Email: [zasłonięte]@arik.pl [zasłonięte]@vp.pl kom: 0510 [zasłonięte] 753
Stron: 116 Format: B5 Rok wydania: 2008 Oprawa: Miękka
| Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu Wybrane zagadnienia Urszula Oszwa
W opracowaniu przedstawiono analizę wskaźników ryzyka specyficznych rozwojowych zaburzeń umiejętności arytmetycznych, z odwołaniem się do wzajemnych zależności między dysleksją a jej implikacjami widocznymi w edukacji matematycznej. Ponadto zaprezentowano wyniki badań poziomu rozwoju umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich, z których wynika, że jest on zróżnicowany i zależy od ocenianego aspektu umiejętności. Badanie wybranych funkcji poznawczych, takich jak percepcja wzrokowo-przestrzenna i umiejętności językowe oraz uwaga wykazały obniżony ich poziom w przypadku badanych grup dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki. Badania należy traktować jako wstęp do dalszych, pogłębionych poszukiwań, prowadzących do rzetelnej i trafnej diagnozy psychologicznej dzieci z problemami w liczeniu, ujawnianymi we wczesnej edukacji szkolnej. Publikacja została opracowana z myślą o szerokim kręgu odbiorców. Jest skierowana do nauczycieli, zarówno kształcenia zintegrowanego, jak i matematyki, mających codzienny kontakt z dziećmi z trudnościami arytmetycznymi. Zaciekawi również pedagogów szkolnych, psychologów-praktyków, studentów psychologii, pedagogiki i kierunków nauczycielskich. Może być wykorzystana w całości lub fragmentach na zajęciach z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej oraz na studiach podyplomowych z tej dziedziny. Zainteresować może również rodziców tych dzieci, dla których matematyka nie jest ukochanym przedmiotem w szkole i pomoże im zrozumieć, dlaczego tak się dzieje.
Spis treści:
Zamiast wstępu, czyli o gotowości szkolnej do uczenia się matematyki (Urszula Oszwa) Rozdział 1 Zakres i aspekty umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich - przegląd aspektów rozumowania (Justyna Kłysewicz) Rozdział 2 Analiza wskaźników ryzyka rozwojowych trudności arytmetycznych (Urszula Oszwa) Rozdział 3 Funkcje wzrokowo-przestrzenne a trudności w liczeniu u dzieci (Bożena Malinowska, Urszula Oszwa) Rozdział 4 Poziom funkcji językowych dzieci z trudnościami arytmetycznymi (Małgorzata Piekarczyk, Urszula Oszwa) Rozdział 5 Trwałość uwagi a trudności w uczeniu się matematyki (Grażyna Kośmiej) Zamiast zakończenia, czyli o praktycznych implikacjach przedstawionych wyników badań (Urszula Oszwa) |