Edukacja Nauczycielska Polonisty
Wartościowanie a edukacja polonistyczna
red. Anna Janus-Sitarz
Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2008
385 s. : il. ; 21 cm
oprawa miękka
NOWA
Podjęte w kolejnym tomie z serii "Edukacja nauczycielska polonisty" zagadnienia wpisują się w nurt refleksji
na temat odpowiedzialności nauczyciela przygotowującego młodych ludzi do wyboru wartości.
Zamieszczone w książce teksty metodyków, psychologów i znawców literatury są dowodem poszukiwań odpowiedzi na pytania,
w jakim kierunku zmienia się kanon lekturowy;
w jakim stopniu edukacja polonistyczna na wpływ na kształtowane świata wartości uczniów
i jak przywrócić wiarę poloniście, że wychowywanie młodych ludzi przez literaturę i dla literatury wciąż na sens.
Problematyka tomu obejmuje etykę odbioru dzieła, poszukiwanie prawdy tekstu, kształcenie umiejętności wartościowania,
aspekty aksjologiczne kształcenia językowego i wartościowanie pracy nauczyciela.
Spis treści:
WSTĘP
Uwierzyć w potęgę wartości [Anna Janus-Sitarz]
ZMIANY WARTOŚCIOWANIA LITERATURY
1. O wartościowaniu literatury w szkole - spontanicznym i refleksyjnym Stanisław Bortkowski Punkt wyjścia - gęby profesorów Pimki i Bladaczki Uczniowie wartościują ostro Pisarze i krytyki także obrażają pisarzy (i wielbią ich) Punkt dojścia - odsłońmy się!
2. Stałość i zmiana - o kłopotach z wartościowaniem szkolnej lektury w dobie płynnej nowoczesności
Marta Rusek Tłumaczenie się z tytułu: Niezmienne pytania
Wartościowanie w czasach płynnej nowoczesności i metakultury
Kryteria wartościowania Paradoksy kanonu: Kanon szkolny wśród innych kanonów
Od Mickiewicza do Nałkowskiej. Centrum kanonu i sfera wymiany
Zamknięta lista i wielcy nieobecni; Kanon szkolny i kanon osobisty. Refleksje końcowe Od Arbitralności do Zainteresowań. O wolności rekomendacji i wielości kulturowych rozpoznań Literatura zamieszkała w pustce? O akcie czytania
3. Odpowiedź na ankietę: Pisarze polscy XX wieku - przecenieni, niedocenieni
Wojciech Ligęza; Stanisław Gawliński; Agnieszka Fulińska; Maciej Urbanowski; Krzysztof Biedrzycki
ETYKA ODBIOORU DZIEŁA
1. Wartościowanie świata i literatury przez gimnazjalistów (refleksje polonistki)
Wioletta Stachura Zmiany w postawach uczniów; Klęska lektury
2. Nauczanie literatury w „czasie marnym”, czyli jak kształcić wrażliwość aksjologiczną wobec tekstu kultury
Anna Janus-Sitarz Wrażliwi - niewrażliwi? Nauczanie literatury w „czasie marnym” „Zdążyć przed Panem Bogiem” - to też moja historia Ku aksjologii wrażliwości O lekturach stawiających pytania Nie pozostawać głodnym w bibliotece Babel, czyli nowa literatura w nowej rzeczywistości
3. Ku etyce odczytania tekstu. Wartość. Literatura. Dialog
Anna Włodarczyk Postmodernizm: projekt etyki współczesnej Nauczyciel i uczeń na drodze do etyki odczytania tekstu „Zwrot etyczny” w interpretacji tekstu literackiego „Malowany ptak” Jerzego Kosińskiego - próba wartościowania Projekty lekcji z „Malowanym ptakiem” Jerzego Kosińskiego
WARTOŚCIOWANIE W DZIELE
1. O rozpoznawaniu i urzeczywistnianiu wartości w poezji współczesnej. Pytania o wartości w szkolnej polonistyce
Anna Pilch Wartości fundamentalne Pytania o wartości Zobaczyć wartość - zobaczyć nicość Ład - cel - sens: miłość do świata (jako wartość) Podpowiedzi lekturowe
2. Moralność, moralizatorstwo i „moralna iluminacja”
Joanna Robot Między „sztuką dla sztuki” a moralna iluminacją „Podła, mała starucha” i „gigantyczny” bohater Raskolnikow uderza siekierą Moralność, moralizatorstwo i ułudy demokracji
