Celem tej pracy jest zbadanie „pożądanego systemu wartości i cech osobowych polityków” w świadomości studentów nauk o polityce, a więc młodych ludzi stojących u progu dorosłego życia. To, czy w najbliższej przyszłości zaangażują się oni w różne formy aktywności społecznej czy politycznej, zależy od ich poczucia bezpośredniej czy bardziej pośredniej kontroli nad możliwością zrealizowania swoich planów i marzeń życiowych.
Konstrukcja pracy została podporządkowana przedstawionemu celowi badań. Treści zawarte w rozdziale 1. mają pobudzić refleksję nad znaczeniem wartości w pełnieniu różnych, w tym politycznych, funkcji społecznych.
Rozdział 2. to dyskusja teoretyczna nad psychospołecznymi uwarunkowaniami spostrzegania społecznego młodych ludzi. Przedstawiono w nim najbardziej obecnie znaczące koncepcje rozwoju psychicznego jednostki wchodzącej w okres dorosłości. Studenci (będący przedmiotem badań) są osobami, które formułują swoje oczekiwania wobec świata ludzi w pełni dojrzałych, co nie znaczy, że mądrzejszych od nich.
Rozdział 3. zawiera opis szczegółowych problemów badawczych, które – na podstawie uzyskanego materiału empirycznego – będą poddane wnikliwej analizie statystycznej, celem uzyskania wiarygodnych naukowo odpowiedzi. Przedmiotem opisu będą 2 główne zmienne zależne, jakimi są cechy osobowe polityków oraz ich system wartości. Zostanie również przedstawiona jedna z bardziej eksponowanych zmiennych niezależnych – zakorzenienie w tradycjach rodzinnych.
Rozdział 4. zawiera obszerną analizę statystyczną i merytoryczną, uwzględniającą wcześniej sformułowane problemy badawcze.
Ostatni, 5. rozdział podsumowuje rezultaty badawcze całej pracy i przeprowadza dyskusję dotyczącą ich interpretacji. Przedstawione wnioski i refleksje, jak się wydaje, mają określoną wartość poznawczą i aplikacyjną. Przede wszystkim pokazują, że młodzież akademicka dosyć zgodnie stawia wysokie wymagania politykom, oczekując od nich troski o wartości ogólnonarodowe i kompetencji moralnych oraz intelektualnych.
Praca, jak się wydaje, wyraźnie dowodzi, że stopień zaufania do klasy politycznej oraz udzielanie jej wsparcia przez młodych dorosłych w dużym stopniu zależy od jakości postrzegania jej szeroko rozumianych kompetencji osobowych i kierowania się wartościami w podejmowaniu różnych, społecznie ważnych działań.
Treści przedstawione w niniejszej pracy mogą być, jak sądzi Autor, adresowane do wszystkich, którym dobro kraju leży na sercu. Mogą inspirować do przemyśleń, stanowić źródło hipotez do dalszych interdyscyplinarnych badań i do konstruowania różnych projektów edukacyjnych, mających na celu poszerzanie świadomości politycznej wszystkich obywateli, zwłaszcza tych, na których spoczywa szczególne brzemię odpowiedzialności za jakość życia każdego z nas.
Wstęp
Rozdział 1
Wartości i ich znaczenie w odgrywaniu
ról społecznych
1.1. Rozumienie pojęcia wartości w naukach społecznych
1.2. Aspekty procesu wartościowania
1.3. Geneza, rozwój i funkcje wartości
1.4. Władza a odgrywanie ról politycznych
1.4.1. Postrzeganie polityki przez jednostkę
1.4.2. Definicje władzy i pojęcia pokrewne
1.4.3. Konsekwencje posiadania władzy
1.5. Hierarchia wartości jako regulator jakości pełnienia funkcji politycznych w świetle badań empirycznych
Rozdział 2
Młodzi dorośli i ich percepcja świata społecznego
2.1. Podmiotowe uwarunkowania społecznego funkcjonowania młodych dorosłych – perspektywa teorii tożsamości osobowej
2.1.1. Pojęcie tożsamości osobowej
2.1.2. Kształtowanie się tożsamości osobowej w świetle koncepcji E. Eriksona
2.1.3. Koncepcja tożsamości osobowej J. E. Marcii
2.1.4. Uwarunkowania zmian rozwojowych poczucia tożsamości
2.2. Wpływ rodziny na społeczne funkcjonowanie młodych dorosłych – perspektywa teorii zakorzenienia
2.2.1. Pojęcie zakorzenienia
2.2.2. Tradycja i tradycjonalizm rodzinny
2.2.3. Zakorzenienie w tradycjach rodzinnych rozumiane jako proces
Rozdział 3
Problematyka i metodologia badań
3.1. Problemy badawcze
3.2. Zmienne badawcze i sposób ich pomiaru
3.2.1. Wartości polityczne
3.2.2. Cechy osobowe
3.2.3. Zakorzenienie w tradycjach rodzinnych
3.3. Dobór próby oraz przebieg badań
Rozdział 4
Pożądane wartości i cechy osobowe klasy politycznej
Prezentacja i analiza danych empirycznych
4.1. Oczekiwane wartości u polityków w ocenie młodzieży akademickiej
4.1.1. Pożądane wartości polityków w percepcji badanych studentów
4.1.2. Pożądana hierarchia wartości a tryb studiowania (dzienny – zaoczny)
4.1.3. Pożądana hierarchia wartości a rok studiów
4.1.4. Pożądana hierarchia wartości a praca studentów
4.1.5. Pożądana hierarchia wartości a płeć studentów
4.1.6. Pożądana hierarchia wartości klasy politycznej a zaangażowanie studentów w działalność polityczną
4.1.7. Pożądana hierarchia wartości klasy politycznej a deklarowanie przez studentów zaangażowania w działalność polityczną
4.1.8. Pożądana hierarchia wartości klasy politycznej a zakorzenienie studentów w tradycji rodzinnej
4.2. Oczekiwane cechy osobowe u polityków w ocenie młodzieży akademickiej
4.2.1. Pożądane cechy osobowe u polityków w percepcji badanych osób
4.2.2. Pożądane cechy osobowe u polityków a tryb studiowania (dzienny – zaoczny)
4.2.3. Pożądane cechy osobowe u polityków a rok studiów
4.2.4. Pożądane cechy osobowe u polityków a praca studentów
4.2.5. Pożądane cechy osobowe u polityków a płeć studentów
4.2.6. Oczekiwane cechy osobowe klasy politycznej a zaangażowanie studentów w działalność polityczną
4.2.7. Pożądane cechy osobowe klasy politycznej a deklarowanie
przez studentów zaangażowania w działalność polityczną
4.2.8. Pożądane cechy osobowe klasy politycznej a miejsce wychowania studentów
4.2.9. Pożądane cechy osobowe klasy politycznej a zakorzenienie studentów w tradycji rodzinnej
Rozdział 5
Podsumowanie
Bibliografia
Values and politics (Summary)