Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

WAWEL WNĘTRZA DZIEJE PIĘKNY ALBUM WKLEJKI 1957

09-05-2014, 19:59
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 59.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4197435289
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 1   
Koniec: 09-05-2014 19:45:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda z obwolutą
Rok wydania (xxxx): 1957
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

PAŃSTWOWE ZBIORY SZTUKI NA WAWELU
Tadeusz Mańkowski
DZIEJE WNĘTRZ WAWELSKICH
Wydanie drugie
(zmienione i uzupełnione)
WYDAWNICTWO - SZTUKA - WARSZAWA 1957
opracowanie grajUzfif HENRYK BIAŁOSKÓRSKI
Piec tablic barwnych odtwarzających dawny wygląd
wnętrz zamkowych r.a Wawelu według rysunków kredkowych
ZBIGNIEWA WZ.ORKA
Zdjtcia wykonano w prac'jwni fotograficznej
Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu pod kierownictwem
STANISŁAWA KOLOWCY
Zdjtcia do reprodukcji tablic wielobarwnych wykonał STANISŁAW KOLOWCA
Redaktor Halina Andrzejcwska
Redaktor techniczna Bolesław Kowalczyk
Korektor Krystyna Jelonek





SPIS TREŚCI

WSTĘP.................................... 5
I. WNĘTRZA WAWELSKIE W OKRESIE GOTYKU......... 7
„Wielki dom" na zamku Kazimierza Wielkiego. Pomieszczenia zamkowe i ich nazwy za Władysława Jagiełły i Kazimierza Jagiellończyka. Malowidła ścienne i dekoracja oponami. Sztuka gotycka i Wschód bizantyński w wyposażeniu wnętrz wawelskich. Reminiscencje gotyku w czasach renesansu. Rzeźbione portale izb zamkowych. Współżycie form stylowych gotyku i renesansu.
II. WNĘTRZA ZAMKU RENESANSOWEGO ZA OSTATNICH JAGIELLONÓW ................................ 10
Podział na kondygnacje, „gmachy" i rozkład mieszkań. Nazwy i przeznaczenie poszczególnych izb. System ogrzewania, piece i kafle oraz ich plastyczna dekoracja. Drzwi „z sztuk-werkiem" i drzwi żelazne. Stropy belkowane i kasetonowe. Strop sali Poselskiej „Pod Głowami". Okna. Opisy wnętrz zamkowych z powodu wesela Zygmunta i Bony. Mieszkania rodziny królewskiej. „Gmachy" reprezentacyjne i mieszkania dworzan. Pracownie tkackie i hafciarskie. Altana, czyli rotunda, ogrody. Urządzenia gospodarcze na dworze królewskim. Kultura życia codziennego. Pożar w r. 1536. Rola dzieł malarstwa w urządzeniu wnętrz zamkowych. Mistrz Michał i zespół jego pomocników. Antoni z Wrocławia, Dionizy Stuba i Stanisław Szczerba. Hans Dürer i fryz pod stropem sali Poselskiej. Ingerencja Zygmunta Starego w sprawy sztuki. Charakterystyka wnętrz zamkowych za jego czasów. Rodzima oryginalność i cechy polskie. Odrębność w architekturze. Barwność wnętrz, polichromowane portale, barwne kafle, malowane fryzy, złocone stropy. Różnorodność dekoracji wnętrz. Reminiscencje gotyku i elementy renesansu północnego. Polski smak artystyczny czasów renesansu.
III. RUCHOME URZĄDZENIE WNĘTRZ RENESANSOWYCH .... 21
