzą 5.2.1. Kreowanie nowego produktu bogatego w wiedzę ekologiczną 5.2.2. Tworzenie procesów bogatych w wiedzę ekologiczną 5.2.3. Doskonalenie organizacji w aspekcie ekologicznym - rola zespołów projektowych 5.3. Wpływ aspektów ekologicznych na kategorie indeksu wartości jako przejaw kompetencji polskich przedsiębiorstw 5.4. Wykorzystanie SKW i ASC w tworzeniu kompetencji ekologicznych przedsiębiorstwaZakończenie Bibliografia