Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

WARE ZASADY LOTU TEORIA OPÓR WIATR 1949 BDB UNIKAT

14-05-2014, 19:55
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 129.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4240889632
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 1   
Koniec: 24-05-2014 19:40:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

PRZYSTĘPNA WIEDZA
pod redakcją Michała Haiaunbrennera
Seria Techniczna 2.
W. F. WARE, B. Sc.
ZASADY LOTU
przekład MARII I TADEUSZA MALARSKICH
WROCŁAW
WYDAWNICTWO „DOBRA KSIĄŻKA"
1949
Tytuł oryginału:
AN INTRODUCTION TO PRINCIPLES OF FLIGHT
by W. F. WARE, B. Sc.
Macmillan and Co., Limited
St. Martin's Street, London 1943.




TREŚĆ

Przedmowa autora ..... 5
Od Tłumaczy .... 7
Rozdział I. Wstęp. Atmosfera ..... u
,, II. Opór powietrza. Linie opływowe . 19
III. Skrzydła. Wypór i opór. Opór indukowany . 30
IV. Całkowity opór, działający na samolot . . 60 V. Przeciąganie. Słoty na krawędzi natarcia . . 66
VI. Lot poziomy i prosty ...... 76
,, VII. Lot ślizgowy ....... 89
„( VIII. Klapy......... 98
,, IX. Stateczność........ 107
,, X. Sterowanie........ 126
,, XI. Wpływ wiatru na lecący samolot . . . 155
XII. Ewolucje ........ 167
XIII. Śmigło......... 185
XIV. Wpływ wysokości na lot ... 200 Indeks............ 213




