Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

WASIUTYŃSKI - DROGI ŻELAZNE, rok 1925

19-01-2012, 2:56
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 149 zł     
Użytkownik irawen
numer aukcji: 2048119431
Miejscowość Wrocław
Wyświetleń: 42   
Koniec: 18-01-2012 19:15:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Aleksander Wasiutyński - DROGI ŻELAZNE..... Wyd. Naukowe, Warszawa 1925. Wyd. II uzupełnione. 20 x 27 cm; str. XXV + 679. Oprawa twarda, płótno. Stan dobry minus - wytarcia narożników okładki i jej sladowe zaplamienie oraz napis. jak na skanie; na marginesach kilkunastu stron b. nieznaczny, słabo widoczny slad zawilgocenia; na marginesie kilku str. autograf imienny własnosciowy. Kartki czyste, bez zabrudzeń, postrzepień i.t.p. Praca zachowała się w b. ładnym stanie. xx W tekscie prawie 600 rysunkow, ilustr. mapki. xxxxx SPIS TREŚCI : DZIAŁ I. Znaczenie i organizacja dróg żelaznych. ROZDZIAŁ I. Powstanie dróg żelaznych. 1. Komunikacje. Droga, wóz, silnik. Droga powietrzna. Drogi wodne morskie i we­wnętrzne. Kanały. Drogi lądowe zwyczajne i bite. Ilość przewozów dokonywa­nych drogami wodnemi a lądowemi. Kolej. Droga żelazna. Tor normalny i wą­ski. Koleje jednoszynowe i wiszące. .................. 1 2. Wóz. Zwiertęta juczne. Sanie. Drogi żelazne poślizgowe. Wóz na kołach. Wa­gon kolejowy. ........................... 8 3. Silnik. Silnik żywy. Siła ciężkości. Drogi żelazne linowe. Maszyny stałe. Pierw­sze próby trakcji parowej. Parowozy Trevithick'a. Blenkinsop i Hedley. Drogi żelazne zębnicowe. Jerzy Stephenson i Seguin. Konkurs pod Rainhill. Ulepsze­nia parowozu. Wagony silnikowe. Trakcja elektryczna. .......... 9 4> Rozwój .i specjalizacja dróg żelaznych. Drogi żelazne znaczenia ogólnego i miej­scowego. Tramwaje, drogi żelazne miejskie i międzymiastowe. Drogi żelaz­ne turystyczne. Drogi żelazne dojazdowe Kolejki przenośne. Podział dróg żelaz­nych według cech technicznych. Przedmiot dalszego wykładu. ........ 13 ROZDZIAŁ II. Charakterystyka dróg żelaznych. 1. Korzyści wynikające z dróg żelaznych. Obniżenie opłat za przewóz. Przyśpieszenie przewozu. Prawidłowość ruchu^ Bezpieczeństwo podróży. Dogodność przewozu. Przewozy masowe. ......................... 15 2. Skutki ekonomiczne i cywilizacyjne pobudowania dróg żelaznych. Nowe ryn­ki zbytu. Zwiększenie wytwórczości i renty gruntowej. Rozwój przemysłu, rolni­ctwa i handlu. Wyrównanie cen. Rozwój miast. Skupienie kapitału i intensyw­ność gospodarki kolejowej. Rozwój techniki. Stosunki międzynarodowe. Oświata. . 19 3. Stosunek dróg żelaznych do innych komunikacyj. Współzawodnictwo z drogami wodnemi. Drogi żelazne a kanały. Podział przewozów pomiędzy drogami wod­nemi a drogami żelaznemi. Drogi zwyczajne. Ruch samochodowy. Lotnictwo. ... 22 4. Zakres nauki o drogach żelaznych. Technika i ekonomika dróg żelaznych. Histo-rja dróg żelaznych i polityka kolejowa. Statystyka i geografja dróg żelaznych. Administracja dróg żelaznych. Ustawodawstwo kolejowe. .....,.,.. 27 ROZDZIAŁ III. Historja dróg żelaznych. Polityka kolejowa. 1. Historja dróg żelaznych w Anglji, Stanach Zjednoczonych A. P, Francji, Austrji, Niemczech i Rosji. Historja dróg żelaznych na ziemiach polskich, w b. dzielni­cach rosyjskiej, austrjackiej i pruskiej. . . . . ... . . . . . . ... . .29 2. Stosunek państwa do dróg żelaznych. Monopol przewozu. Bezpieczeństwo publiczne. Taryfy kolejowe. 'Obrona państwa. Systemy prywatnej gospodarki kolejowej. Nadzór i kontrola państwa. Koncesje. System gospodarki państwowej i mie­szanej. Ostatnie zmiany w systemie pospodarki prywatnej. Nowa organizacja dróg żelaznych we Francji. ...................... 37 ROZDZIAŁ IV- Stan obecny sieci kolejowej w różnych krajach a w Polsce. 1. Statystyka dróg żelaznych; jej zakres. Statystyka oddzielnych zarządów i państw. Statystyka związkowa i międzynarodowa. Długość, zaopatrzenie i praca dróg że-Taznych zagranicznych i polskich. Długość dróg żelaznych w stosunku do powierzch­ni i zaludnienia. Ilość parowozów i wagonów. Gęstość ruchu osobowego i towa­rowego. ............................. 40 2. Geografja dróg żelaznych. Sieć kolejowa; jej zależność od warunków geogra­ficznych. Wielkie szlaki komunikacyjne morskie, rzeczne i kolejowe. Zgęszcze-nie sieci; warunki, w których ono powstaje. Przemysł a paliwo kopalne. Wy­twórczość rolna. Węzły kolejowe. Przewaga ekonomiczna ruchu towarowego. . , 43 3. Potrzeby komunikacyjne Polski. Pcłożenie geograficzne Polski. Jej wytwór­czość i przemysł, Komunikacje wodne- Gęstość sieci kolejowej w poszczegól­nych dzielnicach. Potrzeba rozwodu sieci Plan budowy dróg żelaznych. Drogi żelazne wąskotorowe. ........................ 46 ROZDZIAŁ V. Administracja dróg żelaznych. 1. Organizacja zarządu dróg żelaznych. Organy kierownicze i \ykcnawcze. Zarząddróg żelaznych prywatnych. Jedność zarządu komunikacji.. .......... 54 2. Organizacja zarządu dróg żelaznych w Polsce. Ministerjum kolei żelaznych. Depar­tamenty. Państwowa rada kolejowa. Dyrekcje kolejowe. Rady dyrekcyjne. Od­działy i podległe im organy wykonawcze. Zarządy budowy. ......... 57ROZDZIAŁ VI. Ustawodawstwo kolejowe. 1. Ustawy ogólne. Ustawy o wywłaszczeniu nieruchomości. Przepisy budowy i eks­ploatacji dróg żelaznych. Przepisy policyjne bezpieczeństwa, Przepisy przewozo­we. Przepisy o nadzorze i kontroli państwowej. Ustawy dotyczące niższych ty­pów dróg żelaznych. Umowy sąsiedzkie i międzynarodowe. .......... 59 2. Ustawodawstwo kolejowe na drogach żelaznych polskich. Ustawa o koncesjach. Przepisy o wywłaszczeniu, Przepisy przewozowe. Przepisy ruchu. Przepisy tech­niczne o budowie i eksploatacji dróg żelaznych trzeciorzędnych i wąskotorowych. Ważniejsze ustawy i przepisy w byłych dzielnicach rosyjskiej, austrjackiej i pru­skiej. Związek Zarządów dr. żel. niemieckich. Konwencje i umowy międzyna­rodowe. Międzynarodowy Związek kolejowy. Konwencje i umowy sąsiedzkie. . . 