Tytuł
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami
genetycznymi
Autor
Redaktor: Teresa Kaczan, Robert
Śmigiel
Opis
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8350-080-3
Kraków 2012, wydanie 2, format 165 x 235,
objętość 200 str., oprawa miękka
We współczesnym, wysoko
rozwiniętym świecie, zaburzenia rozwoju o różnej etiologii dotyczą około 3%
populacji dzieci. W ostatnich latach zaszły duże zmiany w poglądach na wrodzone
zaburzenia rozwoju u dzieci, jednak nadal jest dużo niewiadomych i kontrowersji
oraz zaniedbań w sferze diagnostycznej i terapeutyczno-rehabilitacyjnej. Nie
docenia się dostatecznie potencjału rozwojowego dzieci z zaburzeniem rozwoju. W
pierwszych latach życia, szczególnie w pierwszym roku rozwoju dziecka, istnieją
największe możliwości przyspieszenia i wyrównania sprawności psychoruchowej
dziecka i w przyszłości jego rozwoju intelektualnego. Autorzy podręcznika w
każdym rozdziale podkreślają rolę wczesnej rehabilitacji, jak również wczesnej
interwencji logopedycznej we wspomaganiu rozwoju dziecka z rzadkim zaburzeniem
rozwoju.
Celem ksiązki jest przedstawienie aktualnej wiedzy medycznej,
rehabilitacyjnej i logopedycznej obejmującej wspomaganie rozwoju dzieci z
rzadkimi chorobami genetycznymi, a także przekazanie doświadczenia autorów,
nabytego w ciągu wieloletniej pracy z dziećmi z wrodzonymi zaburzeniami rozwoju.
Prezentowane zagadnienia rehabilitacyjno-logopedyczne przedstawiono na podstawie
wybranych zespołów genetycznych uwarunkowanych różnymi mechanizmami (zespół
Downa, zespół Pradera-Willego, zespół CHARGE i zespół Freemana-Sheldona) oraz
złożonych problemów rozwojowych (brak i niedorozwój ciała modzelowatego oraz
sekwencja zaburzeń tyłomózgowia Dandy-Walkera).
Książka jest dedykowana
lekarzom oraz specjalistom z dziedziny rehabilitacji, logopedii, psychologii
oraz pedagogiki, którzy wspomagają rozwój dzieci z zaburzeniem
rozwoju.
Autorzy podręcznika prezentują holistyczne podejście do dziecka
nieprawidłowościami rozwojowymi obejmując opieką i wsparciem również jego
rodzinę. Pierwszy rozdział jest wprowadzeniem do złożonego zagadnienia
(definicja, podziały, diagnostyka) wrodzonych zaburzeń rozwoju, wad narządów
wewnętrznych oraz zespołów genetycznych. Oryginalnym podejściem do tego
zagadnienia jest układ kolejnych rozdziałów dotyczących wspomagania rozwoju
dzieci z konkretnymi zespołami genetycznymi. W pierwszej części tych rozdziałów
autorzy przedstawiają wiedzę dotyczącą patomechanizmu powstawania zespołu, jego
dziedziczenia i objawów – ma to na celu zrozumienie dziecka z wrodzonym
zaburzeniem rozwoju, w kolejnych częściach rozdziałów autorzy szczegółowo
opisują aktualną wiedzę teoretyczną oraz przedstawiają aspekty praktyczne
wczesnej interwencji w leczeniu dzieci z konkretnymi zespołami genetycznymi lub
grupami zaburzeń (rehabilitacji i opieki logopedycznej).
Podkreślając
partnerską współpracę z rodzicami dzieci z wrodzonymi zaburzeniami rozwojowymi,
w ostatnim rozdziale książki przedstawiono rozważania i przemyślenia rodzica o
jego roli w wychowaniu i edukacji dziecka z rzadką chorobą genetyczną. Z biegiem
czasu to rodzice stają się najlepszymi specjalistami dla swoich dzieci z
rzadkimi chorobami. Oni celnie i szybko identyfikują problemy oraz przeszkody w
opiece nad dzieckiem z zaburzeniem rozwoju i wskazują optymalne
rozwiązania.