INDEKS

Akrobacja lotnicza 174, 179,
180 Atmosfery ciśnienie 11, 205
gęstość 12, 15, 27 „ temperatura 11
Autorotacja 123, 124 Beczka 114
Bernouilli'ego prawo 33 Burzliwość 24, 66 Cięciwa płata 30 Ciężkości środek 76, 78, 113,
118
Ciśnienia środek 36 rozkład 37 Chłodnice 64, 65 Doświadczenia nad lotem 21 „ nad oporem 19,
20, 21, 22 „ nad kształtem
23, 24
„ nad wpływem
prędkości strumienia powie-wietrza 26 Dwupłatowiec 57 Ewolucje 167 i nast. Fletnera klapki 86, 144, 152,
153
Frisego lotki 145 Generator strumienia powietrza 21
Gęstość powietrza 27, 28^ Interferencyjny opór 57^ 61,
65 Kangura skoki 170
Kąt łopaty 188, 189, 196 ., montażowy 31 „ natarcia 31, 38, 39, 41 —
46, 133
„ planowania 159 „ przechylenia 121 „ przeciągnięcia 39, 42, 123 „ strzały skrzydeł 118, 120 „ ześlizgu 92, 94, 95, 121 Konwekcyjne prądy 14 Korkociąg 143, 179 Klapy 98 - 104
„ rozszczepione 99, 101,
102, 103
„ szczelinowe 100, 101 Krzywa oporu 42, 43
„ siły nośnej 42, 43 Kształt 23,' 63 Kurs A B. 17 Lądowanie 155, 163, 168
„ w wietrzny dzień
162
,, z bocznym wia-
trem 163
„ silnikiem 168
Lepkość powietrza 14 Lotki 131 i nast. „ Frisego 135 „ różnicowe 134, 135 „ szczelinowe 137 Meteorologiczny front 14 Moment obrotowy śmigła 143
„ oporu śmigła 143 Niestateczność spiralna 122
Kośna silą 35, 36, 46, 47, 48, 52, 60, 99, 100, 112, 114, 123 Nurkowy lot 180, 181 Obciążenie samolotu 175 Obciążenia spółczynnik 175 Odchylenie kierunkowe 110 Odciążenie masowe 149 „Odgięcie strug" 51, 52 Opływowe linie 19, 25, 62, 63 Opór 35 i nast. Oporu badanie 19, 20, 22 Opór całkowity 60
chłodnic 64, 65 „ indukowany 51, 53, 55,
61
„ interferencyjny 57, 61, 65
powietrza 19, 22, 28 „ profilu 61 „ skrzydła 46, 54, 61 „ szkodliwy 62, 65 „ "wirowy 24, 64 Osi samolotu 109 Oś normalna 109 „ poprzeczna 109 Para wodna w powietrzu 15 Parcia środek 36, 78 Pętla 182
Pochylenie podłużne 110 Podwozie trójkołowe 169 Poślizg skrzydła 194 Powierzchnia czołowa 26, 28,
29
Poziomy lot 76, 80, 86 Prędkość lotu 16
„ lądowania 155 ,, przeciągania z wysokością 18
,, rzeczywista bezwietrzna 17
„ strumienia powietrza 26, 27
„ względem ziemi 16 Prędkościomierz 205 Profil lotniczy 30, 49, 80 Prosty lot 76 i nast. Przeciągnięcia 15, 66, 67, 69,
70
Przechylanie się samolotu 110 Przepływ powietrza wokół skrzydła 31, 32
Przesmarowanie 95 Przyspieszenie 171 Przyspieszeniomierz 175 Pułap praktyczny 203, 204 teoretyczny 203, 204 Rożkowe odciążenie 145 Równowaga aerodynamiczna ,, chwiejna 107,
108
,, obojętna 107,
108
trwała 107, 108 „ wyważenia 144
Rzucanie samolotem 15, 159 Sił rozkład i pomiary 80 — 85 Siła nośna i opór pilota 35 Siła wypadkowa na skrzydło
173, 174 Siły działające na samolot 76,
80
„ ,. na pilota 174
,, ,, przy locie po-
ziomym 80 — 89, 172 „ „ przy wzlocie
171 Skok 187
„ doświadczalny 193 „ efektywny 193 ,. geometryczny 189 ,, kangura 170 „ śmigła 187 ,, zmienny 194 Skręty 176
pochylone 138, 176, 177 Skrzydło 30 i nast.
„ „latające" 63
Skrzydła cięciwa 30
„ ciśnienia rozkład po-
nad powierzchnią 37, 128 ,, kąt natarcia 43, 44.
45
„ orJ'"V7 powietrza do-
okoła 31 — 34 ,, przekrój poprzeczny
30
., przeciągnięcie 39
„ przodowanie 57
„ siła nośna i opór 35,
46, 48
Skrzydła środek parcia 36 „ wiry przy końcu 49,
50
„ wydłużenie 54, 55, 56
„ zakrzywienie 30
układ V 115 - 118
Slot (działanie) 70
Słoty automatyczne 74
krawędzi natarcia 70 -73
samolotu Handley-Page 74
Spółczynnik obciążenia 175 „ oporu 46
„ siły nośnej 46
Start 167
Statecznik pionowy i poziomy 111, 113, 117, 142
Stateczność 107 i nast.
boczna 120, 121 kierunkowa 110, 118, 119
„ podłużna 110, 111,
112
,, poprzeczna 74, 113,
114, 117, 122
„ przy małych pręd-
kościach 122
Ster kierunkowy 139 — 143 „ wysokościowy 128, 130
Sterowanie 126 i nast. „ boczne 128
interceptorami 137 kierunkowe 127 ., lotkami i słotami
136
,, podłużne 126
„ poprzeczne 126
,, przy małych pręd-
kościach 129, 132, 143
Stratosfera 11
Strumień powietrza pod skrzydłami 53
Ślizgowy lot 11, 89 i nast. 156, 158, 179
Śmigło 185 i nast.
Śmigła ciąg i opór 1§5
poślizg 194
posuw 190
przeciwbieżne 197
skok 187
o skoku odwracalnym
197 ,, o zmiennym skoku 194,
196, 197
wydajność 191. 193 Świeca 183
Tarcie powierzchniowe 25 Temperatura atmosfery 11 Trasa samolotu 17 ..Trawers" 140 Troposfera 11 Trzepotanie mas 147, 148
lotek 148, 149, 150 ,, ogona 151
skrzydeł 148, 151 Tunel aerodynamiczny 19. 20, 22
Usterzenie 128, 130 Wiatry 14, 155 - 165 Wiry 50, 51
„ boczne 160 . „ od czoła 159 Wirowy opór 24 Wyrównoważenie sterów 151 Wysokości wpływ na przyrządy 205
„ na silnik i śmigło
200 - 203 na skrzydło 204 „ na załogę 20G
Wysokościomierz 205
Wyważanie aerodynamiczne 144
Wznoszenie się 170 Venturiego rurka 32 — 34
Zaburzenia przy końcach
skrzydeł 49, 50 Zbaczanie samolotu 110 Ześlizg boczny 140 Znoszenie 104, 164
Zwichrowanie ujemne skrzydła 138