60 DZIAŁ II. Tabor i technika ruchu kolejowego. ROZDZIAŁ I. Spód pojazdu kolejowego. . 1. Ogólny ustrój spodu. Zestawy kół. Maźnice i zawieszenie pudła. Równoleżność osi. . 65 2. Właściwości ruchu po kolei szynowej. Luz między obrzeżem obręczy a szyną.Stożkowatość obręczy. Ruch w łukach a podstawa sztywna jednostek taboru. . . . 68 3. Urządzenia ułatwiające przejście taboru po łukach. Przesuwność boczna osi.Osie zwrotne. Półwozaki. ...................... 70 ROZDZIAŁ II. Wagony. Ogólny ustrój wagonów. Ostoja wagonu. Sprzęgła i zderzaki. Pudło wagonu. Typy wagonów osobowych. Rozstaw osi skrajnych i długość pudła. Ciężar własny na oś i na podróżnego. Ilość miejsc. Typy wagonów towarowych. Nośność i ciężar własny. Koszt wagonów. ................ 73 ROZDZIAŁ III. Parowozy. 1. Ogólny ustrój parowozu. Spód parowozu. Kocioł i palenisko. Powierzchnia ogrze­walna. Przybory kotła. Cylindry i rozrząd pary. Napęd osi. Pojedyncze i po­dwójne rozprężanie pary. Prżegrzewacze pary. . . . . . . . . . . . . . .77 2. Siła pociągowa parowozu. Przyczepność, kół do szyn. Prężność pary wska­zana. Wydajność kotła i moc parowozu. Średni rozchód paliwa i pary. . . . . .83 3. Dane doświadczalne do określenia pracy parowozu. Spostrzeżenia Dedouits'a i Nadal'a. Spostrzeżenia Goss'a Spostrzeżenia na dr. żel prusko-heskich. Przy­bliżone dane do określenia pracy parowozów opalanych węglem dąbrowskim. . . .87 4. Najmniejsza szybkość parowozu. Sprawność parowozu. ............ 92 5. Ruchy szkodliwe parowozu. Wężykowanie, szarpanie i zwroty. Wąchania pio­nowe, cwałowanie i kołysanie. Właściwości ustroju parowozu, powodujące ruchy szkodliwe, i środki ich ograniczenia. Największa szybkość konstrukcyjna parowozu. . 93 6. Typy, parowozów. Parowozy osobowe, towarowe i manewrowe. Ilość i śred­nica kół napędnych. Parowozy beztendrowe Tendry. Ciężar i koszt parowozów i tendrów. .,. 96 ROZDZIAŁ IV. Opór pociągów. j. Rozbiór części składowych oporu pociągów. Opór na prostej poziomej, na pochyle­niach i w łukach. Bezwładność pociągu. ................ 101 2. Sposoby doświadczalne określania siły pociągowej parowozu i oporu pociągu. Siłomierze. Pomiary pracy parowozu zapomocą indykatorów. Stacja doświadczal­na Go3s4a. Pomiary czasu i przebieżonych odległości. Wskaźniki szybkości. Bez­pośrednie mierzenie przyśpieszeń. Wahadło dynamometryczne Dedouits'a. . . . .109 3. Wyniki doświadczalnego określania oporu pociągów. Wzory Pambour'a, Har-ding'a, Clark'a, Vuillemin'a, Guebhard'a i Dieudonne'go. Badania Dedouits'a, Na-dal'a i Barbier'a. Badania Frank'a i Strahl'a. Badania Goss*a. Badania oporu na łukach. Opór pociągów na kolejach wąskotorowych. ... ......... 115 ROZDZIAŁ V. Hamulce. 1. Zwolnienie biegu i zatrzymanie pociągu. Hamulce ręczne korbowe i dźwigniowe. Hamul­ce zespolone mechaniczne, elektryczne i parowe- Hamulce samoczynne. Hamulce powietrzne jednokomorowe i dwukomorowe Ustrój ogólny hamulców Westing-house'a i Hardy-Clayton'a. Właściwości hamulców różnych systemów. Zastoso­wanie hamulców zespolonych w pociągach towarowych. ........... I 20 2. Największa siła hamowania i nacisk klocków hamulcowych. Równanie hamul­ców. Spostrzeżenia Galton'a i Wichert'a. Długość drogi, na jakiej pociąg może być zahamowany. Procent hamowanego ciężaru pociągu. Współczynniki prakty­czne. Przepisy obowiązujące na polskich drogach żelaznych. Warunek zahamo­wania wagonów oderwanych od pociągu na wzniesieniu. . . . . . . ..... 126 ROZDZIAŁ VI. Ruch pociągów i praca taboru. 1. Rodzaje pociągów i przewozów. Przewozy osobowe. Wagony bezpośrednie. Ilość miejsc zajętych. Przewozy towarowe. Ładunki wagonowe i drobne. Skład po­ciągu średni i największy. Porządek ustawiania taboru w pociągu. Skrajnia taboru. .131 2. Szybkość pociągów handlowa} średnia i rzeczywista. Największa szybkość po­ciągów. Szybkość krańcowa w razie opóźnień, Szybkość pociągów na drogach żelaznych polskich i zagranicznych. ................... 133 3. Oznaczenie czasu biegu pociągów. Sposoby wykreślne. Wykresy mocy i siły pociągowej parowozu. Wykres szybkości pociągu w zależności od pochylenia linji. Szybkość zasadnicza i długość zastępcza linji. Wykresy ruchu przyśpieszonego i zwolnionego. Straty czasu wskutek rozpędzania i hamowania pociągu. , . . „ .135 4. Najkorzystniejsza szybkość pociągów towarowych. Koszta eksploatacji na pociągo-kilometr pociągów towarowych. Koszta eksploatacji na tonnokilometr przewozu w zależności od składu i szybkości pociągu; najmniejsza wartość tych kosztów. . 142 5. Praca taboru. Przebieg i obrót parowozów. Parowozownie główne i zwrotne.Obsady pojedyncze i podwójne. Wykresy obiegu parowozów. Obrót wagonówosobowych. Użytkowanie wagonów towarowych. Podział wagonów próżnych Przebieg i obrót wagonów towarowych. Wyzyskanie taboru i kontrola jego pracy.Zadania eksploatacyjne wydziałów mechanicznego i ruchu. .......... 145 6. Zaopatrywanie parowozów pociągowych w paliwo i wodę. Określenie rozcho­du wody w kotle parowozu. Długości zastępcze do wyznaczenia siły pociągowej. Rozchód wody w czasie rozpędu- Straty wody. Rozchód paliwa. Ładowanie pa­liwa. Zórawie. Dźwignice i leje. Składy paliwa. Zaopatrywanie w wodę. Żó-rawie wodne. Stacje wodne. Zaopatrywanie tendrów w wodę podczas biegu po­ciągów. ................ ............. 148 7. Rozkład jazdy pociągów. Wykresy jazdy. Układ pociągów równoległy i wy­kresy maksymalne. Układanie rozkładów jazdy. Ruch osobowy. Punkty węzło­we. Ruch towarowy. Pociągi dalekobieżne i miejscowe. . . . . . . . . . .154 DZIAŁ III. Projektowanie drogi żelaznej. ROZDZIAŁ I. Zyskowność budowy dróg żelaznych. 