Polskie poczucie form w renesansowych wnętrzach. Stolarze i snycerze dworscy. Typy mebli przez nich wykonywane. Stoły i ławy, ławy podnosiste, tron podwójny, krzesła, lektyki, łoża. Szafy, kredens, czyli „służba", i skrzynie. Meble wykonane na modę włoską i niemiecką. Wrocław i Nysa ośrodkami produkcji meblarskiej. Drzwi zdobione intarsją. Świeczniki wiszące, meluzyna i kandelabry. Nowe meble po pożarze w r. 1536. Rzeźby dekoracyjne, głowy w stropie sali Poselskiej i rzeźbione konie w ogrodzie. Malarstwo sztalugowe, Jakub z Kutnej Hory. Portrety rodziny królewskiej. Malarze Włosi : Piętro, Giovanni del Monte i ich działalność na dworach Wiednia, Pragi i Krakowa. Obrazy flamandzkie. Dzieła Hansa Durera. Rola dzieł grafiki na dworze królewskim. Malarz Andrzej. Jedwabne obicia ścienne wawelskich komnat. Tkacze włoscy na dworze królewskim, Franciszek Włoch. Obicia haftowane i pracownia hafciarska. Rola arrasów flandryjskich. Zakup ich przez Zygmunta i Bonę w Antwerpii. Arrasy wyprawne Bony. Arrasy w posagu żon Zygmunta Augusta. Kolekcja arrasów Zygmunta Augusta. Serie figuralne i ich rozmieszczę-
nie. Opieka nad królewską kolekcją. Arrasy krajobrazowe, walki zwierząt, groteskowe i z herbami. Ich zamówienia we Flandrii i ich tendencje realistyczne. Arrasy wykonywane na zamku królewskim. Cechy charakterystyczne wnętrz w czasach Zygmunta Augusta. Kobierce wschodnie.
IV. WNĘTRZA WAWELSKIE ZA KRÓLÓW ELEKCYJNYCH.....31
Odmiana stylu po pożarze w r. 1595. Przebieg prac nad odnowieniem wnętrz zamkowych w latach 1602 i 1603. Snycerze i stolarze, Jan Klug. „Kamiennik" Ambroży Meazzi. Dekoracje sztukatorskie. Schody Senatorskie i sala „Pod Ptakami". Apartament królewski: „sień wielka" i „gmachy nowe" drugiego piętra. Dekoracje „auszpurską robotą" i „podniebienia złociste" jako wyraz smaku czasów Zygmunta III. „Pokój Orłowy". Zespoły barwne. Kosmopolityzm w sztuce. Dekoracja „pokoju Króla Jego Mości" („Pod Ptakami") i oryginalność jej koncepcji. Prace malarskie Dolabelli, cykl obrazów batalistycznych. Zbiór arrasów za czasów Zygmunta III. Tkalnia na zamku królewskim i seria opon ze scenami z wojny moskiewskiej. Kobierce perskie wykonane w Kaszanie na zamówienie króla. Typy mebli czasów baroku. Urządzenie skarbca. Obicia ścienne w testamencie Zygmunta III. Ceremoniał dworski. Zmiany w przeznaczeniu „gmachów" zamkowych i ich urządzenie. Zamek królewski w czasie sejmów. Zapobieganie pożarom. Ogrody zamkowe. Opuszczenie i szkody czasów wojen szwedzkich. Dekoracja wnętrz w czasie koronacji Michała Wiśniowieckiego. Usiłowania konserwatorskie Jana III. „Klucznik pokoi zamkowych" i konserwator obrazów Jan Trycjusz. Zmiany w stylu klasycyzmu na czas pobytu Stanisława Augusta.
ZAKOŃCZENIE - - -......................... 39
PRZYPISY ..............................41
SPIS TABLIC . . . I......'...................45