3. W poszukiwaniu prawdy tekstu (o próbach nie tylko szkolnych)
Witold Bobiński
„Cóż to jest prawda?” Prawda tekstu w ujęciu korespondencyjnej teorii prawdy Wariant 1, czyli jaka jest „prawda”, każdy widzi Wariant 2, czyli „odmiany prawdy” w literaturze Czy prawdą jest to, co wyinterpretowane? O interpretacji - pragmatycznie Pośród prawd tekstu, czyli praktyka szkolnej interpretacji
4. Wartościowanie poza kontrolą, czyli pamflet na najnowszą sztukę plastyczną
Stanisław Bortnowski Suszarka do butelek jako uniwersum Klepki parkietowe posypane solą Inna estetyka, a może poza estetyką? Kierunki ucieczki Nadużycia interpretacyjne Etyka w najwyższej poniewierce
WARTOŚCIOWANIE W KSZTAŁCENIU JĘZYKOWYM
1. Różne aspekty mówienia o wartościach i wartościowania w ramach kształcenia językowego w szkole
Jadwiga Kowalkowska Co sądzi o wartościach młodzież? Problematyka wartości w kontekście szkolnej edukacji językowej: Osaczenie aksjologiczne edukacji szkolnej Wartości nazywane, uznawane, praktykowane Aksjologiczne nasycenie kształcenia językowego Wartościowanie w edukacji zanurzonej w języku Praktykowanie wartości w ramach kształcenia językowego:
Co dotąd powiedziano o wartościach oraz jak należy o nich mówić na lekcjach języka polskiego W stronę etyki Aspekt aksjologiczny rozwijania sprawności językowych Podstawy kształcenia językowego z perspektywy wartości Płaszczyzny odniesienia wartości i antywartości
2. Kiedy ocenia uczeń - i kształcenie uczniowskich umiejętności oceniania i wartościowania
Ewa Horwath, Ewa Nowak Uczeń oceniany i uczeń oceniający Język jako narzędzie oceny Metody nauczania doskonalące umiejętność oceniania i wartościowania
WARTOŚCIOWANIE PRACY UCZNIA
1. Wartościowanie i ocenianie uczniowskich tekstów o tekście - rozważania i refleksje
Jadwiga Kowalikowa Uściślenia terminologiczne Dorobek metodyki nauczania języka polskiego a współczesne wyzwania edukacyjne Wokół wypracowań uczniowskich jako tekstów o tekście Przyczyny trudności w wartościowaniu i ocenianiu uczniowskich tekstów o tekście Wartościowanie i ocenianie prac pisemnych związanych z lekturami w kontekście cieni i blasków współczesnej edukacji Aksjologiczne konteksty nowej matury
2. Szkolna sztuka pisania Przyczynek terminologiczny do „szkolnej sztuki pisania” Język, poprawność językowa, sprawność języka w praktyce szkolnej Wielokompetentność szkolnej sztuki pisania
3. Dydaktyczny i wartościujący wymiar kwalifikacji składników wypracowań szkolnych
Maria Madejowa Przypomnienie zamiast wstępu Kontrola wypracowań i ocenianie stanowią wartość Zapowiedź metody postępowania dydaktycznego Części wypracowania Propozycje metody sprawdzania i oceniania wypracowań Schemat składników wypracowań , które podlegają ocenie Niedostatki językowe a obiektywne normy Klasyfikacja niedostatków językowych w wypracowaniach
WIEDZA PEDAGOGICZNO-PSYCHOLOGICZNA W PRZYGOTOWANIU UCZNIA DO WYBORU WARTOŚCI
1. Rozwój moralny dziecka. Od kontroli do samokontroli
Patrycja Huget Społeczna relacja rozwoju Rozwój moralny a sposoby dyscyplinowania dzieci Przyswajanie reguł społecznych Rozwój rozumowania moralnego
2. Istota zaufania w sytuacji wychowawczej
Agnieszka Guzik Zaufanie i sytuacja wychowawcza - uwagi wstępne Zewnętrzna przestrzeń i czas społeczny sytuacji wychowawczej Wewnętrzna przestrzeń określająca sytuacje wychowawczą
Zapraszam również na inne moje Aukcje!!!