1. Zyskowność budowy drogi żelaznej z punktu widzenia społecznego i państwowego. Krzywa natężenia ruchu. Zysk społeczny ze zmniejszenia opłaty przewozowej. Zysk społeczny z wybudowania odnogi kolejowej od linji istniejącej. . . . . . .158 2. Zyskowność budowy drogi żelaznej z punktu widzenia jej dochodowości bez­pośredniej. Preliminarz rocznego dochodu i rozchodu przedsięwzięcia. Poszukiwa­nia ekonomiczne. Wybór typu drogi żelaznej. Poszukiwania techniczne. . . . ,161 ROZDZIAŁ II. Poszukiwania ekonomiczne. Określenie ilości przewozu na zasadzie danych o nichii po drogach zwyczajnych i o za­ludnieniu miejscowości. Średni przebieg i średnia opłata za przewóz. Obwód stacji kolejowej. Metoda MicheTa. Obliczenia Launhardt'a, Sonne'go i in. Dane staty­styczne odnoszące się do Polski. .................... 162 ROZDZIAŁ III. Typy dróg żelaznych parowozowych. 1. Klasyfikacja dróg żelaznych pod względem technicznym. Varunki terenu. Drogi że­lazne nizinne, podgórskie i górskie. Przejście przez Semmering. Drogi żelazne w Karpatach. Najstromsze koleje gładkie. Drogi żelazne zębnicowe o zazębieniu pionowem i poziomem. Ustrój kolei. Szerokość toru stosowana w różnych kra­jach. Tor normalny. Przejście taboru na tor odmienny. Drogi żelazne wąskoto­rowe; ich właściwości techniczne. Ilość kolei głównych. Szybkość pociągów. . . .166 2. Klasyfikacja dróg żelaznych według ich przeznaczenia. Linje pierwszorzędne i pierwszorzędnego znaczenia Drogi żelazne drugorzędne i trzeciorzędne. Kolej­ki polowe i przenośne. Klasyfikacja dróg żelaznych przyjęta w różnych krajach a w Polsce. Drogi żelazne użyteczności publicznej i prywatnej. Drogi żelazne znaczenia ogólnego i miejscowego. ................... 174 ROZDZIAŁ IV. Wiadomości ogólne o kosztach budowy i eksploatacji dróg żelaznych parowozowych. 1. Koszt ogólny budowy i kapitał budowy na kilometr. Podział kosztów budowy. Ta­bor. Kolej podwójna. Szerokość toru ................. 178 2. Koszta eksploatacji dróg żelaznych; ich podział. Koszt ogólny eksploatacji na kilometr i pociągokilometr. Koszta zależne i niezależne od ruchu Czynniki wpływające na koszta eksploatacji. Współczynnik eksploatacji. . . . . . . . . 181 3. Wydatki eksploatacyjne rozmaitych kategoryj na jednostkę mierników. Procen­ty od kapitału budowy i całkowite wydatki roczne. Wydftki stacyjne. Zyskow­ność ruchu osobowego i towarowego. .................. 185 ROZDZIAŁ. V. Warunki techniczne projektowania dróg żelaznych parowozowych. 1. Kształt linji kolejowej w przekroju podłużnym Wzniesienie miarodajne, Sto­sunek ciężaru pociągu i parowozu. Wzniesienia przebiegane z rozpędu. Zmniej­szenie pochylenia miarodajnego w tunelach. Wzniesienia miarodajne niejednako­we w obu kierunkach jazdy. Trakcja podwójna i pchanie pociągów. Pochylenia nieszkodliwe i szkodliwe. Wysokość wzniesienia ciągłego. Strata wzniesienia, Zaokrąglenie załomów przekroju. ................... .189 2. Kształt linji kolejowej w planie. Promienie łuków. Krzywe przejściowe i wstaw­ki proste. Praca siły pociągowej na łukach. Pochylenie zastępcze linji kolejo­wej. .............................. .199 3. Rozmieszczenie stacyj. Zdolność przepustowa i przewozowa drogi żelaznej. Mijanki. Położenie stacyj w łukach i na pochyłościach. Długość równi stacyjnej. Rozmieszczenie parowozowni i wodociągów. Wybór źródła wody. Dzienne zapo­trzebowanie wody. ........................ .202 4. Wyznaczenie linji kolejowej pod względem stateczności i trwałości torowiska. Badania geologiczne. Trasowanie linji • w wykopach. Posadowienie i materjał na­sypów. Wzniesienie torowiska. Roboty ziemne. Wiadukty i tunele. ...... 207 5. Przejście rzek i parowów Położenie mostu Dojście do mostu w planie i prze­kroju podłużnym. Wybór rodzaju dzieł sztuki. Rury, przepusty, mosty belkowe i sklepione. Wzniesienie dzieła sztuki nad poziomem wód Wysokość konstruk­cyjna, ilość i koszt materjałów w przepustach i mostach. ........... 209 6. Krzyżowanie dróg. Przejazdy w poziomie szyn. Rogatki. Przejazdy dołem i górą.Skrajnie budowli i taboru. ...................... 217 ROZDZIAŁ VI. Poszukiwania techniczne. .................. 222 1. Poszukiwania ogólnikowe. Rozpatrzenie map. Istniejące mapy krajów polskich. Rozpoznanie miejscowości. Przeprowadzenie linji względem dolin i wodo­działów. Rozwinięcie linji; jego sposoby. Dane orjentacyjne. Ocena kierunków. Pomiary i poziomowania przy poszukiwaniach ogólnikowych. Plan i przekrój po­dłużny projektowanej linji. ..................... .223 2. Porównanie różnych kierunków projektowanej linji. Zależność wydatków rocz­nych od kształtu linji. Wpływ niejednakowej ilości przewozów w obu kierunkach ruchu. Eksploatacyjna długość zastępcza i współczynnik zastępczy linji kolejowej. . 228 3. Poszukiwania szczegółowe. Sposoby wyznaczania najkorzystniejszego położenia linji kolejowej. Linje próbne Zdjęcie planów z oznaczeniem warstwie. Wy­tykanie, pomiary i poziomowanie linji. .............. 236 4. Plany i przekroje linji Skład projektu przedwstępnego drogi żelaznej. ..... 240 5. Poszukiwania ostateczne, ostateczny projekt drogi żelaznej i jego wykonanie. . 243 DZIAŁ IV. Budowa spodnia i wierzchnia. ROZDZIAŁ I. Budowa spodnia. 1. Rodzaje odkształceń gruntu i budowli ziemnych oraz ich przyczyny. ... .246 2. Stoki nasypów i wykopów kolejowych. Tarcie i spoistość gruntu. Kąt stoku naturalnego. Stoki nasypów wysokich. Wzmacnianie stoków. Obsiewanie, darnio­wanie, brukowanie, płotki i wiązki (faszyny). ............... 