SPIS TABLIC

Tablice wielobarwne w tekście
Sala gotycka z czasów Kazimierza Wielkiego. Sala Senatorska. Próba odtworzenia. Dziedziniec arkadowy, krużganki II piętra. Przypuszczalna polichromia.
Fragment wnętrza sali w skrzydle zachodnim. Próba
odtworzenia.
Przypuszczalne rozmieszczenie arrasów we wnęce
okiennej.
Tablice wielobarwne
I a. Kafel z jeleniem, b. Kafel ornamentalny.
Państwowe ^biory Sztuki na Wawelu. II. Kafel z portretem króla.
Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
III. Część fryzu w sali Poselskiej z cyklu „Zwierciadła życia" (manowce życia).
IV. Arras z serii krajobrazów ze zwierzętami. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
V. Kominek w sali „Pod Ptakami".
Tablice jednobarwne
1. Fragment fresku z monogramem ,,mm" w sali
Kazimierza Wielkiego. 2 a. Kafel z dekoracją ornamentalną, b. Kafel
z Orłem Jagiellońskim. Państwowe Zbiory
Sztuki na Wawelu.
3. Kafel ze zwieńczenia pieca. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
4. Kafel o motywie orientalnym. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
5 a. Kafel z popiersiem i napisem „KAROLVS". b. Kafel z dekoracją ornamentalną. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
6. Portal rzeźbiony w kamieniu.
7. Dwa portale rzeźbione w kamieniu.
8 a. Górna część portalu, b. Fragment portalu. 9. Kominek w sali zwanej Alchemią. 10 a, b, c, d. Róże rzeźbione i złocone ze stropów
sal zamkowych. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
11. Drzwi żelazne. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
12 a. Florencka skrzynia weselna (cassone).
b. Skrzynia rzeźbiona (cassone) z w. XVI. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
13 a. Skrzynka inkrustowana, b. Skrzynia włoska
(cassone). Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
14 a,b. Ławy „podnosiste" (cassapanca). Państwowe
Zbiory Sztuki na Wawelu.
15a,b. Kredensy czyli „służby". Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
16. Drzwi intarsjowane z ratusza krakowskiego. Kraków, Collegium Malus.
17. Fotel renesansowy. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
18. Fotel renesansowy. Państwowe %biory Sztuki
na Wawelu. 13. Krzesło żelazne z w. XVI. Skarbiec katedry na
Wawelu.
20. Krzesło z ok. r. 1500 Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
21. Krzesło renesansowe. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
22. Krzesło renesansowe. Państwowe ^biory Sztuki na Wawelu.
23. Łoże w sypialni Zygmunta Starego. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
24 a. Część fryzu w sali Turniejowej, b. Część
fryzu w sali Przeglądu Wojska.
25 a. Część fryzu w sali Poselskiej, cykl „Zwier-
ciadła życia" (wstępujący w życie), b. Część fryzu pod stropem w sali przed sypialnią Zygmunta I.
26 a. Część fryzu w sali Poselskiej, cykl „Zwier-
ciadła życia" (błąd i nieświadomość), b. Część stropu i fryzu w sali przed sypialnią
Zygmunta Starego". 27. Portret Zygmunta Starego. Państwowe upiory
Sztuki na Wawelu. 28 a. Portret Zygmunta Augusta. Muzeum Narodowe
w Krakowie, J^biory Czartoryskich. b. Portret Bony. Muzeum Narodowe w Krakowie, upiory Czartoryskich.
29. Portret Anny Jagiellonki. Katedra na Wawelu.
30. Portret królowej węgierskiej Izabeli Jagiellonki jako dziecka. Państwowe Zbißry Sztuki na Wawelu.
31. Portret Zygmunta III jako dziecka. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
32. Portret królowej Elżbiety, pierwszej żony Zygmunta Augusta. Muzeum Narodowe w Krakowie, Zbiory Czartoryskich.
33. Św. Jerzy. Skarbiec katedry na Wawelu.
34. Głowa młodzieńca ze stropu sali Poselskiej.
35. Głowa dziewczyny ze stropu sali Poselskiej.
36. Głowa mężczyzny w wieńcu laurowym ze stropu sali Poselskiej.
37. Głowa dziewczyny (por. ilustr. 35) ze stropu Poselskiej.
38. Głowa kobiety w czepcu ze stropu sali Poselskiej.
39. Głowa wojownika w hełmie ze stropu sali Poselskiej.
40. Tkanina z herbami Jagiellonów i Sforzów. Muzeum Narodowe w Krakowie.
41. Tkanina z herbami Stefana Batorego. Skarbiec katedry na Wawelu.
42. Arras z serii „Cnót". Państwowe Muzeum Sztuki w Wiedniu.
43. „Szczęśliwość rajska", arras z serii „Dziejów pierwszych rodziców". Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
44. „Noe w rozmowie z Bogiem", arras z serii „Dziejów Noego". Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
45 a. „Budowa arki", arras z serii „Dziejów Noego".
Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu. b. Arras z serii herbów. Państwowe Zbi0V Sztuki na Wawelu.
46. Arras groteskowy z globusem. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
47 a. „Sztuczka" znad okna. b. Pokrycie krzesła tkaniną arrasową. Państwowe Zbi0V Sztuki na Wawelu.
48. Arras z wyprawy córki Zygmunta III. Muzeum Państwowe w Monachium.
49. Kobierzec perski z herbem Zygmunta III. Muzeum Państwowe w Monachium.
50. Część obicia ściennego z w. XVIII. Skarbiec katedry na Wawelu.
51. Część portalu w sali „Pod Ptakami".
52. Dekoracja stiukowa w wieży Zygmunta III.
53. Dekoracja stiukowa w kaplicy Zygmunta III.
54. Kartusz z Orłem polskim i Snopem — herbem Wazów. Katedra na Wawelu.
55. Szafa gdańska z w. XVII. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
56. Szafa gdańska z w. XVII. Państwowe ZbioV Sztuki na Wawelu.
57. Skrzynia z w. XVII. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
58. Krzesło z w. XVII. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
59. Fotel z w. XVII. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
60. Szafa z w. XVII. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
61. Sala gotycka w dolnej kondygnacji zamku w latach 1929—1939.
62. Sala gotycka w dolnej kondygnacji zamku z pamiątkami historycznymi w latach 1929—1939.
63. Sala pierwszego piętra przed sypialnią Zygmunta Starego w latach 1945—1954.
64. Sala Poselska z arrasami Zygmunta Augusta w latach 1929—1939.