ZASADY LOTU

książka niniejsza przedstawia wszystie zagadnienia związane z teorią j prak-Jest ona przeznaczona dla adeptów s^kół lotniczych uaz stkich, których pociąga i miernictwo. Dzięki wysokim uzdol-pedagogicznym Autora oraz Je-gruntownej znajomości przedmiotu iżka wprowadza Czytelnika w nauko-' zasady lotu w sposób przystępny, uciekania się do trudnego aparatu ematycznego. i
Starałem się - mówi Autor - po-
;ow(ac. "e"y w sposób możliwie
ty tak by studiujący, o skromnych
nawet wiadomościach matematycznych
i posiadający wykształcenia nauko-
J, mógł opanować większość zagad-
jakie będą poruszone w tej książ-
W czternastu rozdziałach: I. Atmos-
II. Opór powietrza, linie opływowe.
Skrzydła. IV. Całkowity opór dzia^
y na samolot. V. Słoty. VI Lot pro-
i poziomy. VII. Lot ślizgowy. VIII
Klapy. IX. Stateczność samolotu X Ste
WWavfr- ll fólałanie wiatru na samolot XII. Ewolucje. XIII. Śmigło. XIV Wpływ wysokości na îot. - podaje Autor wyczerpujące studium przedmiotu z uwzględnieniem najnowszych postępów jakie lotnictwo poczyniło w czasie ostatniej wojny.
przekładzie polskim /wrócono baci--vagę na przystosowanie książki do nkow pracy i typów samolotów 'tiivch u a




