Grażyna Wieczorkowska oraz Piotr Kochański, Magdalena Eljaszuk, STATYSTYKA. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i
eksperymentalnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003,
wyd.I, 17x23,5 cm, 308 str. okładka lakierowana (stan bdb-), wewnątrz na cztrech
stronach zaznaczenia w tekście, poza tym stan bardzo
dobry.
Pierwszy w Polsce podręcznik statystyki dla tych, którzy nie lubią
matematyki. Wszystko zostało wyjaśnione na przykładach uzupełnionych zestawem
bardzo prostych ćwiczeń pomagających w utrwaleniu wiedzy. Analizowane za pomocą
SPSS dane pochodzą ze zbiorów dostępnych w internecie (m.in. Polskiego
Generalnego Sondażu Społecznego). Książka stanowi niezbędne kompendium wiedzy
dla każdego, kto chce zrozumieć co oznacza, że w badaniach uzyskano wyniki
istotne statystycznie. Jest szczególnie przydatna dla psychologów, socjologów i
lekarzy analizujących dane empiryczne. Wszyscy oni, zanim przetestują swoje
hipotezy, chcą dokonać wizualizacji zależności i wykorzystać analizę czynnikową
do tworzenia złożonych wskaźników zmiennych. Autorzy w internecie odpowiadają na
pytania Czytelników. [od wydawcy]
Spis treści
Wstęp
Literatura
Rozdział 1.
Naukowy sposób poszukiwania związków między
zmiennymi. Rodzaje badań
1.1. Wprowadzenie
1.2.
Operacjonalizacja zmiennych teoretycznych
1.3. Badania
korelacyjne
1.4. Badania eksperymentalne
1.5. Porównanie badań
eksperymentalnych i korelacyjnych
1.6. Analiza przykładów
badań
1.7. Test intuicji psychologicznej: zbiór danych
„LEARN".
Sposób zapisywania wyników w
komputerze
1.8. Co oznaczają liczby w naukach społecznych? Skale
pomiarowe.
Zmienne nominalne, porządkowe i ilościowe
(przedziałowe i ilorazowe)
1.9. Typ skali pomiarowej a rodzaj
dopuszczalnych przekształceń
Rozdział 2
Rozkład zmiennej w próbie i w populacji. Miary
tendencji centralnej i rozproszenia
2.1. Rozkład zmiennej w
próbie
2.2. Statystyki opisowe rozkładu zmiennej. Miary tendencji
centralnej i rozproszenia
2.3. Standaryzacja
2 4. Rozkład
zmiennej w populacji
2.5. Rozkład normalny (rozkład Gaussa)
.
2.6. Sposoby wykorzystania informacji dotyczącej normalności rozkładu
zmiennej w populacji
Rozdział 3
Wizualizacja danych.
Tworzenie wskaźników złożonych
3.1. Tworzenie
wskaźników
3.2. Typowe problemy występujące przy tworzeniu
wskaźników
3.3. Trafność i rzetelność wskaźnika. Współczynnik a
Cronbacha
3.4. Ograniczenia i wady a Cronbacha
3.5. Przykład
zastosowania analizy czynnikowej do tworzenia
wskaźników
3 6.
Wprowadzenie do wizualizacji danych
3.7. Wizualizacja rozkładu zmiennej
3.8. Wizualizacja zależności między zmiennymi
Rudział 4
Testowanie hipotez statystycznych. Rozkład
statystyki
4.1. Jak na podstawie próby możemy wnioskować o
całej populacji?
4.2. Rozkład zmiennej w populacji i w próbie oraz rozkład
statystyki, na przykładzie populacji marsjańskiej
4.3. Miary tendencji
centralnej rozkładu statystyki
4.4. Miary rozproszenia rozkładu
statystyki
4.5. W jaki sposób praktycznie wykorzystujemy znajomość
rozkładu
średnich (statystyki M)?
4.6. Porównanie trzech typów
rozkładów
4.7. Centralne Twierdzenie Graniczne
4.8. Hipotezy
statystyczne
4.9 Kierunkowe i bezkierunkowe hipotezy
badawcze
4.10. Etapy testowania hipotez
4.11. Etapy
wnioskowania statystycznego na podstawie wydruku
komputerowego
4.12. Ryzyko błędu
Rozdział
5
Test t Studenta. Przedział ufności
5.1. Rozkład t
Studenta
5.2. Zastosowanie testu t Studenta do testowania
hipotezy
dla pojedynczej próby
5.3. Zastosowanie testu t do
testowania hipotezy o równości średnich na podstawie dwóch prób zależnych
(schemat badawczy:
Pretest-Posttest)
5.4. Zastosowanie testu t
do porównania średnich na podstawie
prób niezależnych
5.5. Przedział
ufności dla średnich
Rozdział 6
Jednoczynnikowa analiza
wariancji
6.1. Ograniczenia stosowalności testu t
Studenta.
Dlaczego 3 jest lepsze niż
2?
6.2. Jednoczynnikowa analiza wariancji
6.3. Rozkład F
Fishera
6.4. Zastosowanie analizy wariancji do testowania hipotez o
równości średnich
6.5. Testy porównań poszczególnych średnich w
analizie wariancji
Rozdział 7
Dwuczynnikowa analiza
wariancji
7.1. Efekt interakcji
7.2.
Testowanie efektów głównych i interakcyjnych
7.3. Porównanie wyników
jednoczynnikowej analizy wariancji z analizą dwuczynnikową
7.4. Analiza
wariancji z powtarzanymi pomiarami
Rozdział 8
Pomiar związku między zmiennymi ilościowymi:
współczynnik korelacji liniowej i analiza regresji
8.1.
Związek liniowy między zmiennymi ilościowymi. Wykres korelacyjny
(rozrzutu)
8.2. Przewidywanie wyników zmiennej zależnej na podstawie
wartości zmiennej niezależnej. Błąd predykcji
8.3. Testowanie
istotności współczynnika korelacji
8.4. Problemy w interpretacji
współczynnika korelacji
8.5. Zastosowanie analizy regresji w badaniu
LEARN. Modyfikujący wpływ trzeciej zmiennej (grupa
eksperymentalna) na otrzymane zależności
8.6.
Regresja wielokrotna. Określanie związku zmiennej zależnej
z więcej niż
jednym predyktorem
8.7. Korelacje cząstkowe
8.8. Wprowadzenie
zmiennych nominalnych do równania regresji
Rozdział 9
Test X2 dla zmiennych nominalnych
9.1. Test hipotezy o zgodności rozkładu empirycznego z teoretycznym
(oczekiwanym)
9.2. Test hipotezy o niezależności dwóch zmiennych
nominalnych
9.3. Wyliczanie współczynników siły związku
Rozdział 10
Podsumowanie i wskazówki dotyczące wyboru testu
statystycznego
Tablice
Obejrzyj inne moje
aukcje (mniejszy koszt wysyłki). Polecam formę płacenia z góry
przelewem na moje konto w:
- mBanku
-
Inteligo.
Wysyłam (2 razy w tygodniu) po zaksięgowaniu przelewu
listem poleconym ekonomicznym lub paczką (przy kilku książkach).
"ZA
POBRANIEM" wysyłam osobom mającym przynajmniej 5 (PIĘĆ) POZYTYWNYCH
KOMENTARZY.
Jeżeli mieszkasz w Warszawie, możesz odebrać
książki z Ursynowa (niedaleko stacji metra
Stokłosy).