249 3. Normalny przekrój poprzeczny torowiska w wykopach. Rowy poboczne. Od-kłady. Rowy górne ochronne. Odwodnienie wykopów. Rowki odsączające. Przy­pory. Przykład ustalenia osuwającego się wykopu. ............. 252 4. Normalny przekrój poprzeczny torowiska w nasypach. Rowy górne ochronne i ukopy (rezerwy) przy nasypach. Drogi i pasy ochronne. Posadowienie nasypów. Nasypy na pochyłościach. Narzuty z kamieni i mury oporowe. Nasypy na grun­tach błotnistych i torfiastych. Karczowanie pni. ............. .256 5. Materjał na nasypy. Osiadanie nasypów. Osuwanie i rozpływanie się nasypówich przyczyny i środki zapobiegania i naprawy. Nasyp Teligulski. ....... 258 6. Szerokość i kształt torowiska na linji i na stacjach. Pobocza. Spadki poprzecznetorowiska. Szerokość międzytorza. .................. .263 ROZDZIAŁ III. Budowa wierzchnia pierwszych dróg żelaznych. Szyny lane. Pierwsze szyny walcowane Szyny Stephenson'a na siodełkach. Sy­stem amerykański. Szyny Vignoles'a. Rodzaje podpór szynowych. ...... .264 ROZDZIAŁ III. Ogólny kształt kolei szynowej w planie i w przekroju. 1. Szerokość toru w linji prostej. Luz między obrzeżem obręczy a szyną. Zboczenia od wymiarów normalnych szerokości toru i luzu; ich przyczyny. Poprzeczne po­chylenie szyn. Położenie szyn na wysokość. ............... 268 2. Poszerzenie toru normalnego i podwyższenie szyny zewnętrznej w łukach. Roz­ważania teoretyczne. Wpływ tarcia na nacisk boczny koła w łukach. Wzory doświadczalne. . . . . . . . .271 3. Przejście od normalnego położenia szyn w* linji prostej do położenia przyjęte­go w łukach. Krzywe przejściowe. Wytykanie krzywych przejściowych na linjach, na których nie były przewidziane przy budowie. Sposoby praktyczne. Zaokrą­glenia przekroju podłużnego w punktach załamania. ............. 276 ROZDZIAŁ IV. Sprężystość budowywierzchniej. 1. Sprężystość podpaicia szyny; jej wpływ na pracę szyny. Przyrządy do badania sprę­żystych odkształceń toru. Badania fotograficzne na dr. żel. Warszawsko-Wiedeń-skiej. ............................. .283 2. Ugięcie podkładów- Ściśliwość podsypki i gruntu. Współczynnik podłoża; sposób jego wyznaczenia i otrzymane wartości. Współczynnik torowiska. Współczynnik podsypki; jego wartość dla różnych materjałów. Współczynniki sprężystości stali szynowej i drzewa. ........................ -286 ROZDZIAŁ V. Zasady obliczania naprężeń i odkształceń budowy wierzchniej. 1. Równanie różniczkowe belki na ciągłem podłożu sprężystem. Belka nieskończenie długa, obciążona ciężarem pojedynczym. Przypadek unoszenia się belki nad pod­łożem. Belka długości skończonej, obciążona dwoma ciężarami w równych odle­głościach względem środka. Osiadanie podkładu kolejowego. Nacisk szyny w naj­prostszych przypadkach jej obciążenia. ................ 290 2. Określenie naprężeń i odkształceń szyny, rozpatrywanej jako belka na sprężystem podłożu. Obciążenie ciężarem pojedynczym i układem ciężarów. Uwzględnienie wpływu odległości między ciężarami. Wpływ różnych czynników na naprężenia w szynie i w podłożu. 298 3 Określenie naprężeń i odkształceń szyny, rozpatrywanej jako belka na sprężystych podporach, obciążona układem ciężarów. Równanie pięciu momentów. Sposób wykreślny oznaczenia wpływu zmian w położeniu obciążenia. Belka na czterech podporach sprężystych. Osiadanie szyn pomiędzy podporami i nad niemi. Współ­czynnik sprężystości kolei szynowej. .................. 301 ROZDZIAŁ VI. Działanie dynamiczne taboru na kolej szynową. 1. Siły pionowe. Bezwładność koła i uginanie się szyny. Rozmieszczenie niesymetry­czne masy koła względem osi obrotu. Odciążki. Nieprawidłowy kształt po­wierzchni tocznych koła i szyny. Badania Petrowa. ............. 307 2. Wahania taboru na resorach pionowe i poprzeczne. Warunki zbieżności wahań we­dług badań Marie'go. Przeciążenie osi i kół wskutek wahań na resorach. Bada­nia Briere'a. Ogólne zwiększenie dynamiczne nacisku koła. Siły poziome poprze­czne i podłużne. Boczny nacisk koła. Uciekanie szyn. Spostrzeżenia na dr. żel. Warszawsko-Wiedeńskiej. ....................... 311 ROZDZIAŁ VII. Podsypka (balast). Znaczenie podsypki. Skutki jej braku. Materiały używane na podsypkę i ich włas­ności. Trwałość podbicia podkładów i niszczenie różnych rodzajów podsypki. Sprężystość podsypki. Przekrój poprzeczny warstwy podsypki. Grubość warstwy. Materace. Szerokość warstwy. Zasypywanie sztorców, okienek i wierzchu pod­kładów. Normalne przekroje poprzeczne podsypki na polskich drogach żelaznych. .316 ROZDZIAŁ VIII. Podkłady. 1. Podkłady drewniane; ich kształt i wymiary. Zaciosywanie i nawiercanie podkładów. Rodzaje drzewa używanego do wyrobu podkładów; warunki, którym odpowiadać winno. Suszenie i zapobieganie pękaniu podkładów. .......... . 323 2. Trwałość podkładów drewnianych; zależność jej od typu budowy wierzchniej. Korki Collet'a. Nasycanie podkładów- Substancje przeciwgnilne. Nasycanie chlorkiem cynku i kreozotem. Ilość wchłanianego antyseptyku. Sposoby oszczędnościowe. Trwałość podkładów nasyconych. Koszt nasycania. ............. 327 3. Podkłady metalowe; ich typy ze względu na kształt w przekroju poprzecznym. Wy­miary i kształt podłużny podkładów metalowych. Ciężar podkładów metalowych; ich trwałość i warunki zastosowania. Porównanie podkładów drewnianych i meta­lowych. Podkłady żelazobetonowe. ................. .330 ROZDZIAŁ IX. Szyny. 1. Materjał szyn. Wyrób stali. Walcowanie i obróbka szyn. Warunki, jakim winna czynić zadość stal szynowa Twardość, ciągliwość, skład chemiczny i budowa sta­li szynowej. Utwardzenie stali. Próby i oględziny szyn. .......... 336 2. Przekrój szyny. Ogólne zasady rozmieszczenia materjału w przekroju. Stosunek sze­rokości stopy do wysokości szyny. Wielkość i kształt stopy w szynie Vignolesja. Szerokość i wysokość główki. Ścieranie się główki. Kształt główki i połączenie jej z szyjką. Grubość szyjki .................... 