Wawel w artystycznej fotografii amatorskiej MKiS 1971 ISBN : brak Ocena ogólna* : dst
*Więcej informacji na stronie
"WSTĘPPierwsza ogólnopolska wystawa amatorskiej fotografii artystycznej poświęconej Wawelowi jest wynikiem konkursu ogłoszonego — z terminem dwuletnim — wspólnie przez Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu i Krakowskie Towarzystwo Fotograficzne pod hasłem „Tysiąclecie Wawelu". Z 716 prac nadesłanych przez 103 autorów zakwalifikowano na wystawę 173 fotogramy wykonane przez 59 autorów. Jury wyłoniło dwudziestu laureatów - zwycięzców konkursu - i przyznało im nagrody pieniężne Ministerstwa Kultury i Sztuki, dyplom Federacji Stowarzyszeń Fotograficznych w Polsce, złoty medal Krakowskiego Towarzystwa Fotograficznego oraz dyplomy wyróżnienia Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu i Krakowskiego Towarzystwa Fotograficznego. Wawel jako temat fotografii był opracowywany wielokrotnie przez zawodowych artystów fotografików, lecz fotogramy przeznaczone przeważnie do publikacji, uzależnione od potrzeb i wymogów wydawców, powtarzały najczęściej określony zakres tematów, choć w odmiennych ujęciach. Pragnąc Wawel ukazać we wszelkich możliwych przejawach życia i piękna, organizatorzy konkursu zwrócili się do fotoamatorów. W sposób najogólniejszy zakreślono więc tematykę w trzech hasłach:Zabytki wzgórza wawelskiego Reportaż z aktualnego życia Wawelu Wawel w krajobrazie miasta.W okresie dwóch lat amatorzy uzyskali dostęp do wszystkich obiektów ekspozycji muzealnej i bieżących prac konserwatorskich. Swobodny dobór tematów i środków wypowiedzi dał w sumie zestaw, który nazwać by można studium fotograficznym Wawelu. Współczesne życie Wawelu, a w nim szczególnie „zwiedzający" - oto tematy, które wzbudziły najżywsze zainteresowanie. W tym ujawnieniu znamiennego stosunku współczesnego widza do cennego i złożonego zjawiska polskiej kultury należałoby widzieć jedno z osiągnięć konkursu. Wystawa pokazała szereg interesujących rozwiązań, zaproponowanych przez grono młodych i odważnych twórców. Obiektyw fotoamatora wydobył nie znane dotąd motywy i szczegóły, odsłonił walory dotychczas nie odkryte. Najbardziej ambitne i zarazem najcenniejsze prace w artystycznej kompozycji zawarły treści skłaniające do skojarzeń. Niestety na wystawie wystąpiła fragmentaryczność prezentowanych zagadnień, znaczne ograniczenie ilości prac przedstawiających piękny i zmienny krajobraz wawelski oraz stosunkowo nieliczny udział przedstawicieli środowisk poza krakowskich.W ocenie konkursowej imprezy należy uznać, iż chociaż wystawa nie zaprezentowała Wawelu w pełnym bogactwie jego elementów, to konkurs niewątpliwie wytyczył kierunek dalszych twórczych poszukiwań."