Grażyna Wieczorkowska oraz Piotr Kochański, Magdalena Eljaszuk, STATYSTYKA. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003, wyd.I, 17x23,5 cm, 308 str. okładka lakierowana (stan bdb-), wewnątrz na cztrech stronach zaznaczenia w tekście, poza tym stan bardzo dobry.
Pierwszy w Polsce podręcznik statystyki dla tych, którzy nie lubią matematyki. Wszystko zostało wyjaśnione na przykładach uzupełnionych zestawem bardzo prostych ćwiczeń pomagających w utrwaleniu wiedzy. Analizowane za pomocą SPSS dane pochodzą ze zbiorów dostępnych w internecie (m.in. Polskiego Generalnego Sondażu Społecznego). Książka stanowi niezbędne kompendium wiedzy dla każdego, kto chce zrozumieć co oznacza, że w badaniach uzyskano wyniki istotne statystycznie. Jest szczególnie przydatna dla psychologów, socjologów i lekarzy analizujących dane empiryczne. Wszyscy oni, zanim przetestują swoje hipotezy, chcą dokonać wizualizacji zależności i wykorzystać analizę czynnikową do tworzenia złożonych wskaźników zmiennych. Autorzy w internecie odpowiadają na pytania Czytelników. [od wydawcy]
Spis treści
Wstęp
Literatura
Rozdział 1.
Naukowy sposób poszukiwania związków między zmiennymi. Rodzaje badań
1.1. Wprowadzenie
1.2. Operacjonalizacja zmiennych teoretycznych
1.3. Badania korelacyjne
1.4. Badania eksperymentalne
1.5. Porównanie badań eksperymentalnych i korelacyjnych
1.6. Analiza przykładów badań
1.7. Test intuicji psychologicznej: zbiór danych „LEARN".
Sposób zapisywania wyników w komputerze
1.8. Co oznaczają liczby w naukach społecznych? Skale pomiarowe.
Zmienne nominalne, porządkowe i ilościowe (przedziałowe i ilorazowe)
1.9. Typ skali pomiarowej a rodzaj dopuszczalnych przekształceń
Rozdział 2
Rozkład zmiennej w próbie i w populacji. Miary tendencji centralnej i rozproszenia
2.1. Rozkład zmiennej w próbie
2.2. Statystyki opisowe rozkładu zmiennej. Miary tendencji centralnej i rozproszenia
2.3. Standaryzacja
2 4. Rozkład zmiennej w populacji
2.5. Rozkład normalny (rozkład Gaussa) .
2.6. Sposoby wykorzystania informacji dotyczącej normalności rozkładu zmiennej w populacji
Rozdział 3
Wizualizacja danych. Tworzenie wskaźników złożonych
3.1. Tworzenie wskaźników
3.2. Typowe problemy występujące przy tworzeniu wskaźników
3.3. Trafność i rzetelność wskaźnika. Współczynnik a Cronbacha
3.4. Ograniczenia i wady a Cronbacha
3.5. Przykład zastosowania analizy czynnikowej do tworzenia
wskaźników
3 6. Wprowadzenie do wizualizacji danych
3.7. Wizualizacja rozkładu zmiennej
3.8. Wizualizacja zależności między zmiennymi
Rudział 4
Testowanie hipotez statystycznych. Rozkład statystyki
4.1. Jak na podstawie próby możemy wnioskować o całej populacji?
4.2. Rozkład zmiennej w populacji i w próbie oraz rozkład statystyki, na przykładzie populacji marsjańskiej
4.3. Miary tendencji centralnej rozkładu statystyki
4.4. Miary rozproszenia rozkładu statystyki
4.5. W jaki sposób praktycznie wykorzystujemy znajomość rozkładu
średnich (statystyki M)?
4.6. Porównanie trzech typów rozkładów
4.7. Centralne Twierdzenie Graniczne
4.8. Hipotezy statystyczne
4.9 Kierunkowe i bezkierunkowe hipotezy badawcze
4.10. Etapy testowania hipotez
4.11. Etapy wnioskowania statystycznego na podstawie wydruku komputerowego
4.12. Ryzyko błędu
Rozdział 5
Test t Studenta. Przedział ufności
5.1. Rozkład t Studenta
5.2. Zastosowanie testu t Studenta do testowania hipotezy
dla pojedynczej próby
5.3. Zastosowanie testu t do testowania hipotezy o równości średnich na podstawie dwóch prób zależnych (schemat badawczy:
Pretest-Posttest)
5.4. Zastosowanie testu t do porównania średnich na podstawie
prób niezależnych
5.5. Przedział ufności dla średnich
Rozdział 6
Jednoczynnikowa analiza wariancji
6.1. Ograniczenia stosowalności testu t Studenta.
Dlaczego 3 jest lepsze niż 2?
6.2. Jednoczynnikowa analiza wariancji
6.3. Rozkład F Fishera
6.4. Zastosowanie analizy wariancji do testowania hipotez o równości średnich
6.5. Testy porównań poszczególnych średnich w analizie wariancji
Rozdział 7
Dwuczynnikowa analiza wariancji
7.1. Efekt interakcji
7.2. Testowanie efektów głównych i interakcyjnych
7.3. Porównanie wyników jednoczynnikowej analizy wariancji z analizą dwuczynnikową
7.4. Analiza wariancji z powtarzanymi pomiarami
Rozdział 8
Pomiar związku między zmiennymi ilościowymi: współczynnik korelacji liniowej i analiza regresji
8.1. Związek liniowy między zmiennymi ilościowymi. Wykres korelacyjny (rozrzutu)
8.2. Przewidywanie wyników zmiennej zależnej na podstawie wartości zmiennej niezależnej. Błąd predykcji
8.3. Testowanie istotności współczynnika korelacji
8.4. Problemy w interpretacji współczynnika korelacji
8.5. Zastosowanie analizy regresji w badaniu LEARN. Modyfikujący wpływ trzeciej zmiennej (grupa eksperymentalna) na otrzymane zależności
8.6. Regresja wielokrotna. Określanie związku zmiennej zależnej
z więcej niż jednym predyktorem
8.7. Korelacje cząstkowe
8.8. Wprowadzenie zmiennych nominalnych do równania regresji
Rozdział 9
Test X2 dla zmiennych nominalnych
9.1. Test hipotezy o zgodności rozkładu empirycznego z teoretycznym (oczekiwanym)
9.2. Test hipotezy o niezależności dwóch zmiennych nominalnych
9.3. Wyliczanie współczynników siły związku
Rozdział 10
Podsumowanie i wskazówki dotyczące wyboru testu statystycznego
Tablice
Obejrzyj inne moje aukcje
(mniejszy koszt wysyłki). Polecam formę płacenia z góry przelewem na moje konto w:
- mBanku
- Inteligo.
Wysyłam (2 razy w tygodniu) po zaksięgowaniu przelewu listem poleconym ekonomicznym lub paczką (przy kilku książkach).
"ZA POBRANIEM" wysyłam osobom mającym przynajmniej 5 (PIĘĆ) POZYTYWNYCH KOMENTARZY.
Jeżeli mieszkasz w Warszawie, możesz odebrać książki z Ursynowa (niedaleko stacji metra Stokłosy).