339 3. Ciężar szyn ze względu na wytrzymałość materjału i stateczność toru. Odkształce­nia stałe budowy wierzchniej; icK wpływ na koszta utrzymania toru. Wzmocnie­nie budowy wierzchniej a ciężar szyn. Budowa wierzchnia jako całość. Trudność teoretycznego określenia warunków stateczności toru- Ciśnienie na podłoże, ilość podkładów i ciężar szyn, stosowane w praktyce. Wielość typów szyn. Typy nor­malne. Dane dotyczące nowszych typów szyn, stosowanych na drogach żelaznych polskich i zagranicznych. ....................... 344 ROZDZIAŁ X. Przytwierdzenie szyn do podkładów. Przytwierdzenie do podkładów drewnianych szyn o stopie płaskiej. Haki i wkręty. Podkładki płaskie i klinowate; ich obrzeża. Siodełka. Przekładki sprężyste. Szy­ny o dwóch główkach: siodełka, gwoździe, kołki i kliny. Przytwierdzenie do pod­kładów metalowych szyn o stopie płaskiej. Łapki i śruby. Poszerzenie toru. Pod­kładki. Sposoby przytwierdzenia siodełek szyn o dwóch główkach. ...... 352 ROZDZIAŁ XI. Złącza szynowe. 1. Złącza szynowe pierwszych dróg żelaznych, Łubki płaskie. Złącza leżące i wiszą­ce. Wzmocnienie złącza o łubkach bocznych. Łubki kątowe, zetowe i in. . . . -358 2. Działanie łubków bocznych; naprężenia, jakim podlegają. Odkształcenia szyn i łub-ków w złączach. Materjał łubków. Warunki zmniejszenia ich pracy. ..... .362 3. Schodki w płaszczyźnie tocznej w złączu jako przyczyna uderzeń koła. Różnice w wysokości szyn. Ugięcie szyn w złączu przy przejściu koła. Wyrównanie więk­szego osiadania szyn w złączu. Zbliżenie podkładów przyzłączowych Złącze na dwóch podkładach. ......................... 364 4. Długość łubków. Łubki cztero i sześciootworowe. Wielkość luzu w styku. Śruby zlączowe. Kształt i rozmieszczenie otworów na śruby. Zapobieganie luzowaniu •ię naśrubków- Środki przeciw uciekaniu szyn zaleine i niezależne od złącza. , .367 5. Złącza o ustroju specjalnym. Ograniczenie powierzchni przylegania łubków bocz­nych. Złącze z klinem. Złącze ciągłe Thomp8Oń'a. Łubki podparte. Łubki spod­nie. Złącze ze sciągiem. Złącza mostowe. Złącza o łubku nośnym i z szyną poboczną. Złącza RuppeH'a i Neumann'a. Spajanie szyn. . . . . . . . . . .371 ROZDZIAŁ XII. Budowa toru. Narzędzia drogowe. Ilość matarjałów i koszt budo­wy wierzchniej. 1. Wyznaczenie toru. Sypanie podsypki. Pociąg roboczy. Układanie podkładów. Zaciosywanie i nawiercanie podkładów. Układanie szyn. Złącza naprzeciwległe i naprzemianległe. Luzy między szynami. Szyny krótkie. Cięcie szyn i wiercenieotworów. Wyginanie szyn. Przytwierdzanie szyn. Podnoszenie, podbijanie i na­suwanie toru. Narzędzia drogowe. ......... ........ 376 2. Ustrój toru na przejazdach w poziomie szyn. Ustrój toru na mostach. Urządzenia na wypadek wykolejenia się taboru. Mosty na łukach. Przyrządy wyrównawcze (dylatacyjne). ...........................383 3. Ilość materjałów i koszt budowy wierzchniej. . . . . . . . ... . . . . . .385 ROZDZIAŁ XIII. Utrzymanie toru. 1. Zakres robót przy utrzymaniu toru. Ogólne warunki prowadzenia robót. Organiza­cja wydziału drogowego. .................... ... 387 2. Dozór i ochrona toru. Oględziny i sprawdzanie toru. Przyrządy samoczynne. Usu­wanie obluzowań, zabezpieczenie uszkodzeń i czyszczenie toru. Ochrona od zasp śnieżnych i usuwanie tychże. Opady, zwały i zamiecie górne i dolne. Zasłony odśnieżne przenośne i stałe. ..................... 389 3. Naprawa drobna. Poprawianie szerokości toru. Podbijanie podkładów. Nasuwanie toru. Miarkowanie luzów i nasuwanie styków do węgielnicy. Równanie wysadzin. Dosypywanie i oczyszczanie podsypki. Wymiana pojedynczych podkładów, szyn i złączek. ............................. 392 4. Naprawa główna. Podnoszenie i podbijanie toru. Naprawa ciągła toru. Wymiana podsypki. Wymiana ciągła podkładów. Wymiana ciągła szyn i złączek. Odbu­dowa toru. ............................ 395 5. Rozkład robót przy naprawie toru w zależności od pór roku. Naprawa wiosenna,letnia, jesienna i zimowa. Koszta utrzymania toru. ............. 399 ROZDZIAŁ XIV. Porównanie budowy wierzchniej z szynami Vignoles'a i Stephenson'a. Typy specjalne budowy wierzchniej.1. Właściwości budowy wierzchniej z szynami Vignoles'a i Stephenson'a pod względemwytrzymałości i stateczności, celowości konstrukcji i fatwości wyrobu oraz podwzględem kosztów. .................... . . .400 2. Budowa wierzchnia z szynami na metalowych legarach podłużnych. Wady tego ustro­ju. Koszta utrzymania i budowy. Budowa wierzchnia na podsadach. Budowa wierzch­nia z szynami, ułożonemi bezpośrednio na podsypce. . . . . . . . . . . . .402 DZIAŁ V. Połączenia torów. ROZDZIAŁ I. Rodzaje połączeń torów. Rozjazdy, Obrotnice i przesuwnice. Trójkąty. Zwrotnice i krzyźownice. Zwrotni­ce amerykańskie. Skrzyżowanie torów i krzyźownice angielskie. Rozjazd zwy­czajny. Rozjazdy podwójne. Rozjazdy łukowe. Rozjazdy angielskie i splecione. Połączenia torów równoległych zwyczajne i krzyżowe. ............ 407 ROZDZIAŁ II. Zwrotnice. 1. Kąt oparcia iglicy o opornicę i długość iglicy; zależność tych wielkości przy różnym kształcie iglicy w planie.. Iglice proste, całkowicie krzywe lub krzywe o prostem ostrzu. Długość przylegania iglicy do opornicy. Względne zalety iglic prostych i zakrzywionych. 