„Metoda projektów w pracy nauczyciela wychowania fizycznego” to publikacja napisana przez nauczyciela praktyka, dla innych nauczycieli. Zawarte w przewodniku informacje umożliwią każdemu nauczycielowi realizację zadań edukacyjnych metodą projektów. Przepisy prawa oświatowego wprowadzają obowiązek realizacji metody projektów przez uczniów gimnazjum, ale także w szkole podstawowej i ponadgimnazjalnej warto realizować zadania tą metodą. Metoda projektów jest najbardziej twórcza i jednocześnie najpełniej kształcąca kompetencje kluczowe. Każdy współczesny nauczyciel powinien włączyć ją do swojego warsztatu pracy. Także nauczyciele wychowania fizycznego powinni realizować zadania dydaktyczne z wykorzystaniem metody projektów. W pierwszej części przewodnika znajdują się podstawowe wiadomości teoretyczne dotyczące metody projektów. W zwięzły i prosty sposób zostały przedstawione informacje o tym, czym jest projekt edukacyjny i na czym polega metoda projektów. W drugiej części przewodnika opisane są przykłady zrealizowanych projektów edukacyjnych. Publikacja zawiera wzory wszystkich dokumentów, które powinny powstać w czasie realizacji projektu. Opisane projekty są źródłem pomysłów i inspiracji, mogą być realizowane nie tylko przez nauczycieli wychowania fizycznego, ale także przez innych przedmiotowców. Największe zalety przewodnika to jego przejrzystość, materiał teoretyczny opisany językiem prostym i czytelnym, przykłady praktycznych rozwiązań zawierają treści spójne z nową podstawą programową. Opisane przykłady projektów, wraz z dokumentacją, pozwolą każdemu nauczycielowi na sprawne i łatwe zrealizowanie swoich pierwszych projektów.
Książka przeznaczona jest dla nauczycieli i studentów. Podzielona jest na dwie części. Część pierwsza "Zanim przystąpisz do planowania" zawiera wiadomości teoretyczne na temat planowania, przygotowania i prowadzenia lekcji oraz komunikacji na lekcji. Autor zwrócił uwagę na praksologiczny model szkolnego wychowania oraz sposoby oddziaływania nauczyciela na ucznia. W części drugiej autorka podaje przykłady kilkunastu scenariuszy lekcji nawiązujących do pierwszej części opracowania. Dołączono do nich ryciny, zdjęcia, wykresy zabaw, opisy ćwiczeń i środków dydaktycznych.
Spis treści:
Część pierwsza Zanim przystąpisz do planowania Wprowadzenie 1. Potrzeba krytycznej refleksji nad stylem pracy nauczyciela jako wstępny element planowania działalności pedagogicznej 2. Lekcja jako podstawowa forma nauczania zbiorowego 3. Na co należy zwrócić uwagę przy formułowaniu tematyki pojedynczych lekcji? 4. Przemyślenia nauczyciela nad konstrukcją planu pojedynczej lekcji 5. Organizacja właściwej komunikacji na lekcji 5.1. Sposoby poznawania uczniów 6. Struktura lekcji i celowość doboru ćwiczeń 6.1. Podporządkowanie struktury lekcji kolejności pojawiania się zdolności motorycznych 6.2. Informacje o celowości doboru ćwiczeń 6.3. Przykłady ćwiczeń wykorzystywanych do przygotowania motorycznego uczniów 6.4. Wprowadzanie uczniów w samodzielną aktywność ruchową poprzez stosowanie prostych ćwiczeń 6.4.1. Ćwiczenia wykonywane pojedynczo 6.4.2. Ćwiczenia ze współćwiczącym 7. Kilka słów na temat wybranych metod postępowania pedagogicznego 8. Wskazówki dla nauczyciela związane z przygotowaniem i prowadzeniem lekcji Bibliografia
Część druga Kilka rozwiązań praktycznych – czyli scenariusze lekcji wychowania fizycznego Wstęp 1. Rozwijamy swoją wyobraźnię w budowaniu figur śniegowych 2. Wyrabianie odpowiedzialności za siebie i za współćwiczącego (1) 3. Wdrażanie do współdziałania ze współćwiczącym i w małych grupach (2) 4. Doskonalenie umiejętności udziału w podejmowaniu decyzji (3) 5. Uczymy się wspólnie rozwiązywać problem zadania ruchowego 6. Rozwijamy poczucie własnej wartości 7. Kształtowanie świadomości własnego ciała 8. Bezpiecznie pokonujemy przeszkody terenowe 9. Nabieramy zaufania i szacunku dla siebie i współćwiczących 10. Stawiamy sobie coraz trudniejsze wymagania 11. Współzawodniczymy sami ze sobą 12. Cieszymy się z uczestniczenia w zabawach i grach na świeżym powietrzu 13. Uczymy się postępować godnie podczas ćwiczeń i zabaw 14. Pomagamy sobie w przyjmowaniu skorygowanych pozycji podczas układania piramid Bibliografia
format: B5oprawa: miękkailość stron: 234
Autor: Seweryn Sulisz, Alicja Romanowska