Planowanie lekcji
wychowania fizycznego
Książka przeznaczona jest dla nauczycieli i studentów. Podzielona jest na dwie części. Część pierwsza "Zanim przystąpisz do planowania" zawiera wiadomości teoretyczne na temat planowania, przygotowania i prowadzenia lekcji oraz komunikacji na lekcji. Autor zwrócił uwagę na praksologiczny model szkolnego wychowania oraz sposoby oddziaływania nauczyciela na ucznia. W części drugiej autorka podaje przykłady kilkunastu scenariuszy lekcji nawiązujących do pierwszej części opracowania. Dołączono do nich ryciny, zdjęcia, wykresy zabaw, opisy ćwiczeń i środków dydaktycznych.
Spis treści:
Część pierwsza
Zanim przystąpisz do planowania
Wprowadzenie
1. Potrzeba krytycznej refleksji nad stylem pracy nauczyciela jako wstępny element planowania działalności pedagogicznej
2. Lekcja jako podstawowa forma nauczania zbiorowego
3. Na co należy zwrócić uwagę przy formułowaniu tematyki pojedynczych lekcji?
4. Przemyślenia nauczyciela nad konstrukcją planu pojedynczej lekcji
5. Organizacja właściwej komunikacji na lekcji
5.1. Sposoby poznawania uczniów
6. Struktura lekcji i celowość doboru ćwiczeń
6.1. Podporządkowanie struktury lekcji kolejności pojawiania się zdolności motorycznych
6.2. Informacje o celowości doboru ćwiczeń
6.3. Przykłady ćwiczeń wykorzystywanych do przygotowania motorycznego uczniów
6.4. Wprowadzanie uczniów w samodzielną aktywność ruchową poprzez stosowanie prostych ćwiczeń
6.4.1. Ćwiczenia wykonywane pojedynczo
6.4.2. Ćwiczenia ze współćwiczącym
7. Kilka słów na temat wybranych metod postępowania pedagogicznego
8. Wskazówki dla nauczyciela związane z przygotowaniem i prowadzeniem lekcji
Bibliografia
Część druga
Kilka rozwiązań praktycznych – czyli scenariusze lekcji wychowania fizycznego
Wstęp
1. Rozwijamy swoją wyobraźnię w budowaniu figur śniegowych
2. Wyrabianie odpowiedzialności za siebie i za współćwiczącego (1)
3. Wdrażanie do współdziałania ze współćwiczącym i w małych grupach (2)
4. Doskonalenie umiejętności udziału w podejmowaniu decyzji (3)
5. Uczymy się wspólnie rozwiązywać problem zadania ruchowego
6. Rozwijamy poczucie własnej wartości
7. Kształtowanie świadomości własnego ciała
8. Bezpiecznie pokonujemy przeszkody terenowe
9. Nabieramy zaufania i szacunku dla siebie i współćwiczących
10. Stawiamy sobie coraz trudniejsze wymagania
11. Współzawodniczymy sami ze sobą
12. Cieszymy się z uczestniczenia w zabawach i grach na świeżym powietrzu
13. Uczymy się postępować godnie podczas ćwiczeń i zabaw
14. Pomagamy sobie w przyjmowaniu skorygowanych pozycji podczas układania piramid
Bibliografia
format: B5
oprawa: miękka
ilość stron: 234
Autor: Seweryn Sulisz, Alicja Romanowska