We Włoszech wszyscy są mężczyznami
Luca de Santis, Sara Colaone
Powieść graficzna o internowaniu
homoseksualistów w czasach faszyzmu
Komiks, który w roku 2009 zdobył we Włoszech tytuł Najlepszego Komiksu Roku podczas Napoli Comicon.
Oparty na prawdziwych wydarzeniach komiks opowiada o wygnaniu gejów z faszystowskich Włoch, a w szczególności skupiający się na grupie mężczyzn osadzonych na wyspie San Domino w archipelagu Tremiti, w ostatnich latach zesłania (1939 / 40). We Włoszech dzieło to uznawane jest za jeden z najważniejszych przykładów włoskiego komiksu dotyczącego tematyki historycznej.
Prawa rasowe w faszystowskich Włoszech nie wspominały o środkach zapobiegawczych wobec homoseksualistów: nie ma potrzeby, powiedział Mussolini, bo we Włoszech wszyscy jesteśmy mężczyznami. Silnymi i męskimi. Rzeczywistość była zupełnie inna. Między 1938 a 1943 rokiem wielu homoseksualistów było internowanych na wyspach. Prawie trzystu „zniewieściałych”, „ciot”, „pedałów” wyrwano z życia, które prowadzili i uznano za wrogów Ojczyzny. Pięćdziesiąt lat później dokumentalista Rocco wybiera się śladami jednego z internowanych, Antonia, żeby pokazać zapomniane wydarzenia, musi jednak stawić czoła cierpieniu, jakie wywołują wspomnienia.We Włoszech wszyscy są mężczyznami opowiada o faszyzmie, hipokryzji, przyjaźni, zapomnianych skandalach, ale przede wszystkim o dwóch mężczyznach różniących się wiekiem i temperamentem, których spotkanie może pozwoli na pokonanie duchów przeszłości.
AUTORZY:
Luca de Santis urodził się w 1978 roku w Campobasso. Jest scenarzystą, autorem dramatów i słuchowisk radiowych. Współpracował z Comedy Central, MTV Italia, Endemol, był twórcą spektaklu Burlesquel.
Sara Colaone urodziła się w 1970 roku w Pordenone. Swoje komiksy publikuje dla Kappa Edizioni, Coconino Press, Vivacomix i Stripburger. Jako ilustratorka współpracuje z Zanichelli i PBM. Prowadzi zajęcia z komiksu i ilustracji na Akademii Sztuk Pięknych w Bolonii. Podczas ich współpracy artystycznej powstała seria komiksów Carem oraz wiele krótkometrażowych animacji.
* * *