415 2. Odstęp pomiędzy opornicą a iglicą w osadzie; jego zwiększenie w przypadku iglic krzywych. Poszerzenie toru w łuku zwrotnym, w osadzie iglicy oraz przy wejściu na zwrotnicę Sprawdzenie przejścia taboru po łukach zwrotnych małego promie­nia sposobem wykreślnym Roy'a. Przejście od toru normalnego do poszerzonego. Względna wysokość i boczne nachylenie szyn w rozjazdach. . . . . . . . . .418 3. Szyny do wyrobu iglic. Kształty przekrojów specjalnych. Struganie iglic. Podpar­cie iglic. Płytki i siodełka podiglicowe. Płyty podłużne, ich połączenie i przy­twierdzenie. Umocowanie iglic w osadzie. Łubki, czopy i łożyska przegubów. Iglice sprężyste. .......................... 422 4. Zwrotniki, Przestawianie zwrotnic zwyczajnych i angielskich. Przyrządy sygnałowe przy zwrotnicach. Zamykanie zwrotnic nastawianych ręcznie. Podrozjazdnice. Koszt zwrotnic. .......................... 428 ROZDZIAŁ III. Krzyżownice. 1. Główne wymiary krzyżownic zwyczajnych. Kąt krzyżownicy i stosunek skrzyżowania. Szerokość żłobka. Środki zapobiegające obniżeniu koła- Przypadki, w których staje się niezbędne podtrzymanie obrzeża koła. Odległość kierownicy od dzioba krzy­żownicy. ............................. 431 2. Zasadnicze wymiary krzyżownic angielskich. Stosunek skrzyżowania a długość przer­wy, na której koło nie jest kierowane. Podwyższenie kierownic. Szerokość żłobka. . 433 3. Materjał i konstrukcja krzyżownic. Krzyżownice składane z szyn i lane. Krzyżow­nice z szyn o dziobie lanym. Krzyżownice z szyn specjalnych. Skrzydła rucho­me. Krzyżownice o toku ciągłym. Kierownice. Koszt krzyżownic. ..... .435 ROZDZIAŁ IV. Ogólny układ geometryczny rozjazdów w planie. 1. Rozjazd zwyczajny. Promień łuku zwrotnego i długość prostej wstawki dla krzyżow­nicy. Całkowita długość rozjazdu. Długość toków pomiędzy zwrotnicą a krzy-żownicą. Długość i kształt wewnętrznego toku łuku zwrotnego. . . ..... .440 2. Rozjazdy podwójne. Rozjazd podwójny dwustronny. Równania zasadnicze. Wybór wstawek prostych. Przypadki, gdy kąt krzyżownicy pośredniej jest szukany i gdy jest wiadomy. Rozjazd podwójny jednostronny. Przypadki odgałęzienia drugiego toru zwrotnego. Bieg obliczeń. .................... 443 3. Rozjazdy łukowe. Równania zasadnicze rozjazdów łukowych jednostronnych i dwu­stronnych. Wstawianie rozjazdów w łukach istniejących. Rozjazdy angielskie. Określenie promienia, położenia zwrotnic i długości łuków łączących. Rozjazdy angielskie o dużym stosunku skrzyżowania. ................ 446 4. Wytykanie i kreślenie rozjazdów według wymiarów osiowych. Ukresy. Długość użyt­kowa torów. Połączenie torów rozjazdami. Drogi zwrotnicze proste i zakrzywio­ne. Zwiększenie długości użytkowej torów. .............. .450 DZIAŁ VI. Stacje. ROZDZIAŁ I. Ogólne ukształtowanie stacyj. 1. Przeznaczenie urządzeń stacyjnych. Znaczenie rozwinięcia i układu torów stacyjnych w ogólnem ukształtowaniu stacyj. Sposób i porządek przyjmowania i wyprawia­nia pociągów oraz manewrów stacyjnych jako podstawa układu torów. Warunki terenu. Tory stacyjne główne i boczne. .................. 456 2. Zasadnicze typy stacyj pod względem położenia na liiiji drogi żelaznej i dojścia do stacji torów głównych. Układ torów głównych na stacji pod względem kierunku ruchu. Położenie dworca względem torów. Podział stacyj na klasy. ...... 457 ROZDZIAŁ II. Przystanki, mijanki i małe stacje. 1. Manewry na niewielkich stacjach. Krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów. Nabiera­nie wody. Zmiana parowozów. Przystawianie i odstawianie wagonów. Ustawia-nie wagonów w pociągu towarowym w zależności od sposobu ich przetaczania. Korzystanie ze wspólnych urządzeń dla ruchu osobowego i towarowego. Specja­lizacja torów. ........................... 459 2. Przystanki, ich urządzenia i obsługa. Perony niskie zewnętrzne i międzytorowe, ich wymiary i urządzenie. Dojścia do peronów. Siatki ochronne. Perony wyłącznie zewnętrzne Perony wysokie i wyspowe. ................. 461 3. Mijanki wyłącznie techniczne i w połączeniu z przystankami. Tory mijankowe że­berkowe i przechodnie Tory prześcigowe na linjach dwutorowych; położenie ich względem torów głównych i dworca, Zwrotnice przebiegane pod ostrze. Mijan­ki podmiejskie z dużym ruchem osobowym. ................ 463 4. Małe stacje. Żeberka ładunkowe na linjach jednotorowych i dwutorowych. Tory ładunkowe przechodnie. Uniknięcie zwrotnic pod ostrze na linjach dwutorowych. Tory ładunkowe na mijankach. Tory zapasowe do postoju wagonów. Dworce, ładownie i magazyny na małych stacjach ................ 466 ROZDZIAŁ III. Stacje średniego znaczenia. 1. Rozwój i specjalizacja torów zapasowych po stronie dworca. Tory wyciągowe. To­ry prześcigowe i mijankowe po przeciwległej stronie dworca; ich połączenie ż to­rami głównemi. Całość urządzeń towarowych po stronie przeciwległej dworca. Uwzględnienie potrzeb ruchu towarowo-osobowego i towarowego bezpośredniego. Ekspedycja pośpieszna i tory do postoju wagonów osobowych. Wyprzedzanie po­ciągów osobowych; układ peronów z dojściem w poziomie szyn ....... .472 2. Stacje, na których wagony są przetaczane parowozami manewrowemi. Jeden lub oba tory prześcigowe pomiędzy głównemi. Tory towarowe objazdowe. Stacje, na któ­rych część pociągów bieg swój kończy. Tory postojowe Położenie parowozow­ni i wodociągów. Dworce osobowe. .................. 476 ROZDZIAŁ IV. Duże stacje osobowe. Wiadomości ogólne. 1. Uwagi o dużych stacjach w ogóle. Rozczłonkowanie dużych stacyj. Stacje osobo­we i postojowe, ładunkowe i rozrządowe Stacje warsztatowe. Wejście linij ko­lejowych na stację i doprowadzenie ich do peronów. Przecięcia torów głównych w poziomie. Odcinki wspólne. Dojście podróżnych do peronów i dowóz baga­żów. Perony osobowe i wiaty. Stacje graniczne zdawczoodbiorcze i rewizyjne. . . 483 2. Warunki ogólne urządzenia dużych dworców osobowych. r,Drogi podróżnych; rozkład pomieszczeń, z których oni korzystają. Wózki bagażowe. Ruch podmiejski. Prze­pusty biletowe; położenie względem nich poczekalni, bufetów i ustępów. Łatwość orientowania się w dworcu. . . . . . . . . . . . . . .486 ROZDZIAŁ V. Duże stacje osobowe typu przechodniego. 