WSTĘP

Równolegle z przygotowaniem planów odnowienia zamku królewskiego na Wawelu, odzyskanego w r. 1905 z rąk austriackich władz wojskowych, podjęte zostały przez wybitnych ówczesnych badaczy prace źródłowe nad dziejami Wawelu. Zgromadzenie przez Adama Chmielą materiałów archiwalnych dotyczących przeszłości Wawelu oraz tych materiałów monograficzne opracowanie przez Stanisława Tomkowicza może być wyrazem tendencji panujących wśród członków ówczesnego Komitetu Krajowego (organu doradczego Kierownictwa Odnowienia Zamku Królewskiego), zmierzających do przywrócenia historycznego wyglądu zamku oraz chęci poznania i odtworzenia jego przeszłości. Obie prace zamieszczone zostały w dwóch grubych tomach Teki Grona Konserwatorów Galicji Zachodniej, wydanych w latach 1908 i 19131. Praca to monumentalna, sumienna i szczegółowa, na jaką mogło było stać tylko wymienionych zasłużonych badaczy. Nie jest wprawdzie, w całej pełni wyczerpująca, gdyż nie znano wówczas wszystkich materiałów archiwalnych dotyczących dziejów Wawelu, które—jak rękopis 2016 Biblioteki Polskiej Akademii Umiejętności — dopiero dziś są dostępne. Z drugiej jednak strony w czasie ostatniej wojny zaginęły niektóre archiwalia, cytowane w tym wydawnictwie.
Mimo całej sumienności badawczej Tomkowicz nie wykorzystał wszystkich szczegółów ze źródeł zebranych przez Chmielą. Materiał do ogarnięcia był zbyt wielki, by pod każdym względem i w równej mierze wszystko od razu można było z niego wydobyć. Dlatego obowiązkiem naszym jest uzupełnienie pracy Tomkowicza w tych kierunkach, w jakich ona tego wymaga, i które uzupełnić pozwalają materiały rękopiśmienne i ogłoszone drukiem.
Chodzi o podniesienie ważniejszych momentów, które wpłynąć mogą na nasze poglądy
0 dawnym wyglądzie wnętrz zamku wawelskiego, o podkreślenie w imię prawdy historycznej
1 ścisłości różnicy między tym, co zwiedzający zamek widzi dziś, a tym, co niegdyś było. Nie może być oczywiście mowy o tym, by chcieć zmieniać i przywracać do stanu, jaki był w wieku XVI, to, co zmieniła ostatnia restauracja zamku. Nie jest to bowiem już do odrobienia. Lecz wizja tego, jak było w przeszłości, winna odżyć w każdym razie w naszej świadomości.
W stosunku do pierwszego wydania z r. 1952 drugie wydanie jest rozszerzone i wyposażone w bogatszy materiał ilustracyjny. Zmieniony układ czyni pracę może bardziej przejrzystą. Innowacją w zakresie ilustracji, w których zastosowano trzy różne rodzaje techniki reproduk-cyjnej) jest pięć barwnych plansz i pięć osobnych tablic, te ostatnie reprodukowane z oryginalnych prac docenta inż. arch. Zbigniewa Wzorka, oddanych barwną kredką, wywołujących artystyczną wizję wnętrz zamkowych, tak jak one według konkretnych danych zaczerpniętych z opisów i wzmianek źródłowych mogły się niegdyś przedstawiać.
'Ä'S^'StSIS. ,amku, które po.wal^ mu zorientować sie w rII^e ^czególnych jego po^e, i ich ^"-^^^Z
XX, któremu w pierwszym wydaniu tej pracy poswxecony był jej ostatni rozdział.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.