Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

WARSZTATY RZEŹBIARSKIE DOBY SASKIEJ BAROK RZEŹBA

01-10-2014, 20:02
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 99 zł     
Użytkownik robak-rf
numer aukcji: 4568760274
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 8   
Koniec: 01-10-2014 19:28:54

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2014
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby saskiej.

Modele kariery – formacja artystyczna – organizacja produkcji

 

Autor: Jakub Sito

Format: 210x275 mm (A4).
Oprawa miękka ze skrzydełkami
Stron: 410
Ilustracji: wiele, w większości kolorowych

Warszawa XVIII wieku była jednym z największych w Europie Środkowej ośrodków rzeźby. Autor prezentuje trzy znakomite warsztaty rzeźbiarskie -  Bartłomieja Michała Bernatowicza, Johanna Georga Plerscha i Franza Antona Vogta – decydujące o obrazie rzeźby warszawskiej, ich rozwój i przebieg karier.

Szczególnie ważnym wątkiem jest europejskie tło dla późnobarokowej i rokokowej rzeźby warszawskiej. Publikacja jest bogato ilustrowana przeglądem najważniejszych dokonań warsztatów oraz materiałami archiwalnymi.

Przedkładana do rąk Czytelnika książka poświęcona jest wybranym warsztatom rzeźbiarskim Warszawy okresu późnego baroku i rokoka. Obejmuje twórczość Bartłomieja Michała Bernatowicza (zm. 1730), Johanna Georga Plerscha (ok. 1700-74) i Franza Antona Vogta (zm. po 1760). Kryterium wyboru była znacząca pozycja owych
warsztatów na rynku rzeźbiarskim oraz pokaźne rozmiary ich produkcji. To właśnie warsztaty Bernatowicza, Plerscha i Vogta - poprzez wielkość produkcji i stabilną pozycję na warszawskim rynku zleceń - decydowały w kolejnych okresach o formie rzeźby stołecznej. Proces ten został w niniejszej książce zilustrowany przeglądem najważniejszych dokonań i formalno-stylową analizą dzieł, a także wyróżnieniem na tej podstawie współpracowników warsztatu, współdecydujących o jego artystycznym obliczu.

Zagadnieniem niezwykle ważnym, do tej pory niemal niepodejmowanym, jest kwestia europejskiego kontekstu dla warszawskiej rzeźby doby Wettinów. Z powyższym łączy się równie ważna kwestia ścisłej współpracy rzeźbiarzy z warszawskimi architektami, reprezentującymi europejskie - głównie rzymskie - horyzonty, jak Carlo Antonio Bay, jakub Fontana i Carl Friedrich Pöppelmann.


Książka nie jest zespołem wybranych monografii. jako główne zadanie stawia sobie opis dróg do zawodowego sukcesu, osiąganego w warunkach kolektywnej pracy warsztatowej. W każdym z analizowanych przypadków, poza rekonstrukcją przebiegu owej drogi, starano się ukazać mechanizmy nią rządzące. Dotyczy to zarówno dojścia Bernatowicza do pozycji stołecznego monopolisty w latach 1720-30, funkcjonowania Plerscha jako kierownika warsztatu królewskiego w 2.-3. ćw. XVIII w., jak i skutecznego usamodzielnienia się spod jego hegemonii i założenia własnego warsztatu przez Vogta w okresie dojrzałego rokoka.

SPIS TREŚCI:

Wstęp 9

Część I .Warszawski warsztat czy „przedsiębiorstwo” rzeźbiarskie Bartłomieja Michała Bernatowicza? 23
Bartłomiej Michał Bernatowicz w świetle wiadomości źródłowych 25
U zarania kariery 31
Lata dominacji na warszawskim rynku rzeźby 51
W kręgu projektów Carla Antonia Baya 89
Styl w rzeźbie figuralnej warsztatu Bernatowicza,
rola współpracowników, problem inspiracji europejskich 107
Organizacja warsztatu Bernatowicza - próba rekonstrukcji 135

Część II. Wielki warsztat nadworny Johanna Georga Plerscha 151
Droga na szczyty sławy 153
Der erste Hofbildhauer i jego główne zlecenia - Zamek Królewski i Założenie Saskie 175
W kręgu zamówień zakonnych i magnackich 199
Sztuka Plerscha w orbicie wpływów Pragi i Rzymu. Pöppelmann - Fontana - Plersch 225
Z dziejów współpracy architektów i rzeźbiarza 245
Uwagi o karierze 303

Część III. Franz Anton Vogt - dzieje błyskotliwego awansu 307
Na drodze do samodzielności twórczej 309
Etapy edukacji - Niemcy Południowe i Praga 333

Zakończenie 345

Źródła rękopiśmienne 355
Wydawnictwa do 1800 r. 357
Bibliografia po 1800 r. 357
Spis ilustracji 373
Indeks osób 383
Indeks topograficzno-rzeczowy 389