|
Wydawnictwo - WPŚ Rok - 2005 Stron - 235 Oprawa - MIĘKKA LAKIEROWANA Format - B5
STAN - NOWA
Części maszyn transportowych, które w czasie ich eksploatacji ulegają zużyciu, często występują jako części o skomplikowanych kształtach, wykonywane z materiałów trudno spawalnych. W celu zapewnienia poprawności procesu regeneracji takich części należy dokonać analizy problemów materiałowych, technologicznych oraz jakościowych związanych z badaniami niezawodności warstwy wierzchniej, które łącznie rozpatrywane zapewniają wysokąjakość uzyskiwanych warstw wierzchnich. Problemy materiałowe, głównie podatność na napawanie przy regeneracji części maszyn transportowych, sprowadzają się do oceny wpływu na podatność czynników metalurgicznych, towarzyszących napawaniu, a w szczególności składu chemicznego materiału części i struktury, reakcji metalurgicznych i warunków cieplnych. Problemy technologiczne związane są z możliwością napawania złożonych kształtów, wyborem metody i materiałów dodatkowych oraz z dostępnością urządzeń technicznych i produkcyjnych. Natomiast problemy badania niezawodności, rozumianej jako prawdopodobieństwo uzyskania napoiny bez pęknięć, o własnościach spełniających warunki odbioru, związane są z oceną skłonności napoin do pękania w procesie napawania i z wyborem składu i struktury stopów zapewniających poprawne własności mechaniczne. Poprawnie napawane części maszyn transportowych występują w podzespołach i zespołach, gdzie ulegają zużyciu eksploatacyjnemu. W celu maksymalizacji trwałości eksploatacyjnej należy dążyć do optymalizacji zarówno czynników decydujących o poprawnym napawaniu części, jak i czynników związanych z mechanizmem zużycia eksploatacyjnego.
|