Autorzy mają nadzieję, że podręcznik ten przyczyni się do
poprawy rozwoju dzieci z chorobami genetycznymi poprzez stosowanie wczesnej
rehabilitacji i opieki logopedycznej oraz poprawy jakości życia ich rodzin
poprzez lepsze rozumienie potrzeb dzieci z zaburzonym rozwojem.
Wstęp? ??
Robert Śmigiel, Izabela Łaczmańska
Rozdział
I
Podstawowa wiedza do zrozumienia chorób genetycznych
1. Definicja,
podział i etiologia zaburzeń rozwojowych?
2. Dysmorfologia w diagnostyce
zaburzeń rozwojowych?
3. Profilaktyka wad rozwojowych? ?
4. Badania
genetyczne w diagnostyce zaburzeń rozwoju z uwzględnieniem
diagnostyki
prenatalnej?
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel
Rozdział II
Wspomaganie
rozwoju dzieci z zespołem Downa
1. Zespół Downa – etiologia, charakterystyka,
rozwój? ?
2. Wczesna rehabilitacja i jej znaczenie u dzieci z zespołem Downa?
3. Rozwój mowy u dzieci z zespołem Downa?
Teresa Kaczan, Robert
Śmigiel, Małgorzata Michalska-Idaszek
Rozdział III
Wspomaganie rozwoju
dzieci z zespołem Pradera–Williego
1. Zespół Pradera–Williego – etiologia,
charakterystyka, rozwój? ?
2. Rola wczesnej interwencji w leczeniu zespołu
Pradera–Williego? ??
3. Wczesna opieka logopedyczna i jej znaczenie dla
rozwoju funkcji oralnych? ?
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel
Rozdział
IV
Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem CHARGE
1. Zespół CHARGE –
etiologia, charakterystyka i rozwój? ?
2. Opieka logopedyczna w zespole u
dzieci z chorobą CHARGE?
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel
Rozdział
V
Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Freemana–Sheldona?
1. Zespół
Freemana–Sheldona – etiologia, charakterystyka, rozwój?
2. Zastosowanie
neurorozwojowej terapii ustno-twarzowej Castillo Moralesa
u dzieci z zespołem
Freemana–Sheldona? ?
3. Ćwiczenia schematu ciała w połączeniu z orientacją w
przestrzeni dla dzieci
z zespołem Freemana–Sheldona?
Teresa Kaczan,
Robert Śmigiel
Rozdział VI
Dzieci z wadami ciała modzelowatego –
wspieranie rozwoju
w pierwszych latach życia
1. Podstawy embriologiczne i
patogenetyczne rozwoju ciała modzelowatego?
2. Wybrane zespoły dysmorficzne
w przebiegu których występuje brak
lub niedorozwój ciała modzelowatego?
3. Rola ergoterapii u dzieci z wadami ciała modzelowatego
i innymi
chorobami genetycznymi?
4. Zastosowanie motoryki precyzyjnej do stymulowania
rozwoju
psychomotorycznego dziecka? ?
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel,
Aleksandra Surowiec
Rozdział VII
Dzieci z zespołem malformacji
Dandy’ego–Walkera?
1. Podział, przyczyny i objawy zespołu Dandy’ego–Walkera?
2. Rozwój psychomotoryczny oraz metody wspierające rozwój dzieci
z
zespołem Dandy’ego–Walkera?
Elżbieta Bogacz
Rozdział VIII
Ręka,
myślenie i mowa – rozwój psychoruchowy i poznawczy
a kształtowanie mowy
dziecka w odniesieniu do dzieci
z chorobami genetycznymi?
Katarzyna
Błasiak – mama Jakuba, neurologopeda
Rozdział IX
Rola rodzica w wychowaniu
i edukacji dziecka z rzadką chorobą
genetyczną na przykładzie aktywności
rodziców Jakuba –
chłopca z rzadkim zespołem dysmorficznym?
Podsumowanie?
Małgorzata
Łukaszewska
Załącznik
Rodzicielskie niepokoje Poradnik dla rodziców dzieci
z grupy ryzyka?
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!