1. Odmiany położenia dworca i ich właściwości. Dworce przy torach w poziomie szyn a niżej lub wyżej. Dworce wyspowe. Dwoce przy torach z poczekalniami umie-szczonemi między torami. Dworce pod torami lub nad niemi . . . . . . . . .488 2. Stacje przechodnie jednej linji. Dodatkowe tory główne. Tory peronowe dla pocią­gów, kończących bieg na stacji. Położenie torów postojowych. ........ 489 3- Stacje węzłowe widłowe. Względne zalety układu linjowego a kierunkowego torów peronowych. Skrzyżowanie torów głównych w poziomie lub na wiadukcie. Dzie­lenie i łączenie składów pociągów i przesiadanie się podróżnych. Perony w po­ziomie dworca. Pociągi kończące bieg na stacji. Ruch zboczny. ....... 490 4. Stacje węzłowe krzyżowe. Skrzyżowanie torów głównych w poziomie lub na wia­duktach, Przejście pociągów w ruchu zbocznym. Połączenie z torami postojowe-mi. Połączenia krzyżowe torów peronowych. Tor przebiegowy Przykłady dużych stacyj typu przechodniego. St. Czyste- St Tczew. Dworzec w Kolonji. St. Strasburg. . 492 ROZDZIAŁ VI. Duże stacje osobowe typu czołowego. 1. Przyjmowanie i wyprawianie pociągów7 na stacjach typu czołowego krańcowych i po­średnich. Tory objazdowe i postojowe Przestawianie wagonów bagażowych. Uprzątanie składów pociągów parowozami manewrowemi. .......... 500 2- Położenie dworca osobowego względem torów. Dworce odjazdowe i przyjazdowe wzdłuż torów i dworce czołowe w poziomie szyn. Perony osobowe poprzeczne Dowóz bagażu i poczty. Perony bagażowe Dworce czołowe niżej i wyżej po­ziomu szyn. ............................ 501 3. Układ torów na stacjach krańcowych. Stacje linij pojedynczych. Ruch daleki i pod­miejski. Stacje dwóch linij lub więcej. Układ torów peronowych linjowy i kie­runkowy. Tory postojowe. ....... ...... ......... 503 4. Układ torów na stacjach pośrednich jednej linji lub więcej. Skrzyżowania torów głównych w poziomie i na wiaduktach. Grupowanie linij Tory postojowe. Przy­kłady dużych stacyj typu czołowego. St. Warszawa Główna. St. Saint Lazare w Paryżu. St. Frankfurt nad Menem. ......... ........ 504 ROZDZIAŁ VII. Stacje postojowe. Ekspedycja pośpieszna. Poczta. 1. Czynności stacyj postojowych. Czyszczenie wagonów. Drobna naprawa Uzupełnie­nie i ustawienie składów. Zaopatrzenie wagonów. . . . . . . . . . . . . 510 2. Układ torów stacji postojowej Specjalizacja torów. Zasadnicze grupy torów. Układ grup w szeregu i równolegle. Układ mieszany. Położenie stacji postojowej wzglę­dem osobowej. Stacja postojowa Szczęśliwiec. .............. 511 3. Ekspedycja pośpieszna i poczta; rodzaje przesyłek, które orie załatwiają Trudności, jakie powodują przesyłki pośpieszne i pocz'ta w ruchu osobowym. Pociągi towa­rowe pośpieszne. Umieszczenie ekspedycji pośpiesznej i poczty. Układ torów. . .513 ROZDZIAŁ VIII. Stacje ładunkowe. Tory stacyj ładunkowych. Magazyny towarowe; ich położenie względem torów i ulic dojazdowych. Magazyny towarów przychodzących i odchodzących. Szerokość i powierzchnia magazynów. Place ładunkowe. Szerokość ulic dojazdowych. Układ i długość torów ładunkowych. Ładownie i rampy. Pomosty przeładunkowe. Żó-rawie, wagi pomostowe i skrajniki. Przykłady dużych stacyj ładunkowych. Stacja Warszawa Gdańska. Stacje ładunkowe w Kolonji i Hanowerze. . . . . . . . .514 ROZDZIAŁ IX. Stacje rozrządowe. 1. Manewry na dużych stacjach towarowych. Porządek przyjmowania pociągów, ichrozrządzania i wyprawiania. Zasadnicze grupy torów i sposoby rozrządzania. . , . 520 2. Rozrządzanie przy pomocy siły ciężkości. Tory wyciągowe ze spadkiem. Grzbiety; określenie ich wzniesienia nad torami podziałowemi. Spadki ciągłe. . , .522 3. Układ torów na stacjach rozrządowych. Układ pojedynczy i podwójny. Położenie wzajemne grup torów. Grupa porządkowa. Podział torów kierunkowych. Stacje rozrządowe w Arlon i Osterfelde. ................... 526 4. Ruch zboczny. Tory przekazowe. Rozrządzanie dwoma parowozami. Układ podwój­ny dwukierunkowy i jednokierunkowy. Przykłady dużych stacyj rozrządowych. St. Zajączkowo Tczewskie. St. Łazy. St. Drezno. ............. 528 5. Urządzenia przeładunkowe. Tory trakcyjne i objazdowe. Wagony bagażowe. Ilośći długość torów w poszczególnych grupach. Wiązki torów i ruszty........ 536 6. Sposoby hamowania wagonów. Płozy hamujące. Hamulce torowe. Sygnalizacjaprzy rozrządzaniu. ......................... 539 7. Sprawność stacyj rozrządowych. Szybkość rozrządzania. Ilość wagonów, dającychsię rozrządzić z jednego wyciągu. Koszta rozrządzania. . . .. . . . . . 541 DZIAŁ VII. Sygnalizacja i urządzenia bezpieczeństwa. ROZDZIAŁ I. Cel i środki sygnalizacji kolejowej. Sygnały wzrokowe. Spostrzeżenia braci Chappe. Semafory i tarcze ruchome. Bar­wa świateł sygnałowych. Sygnały słuchowe. Sygnały na polskich drogach żelaz­nych. Semafory i tarcze ostrzegawcze. Tarcze przenośne. Tarcze niebieskie i la­tarnie mleczne. Wskaźniki. Petardy. Trąbki, świstawki i dzwony. Sygnały we­dług miejsca zastosowania. ...................... 543 ROZDZIAŁ II. Sygnalizacja pociągowa. Sygnały na pociągu. Oznaczenie początku i końca pociągu. Sygnały na pociągu, idą­cym po niewłaściwym torze. Sygnalizowanie pociągu, nie przewidzianego w roz­dziale. Sygnały na parowozie manewrowym. .............. .550 ROZDZIAŁ III. Sygnalizacja linjowa. Sygnalizacja linjowa pociągów. Dzwony elektryczne. Zagradzanie sygnałami miejsc niebezpiecznych na torze. Miejsca chwilowo niebezpieczne. Miejsca, wymagające zwolnienia biegu pociągów. .., 552 2. Zabezpieczenie pociągów w czasie jazdy. Oddzielenie pociągów odstępami czasu i przestrzeni. Porozumienie telegraficzne stacyj. Zawiadowcy ruchu (train dispatch-ers). Ruch z zachowaniem punktów krzyżowania się pociągów i pierwszeństwa kierunku. Ruch z przewodnikiem lub z berłem. .............. 