PRZEDMOWA AUTORA

Celem niniejszej książeczki jest wprowadzenie czytelnika w zasady naukowe, na których opiera się lot samolotu. Przy wielkim zainteresowaniu się młodzieży rozpoznawaniem sylwetek samolotowych i szerokim czytelnictwie z tej dziedziny daje sobie ona dość dobrze radę z orientowaniem się w sprawach budowy i wyczynów różnych rodzajów samolotów wojskowych. Co więcej, modelarstwo lotnicze jest obecnie tak popularnym „konikiem", że często młody jeszcze uczeń jest już do pewnego stopnia obznajomiony ze stroną praktyczną zagadnień dotyczących konstrukcji oraz z zasadami lotu nowoczesnego samolotu. Sądzę, że książeczka niniejsza będzie stanowić pomoc dla młodych adeptów oficerskich szkół lotniczych, jak i dla innych, interesujących się tymi zagadnieniami czytelników, którzy pragną zapoznać się bardziej systematycznie z teorią lotu. — Starałem się potraktować rzeczy w sposób możliwie prosty tak, by studiujący, o skromnych nawet wiadomościach matematycznych i nie posiadający wykształcenia naukowego, mógł opanować większość spraw, które będą poruszone w tej książeczce.
Podstawowe zasady lotu oparte są na prostych, ale żywych, celowo dobranych pokazach doświadczalnych. Należy żywić nadzieję, że ci spośród interesujących się przedmiotem, którzy będą mieli możność zetknięcia się i pomocami laboratoryjnymi, zobaczą pewne doświadczenia, a może i będą mieli możność pomagania przy wykonywaniu pewnych przyrządów czy części składowych samolotów.
Pewna ilość doświadczeń, opisanych w tej książeczce, może być wykonana za pomocą przyrządów, wybranych 2. katalogu aparatów aeronautycznych firmy Philip Harris & Co w Birmingham. Przy sposobności wyrażam wdzięczność firmie Harris za jej uprzejmość w użyczeniu mi zespołów przyrządów, które mi były potrzebne, oraz za jej gotowość w udzielaniu wszelkich innych pomocy.
Doświadczenia obrazujące korzyści kształtu V skrzydeł, jak i ilustrujące drgania, występujące w częściach nośnych samolotu, podane na str. 115 i 149, zostały obmyślone i opisane przez Pana E. T. Jagera w jego książce pt. „Wings in Motion" (Skrzydła w ruchu), wydanej przez firmę Sir. Isaac Pitman & Sons Ltd. Pragnę więc wyrazić Panu Jagerowi, jak i wydawcy, mą wielką wdzięczność za pozwolenie wykorzystania tych doświadczeń w mojej książeczce.
Dziękuję również wydawcom i firmom lotniczym za udzielenie zgcdy na reprodukcję zdjęć fotograficznych.
W. F. W.
OD TŁUMACZY
W angielskim tekście niniejszej książeczki stosowany jest układ miar angielskich i podane są przykłady obliczeń różnych wielkości w odniesieniu do tego układu. Ponieważ czytelnik polski przyzwyczajony jest do używania systemu metrycznego miar, przeto zastanawialiśmy się nad tym, jak postąpić przy tłumaczeniu: czy wielkości fizykalne podawać tak, jak są one podane w książeczce oryginalnej, czy podać je w przeliczeniu na układ metryczny miar. Redaktor stanął na stanowisku, że najkorzystniej będzie podać wielkości przeliczone na jednostki układu metrycznego.
Pragnąc, by tłumaczenie oddawało rzetelnie nie tylko treść, zawartą w angielskim tekście, ale i sens fizyko-techniczny objaśnień różnych zjawisk, występujących przy locie, sterowaniu, ewolucjach itp. samolotu, uprosiliśmy p. inż. Walerego Miśniakiewicza, pilota-lotnika, znającego nie tylko dobrze język angielski, ale i wżytego w praktyczną stronę lotu, o przejrzenie naszego tłumaczenia i skorygowanie ewentualnych niedokładności. Za tę gorliwie przeprowadzoną pomoc i współpracę składamy Mu najserdeczniejsze podziękowanie.
O ile chodzi o słownictwo lotnicze, korzystaliśmy z English-Polish Technical Dictionary (For Air Force Use), Second Edition April 1944, którego użyczył nam p. inż. Aleksander Zawisza.
Miło nam również podziękować p. inż. Władysławowi Nowakowskiemu z Instytutu Szybownictwa w Bielsku za
przeczytanie tłumaczenia i poczynienie wielu cennych i trafnych uwag, szczególnie co do słownictwa używanego przez lotników w Polsce. Od niego też pochodzi zastąpienie niektórych oznaczeń literowych tekstu angielskiego znakami, którymi posługuje się polska literatura lotnicza, czy pewne odstępstwa cd tekstu angielskiego odpowiadające jego zdaniem lepiej rzeczywistości i samc-lotom u nas używanym.
Wojskowej Agencji Fotograficznej dziękujemy najuprzejmiej za użyczenie i zgodę na umieszczenie tutaj zdjęć samolotów polskich i radzieckich.

M. i T. M.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.