554 3. Blokada linjowa pociągów bezwzględna i warunkowa. Pierwotne urządzenia blokowe. Przyrządy blokowe Siemens'a i Halske'go o 4-ch okienkach. Ustrój wewnętrzny ogniwa blokowego. Zatrzask i zastawki pręta przyciskowego. Posterunki pośred­nie i krańcowe. Porządek obsługi przyrządów blokowych. Przyrządy blokowe Sie­mens^ i Halske'go o dwóch okienkach, Blokada na linjach jednotorowych. . . .556 4 Zawory przy blokach linjowych. Zawora mechaniczna przycisku blokowego z zam­knięciem i bez zamknięcia semaforu. Zawora elektryczna przycisku blokowego. Zawora jednokrotna. Sprzęg elektryczny ramienia semaforu Zastawka pomocni­cza bez czopka. Zapadka pręta zasuwowego. .............. .564 5. Zabezpieczenie odgałęzień na szlaku między stacjami System sygnalizacji angielski a system przyjęty na polskich drogach żelaznych Posterunki blokady linjowej w punktach odgałęzienia .................... 569 ROZDZIAŁ IV. Sygnalizacja stacyjna. Cel i środki urządzeń bezpieczeństwa w obrę­bie stacyj. 1 Wyodrębnienie stacyj od szlaku. Semafory wjazdowe i drogowskazowe. Ogranicze­nie ilości semaforów i ich ramion. Tarcze ostrzegawcze. Semafory wyjazdowe. . Miejsca ustawienia semaforów i tarcz ostrzegawczych. Sygnały manewrowe. , . . 572 2. Cel urządzeń nastawczych; ich rodzaje i zasadnicze części. Okręgi nastawcze i blo­kada stacyjna. Tablice zależności. Sprzeczność przebiegów. ........... 574 ROZDZIAŁ V. Przyrządy nastawcze na posterunkach. Ustrój drąga zwrotnicowego do przewodów drutowych Urządzenia, umożliwiające prucie zwrotnicy. Przyrządy zależności. Drąg do przewodów sztywnych. Ustrój drąga sygnałowego. Drągi sygnałowe parzyste. Piesek drąga sygnałowego. Drą­gi zasuwowe pojedyncze i parzyste. ...,..., .......... 579 ROZDZIAŁ VI. Przewody. Przewody zwrotnicowe sztywne i giętkie. Przewody sygnałowe pojedyncze i podwój­ne. Podparcie, zwroty i pokrycie przewodów; Przyrządy wyrównawcze. Cel i działanie przyrządów wyrównawczych do przewodów drutowych podwójnych. . . 585 ROZDZIAŁ 11. Zasuwy, zamki i przyrządy napędne przy zwrotnicach. 1. Zabezpieczenie położenia zwrotnic. Zasuwy pojedyncze proste i krążkowe. Zasu­wy podwójne. Zasuwy krążkowe krańcowe i pośrednie. ........... 590 2. Zamki zwrotnicowe. Zamek syst. Siemens'a i Halske'go. Zamki rozpruwalne. Za­mek systemu fabryki Bruchsalskiej. Zamek hakowaty. Przesuw cięgła i iglicy. Zdolność wyrównawcza i czułość zamków rozpruwalnych. Przyrządy napędne. Zastawki na wypadek pęknęcia przewodu drutowego do zwrotnic. Latarnie. . . . 593 3. Porównanie przewodów zwrotnicowych sztywnych z podwójnemi drutowemi. . . . .600 4. Uzależnione zasuwy ręczne. ....................... 602 ROZDZIAŁ VIII. Przyrządy sygnałowe. Materjał i wymiary semaforów i tarcz ostrzegawczych. Latarnie. Przyrządy napędne krańcowe na semaforach i tarczach ostrzegawczych. Napęd semaforów o dwu i trzech ramionach. Zabezpieczenie na wypadek pęknięcia drutu. Urządzenia wyrównawcze w krążkach napędnych pośrednich. ................... 603 ROZDZIAŁ IX. Dodatkowe urządzenia bezpieczeństwa w torach kolejowych. Zapory, wywrotki i płozy hamujące. Przyciski szynowe. Odcinki izolowane. Pedały szynowe i pedały działające na czas. .................. 605 ROZDZIAŁ X Blokada stacyjna. Cel i zadania blokady stacyjnej. Bloki sygnałowe i przebiegowe. Bloki zgody. Blo­ki o prądzie stałym. Zastosowanie przycisków i pedałów szynowych. . . . . . .610 2 Zawory blokady stacyjnej. Zawory przebiegowe. Zawory przebiegowe - sygnałowe. Uzależnienie ogniw blokowych. Blokada grupowa. Blokada stacyjna syst. Rank'a, . 612 ROZDZIAŁ XI. Projektowanie urządzeń nastawczych.1. Wybór rodzaju urządzeń bezpieczeństwa. Przegląd układu torów i zwrotnic. Stacjeo jednej, dwóch i trzech nastawniach lub więcej. .......... .615 2. skł'ad projektu urządzeń nastawczych. Plan stacji. Dane, dotyczące pracy stacji. Układ tablicy zależności i przyjęte w niej oznaczenia. . . . . . . . . . . .617 3. Sprawdzanie tablicy zależności. Zabezpieczenie przebiegów sprzecznych, wymagają­cych jednakowego nastawienia drągów do zwrotnic i innych urządzeń w torze. Ograniczenie przebiegów sprzecznych. ................. .620 4. Przykłady urządzeń nastawczych. .................... 620 5. Koszta urządzeń nastawczych i blokowych. ...... .624 HOZDZ1AŁ XII. Bezpieczeństwo ruchu a wypadki kolejowe. l. Rodzaje wypadków kolejowych. Wypadki z pociągami i taborem i wypadki z łudź- v mi. Statystyka wypadków. Bezpieczeństwo ruchu i bezpieczeństwo podróży. Bez­pieczeństwo personelu kolejowego i osób postronnych. ........... 629 i. Przyczyny ogólne wypadków kolejowych. Wypadki z pociągami.' Wykolejenia po­ciągów; trudności określenia ich przyczyn. Przyczyny zależne od uszkodzeń tabo-ni i braków w jego ustroju. Przyczyny zależne od uszkodzeń budowy spodniej i wierzchniej i braków w ich utrzymaniu. Czyny zbrodnicze. ......... 630 i. Zderzenia pociągów na szlaku i na stacjach. Znaczenie blokady iinjowej i urządzeń nastawczych. Zaniedbania personelu a samoczynne urządzenia bezpieczeństwa. Wy­buchy kotłów parowozowych i inne wypadki z pociągami. Wypadki z taborem. Statystyka wypadków kolejowych w Stanach Zjednoczonych A. P. ... . . . . 633 Wypadki z ludźmi w związku z ruchem kolejowym. Wypadki personelu drogi żelaz­nej. Wypadki podróżnych. Wypadki osób podstronnych. Przejazdy w poziomie. . 635 Bibliografja dróg żelaznych. A. Książki i broszury ..................... . .641 fi. Czasopisma .......................... 652 Skorowidz ............................. .655