Konteksty
stron: 388
TOMASZ SZERSZEŃ Aby Warburg, nasz bliźni ............................................... 5Aby Warburg: sejsmograf nowoczesnościANDRZEJ TUROWSKI Historia sztuki w dobie szaleństwa............................... 11KRZYSZTOF RUTKOWSKI Warburg i wąż .............................................................. 15ABY WARBURG Sejsmografie,przełożył Józef Bury ...................................................... 27ABY WARBURG Burckhardt i Nietzsche,przełożył Ryszard Kasperowicz ..................................... 28TOMASZ SZERSZEŃ Demony wojny według Warburga. Kriegskartothek ...... 29RYSZARD KASPEROWICZ Obraz w koncepcji Aby’ego Warburga ........................ 33Podróż amerykańska: etnologia i historia sztukiABY WARBURG Obrazy z terytorium Indian Pueblow Ameryce Północnej,przełożyła Paulina Sosnowska,redakcja naukowa Ewa Klekot, Krzysztof Pijarski ....... 41KATIA MAZZUCCO Bilder, Reise, Schlangenritual. Nota do dokumentówi materiałów związanych z podróżą Aby’ego Warburgado Indian Pueblo,przełożył Mateusz Salwa............................................... 55EWA KLEKOT Narracje o pewnej podróży........................................... 60ULRICH RAULFF Siedem skór węża. Oraibi, Kreuzlingen i z powrotem:stacje w podróży ku światłu,przełożył Tomasz Szerszeń ................................................ 65DAVID FREEDBERG Maska Warburga. Studium z zakresu idolatrii,przełożyła Ewa Klekot .................................................. 70BENEDETTA CESTELLI GUIDI Aby Warburg i Franz Boas. Dwa listy z ArchiwówWarburgowskich. Korespondencja międzyFranzem Boasem i Aby’m Warburgiem (1924-25),przełożył Mikołaj Gliński.............................................. 82GOSHKA MACUGA, JULIÁN GASTELO Snake Society (fragmenty),przełożyła Katarzyna Bojarska...................................... 87MONIKA SZEWCZYK Zapis rozmowy z Goshką Macugą,przekład zbiorowy.......................................................... 91Niedokończone leczenie: przypadek WarburgaLUDWIG BINSWANGER List do Zygmunta Freuda,przełożył Krzysztof Rutkowski..........................................93DAVIDE STIMILLI Tynktura Warburga,przełożył Mateusz Salwa............................................... 94CHANTAL MARAZIA Ludwig Binswanger i rytuał ozdrowienia,przełożył Mateusz Salwa............................................. 104JOSEPH LEO KOERNER Wykład jako rytuał przejścia,przełożył Tomasz Swoboda......................................... 107Atlas Mnemosyne i sztuka współczesnaABY WARBURG Atlas Mnemosyne. Wprowadzenie,przełożył Krzysztof Pijarski ......................................... 110ABY WARBURG Śniadania na trawie Maneta.Wzorotwórcza funkcja pogańskich bóstwelementarnych dla nowoczesnego odczucia natury,przełożył Krzysztof Pijarski ......................................... 116KATIA MAZZUCCO Mnemosyne: Bilderdemonstration, Bilderreihen,Bilderatlas. Chronologiczna prezentacja dokumentówzwiązanych z Atlasem Warburga,przełożył Mateusz Salwa............................................. 120GEORGES DIDI-HUBERMAN Atlas Mnemosyne jako montaż,przełożył Tomasz Swoboda......................................... 143GIORGIO AGAMBEN Aby Warburg i narodziny kina,przełożył Mateusz Salwa............................................. 148PHILIPPE-ALAIN MICHAUD Przekraczanie granic: Mnemosyne– pomiędzy historią sztuki a kinem,przełożył Łukasz Zaremba........................................... 149ANDRZEJ LEŚNIAK Wstęp do politycznej analizy Atlasu MnemosyneAby’ego Warburga ..................................................... 156PAWEŁ MOŚCICKI Sejsmografy przewrotu.Gesty rewolucyjne jako Pathosformeln........................ 162MATTHEW RAMPLEY Archiwa pamięci: Pasaże Waltera Benjaminai Atlas Mnemosyne Aby’ego Warburga,przełożył Krzysztof Pijarski ......................................... 174BENJAMIN BUCHLOH Atlas Gerharda Richtera: archiwum anomiczne,przełożyła Katarzyna Bojarska.................................... 184MARTA DZIEWAŃSKA Ćwiczenie z wyobraźni. Atlas. Jak unieść światna własnych barkach? Georges’a Didi-Hubermanaw Museo Reina Sofia w Madrycie.............................. 195Pamięć społeczna a historia sztukiGIOVANNI CARERI Aby Warburg. Rytuał, Pathosformel i forma pośrednia,przełożył Tomasz Swoboda......................................... 202EMILIA OLECHNOWICZ Pośmiertne życie antyku.Medycejskie intermezza z 1589 roku ......................... 216JACEK JAŹWIERSKI Ekspresja i tradycja artystycznych zapożyczeń:Warburg – Gombrich – Reynolds .............................. 222Podziękowania i źródła artykułów.............................. 230WIESŁAW JUSZCZAK Thalamos Odysa.......................................................... 232MAŁGORZATA SOBIERAJ Jak dwa zwierciadła... ................................................ 240JOANNA M. SOSNOWSKA Stopy Barbary Radziwiłłówny .................................... 252JACEK DOBROWOLSKI Symbolika wierzby jako drzewa życia i śmierciw Polsce w kontekście kultur Europy,Śródziemnomorza i Azji ................................................. 259RENATA ROGOZIŃSKA Treij. O malarstwie Jerzego Ćwiertni (1[zasłonięte]928-20) ..... 275MONIKA MILEWSKA Faszyzm i jego rzymski mit ......................................... 286KATARZYNA PROT Od azylu poprzez dom wariatówdo domu własnego...................................................... 294PRZEMYSŁAW STROŻEK Fotodinamismo 100! Bragaglia, Boccioni, Bergsoni problemy futurystycznej fotografii............................ 299KRZYSZTOF LIPKA Sfinksy. Motywy znaczące jako próbausemantycznienia struktury muzycznej...................... 305IRENEUSZ GUSZPIT Apocalypsis cum figuris – życie po życiu ...................... 315MAŁGORZATA DZIEWULSKAZBIGNIEW BENEDYKTOWICZ Grotowski-Flaszen - rozmowa o filmie i teatrze .......... 325Historia jednego obrazu - Witkacy na Lubelskiej .... 338ZBIGNIEW BENEDYKTOWICZ Historia jednego obrazu na Lubelskiej- rozmowa z Piotrem Borowskim ............................... 339IWONA LUBA Pejzaż australijski, 1923 .............................................. 349MAGDALENA KRASZEWSKA O Pejzażu australijskim, dr Kraszewskimi domu w Zakopanem... ............................................. 356Zakopiańczycy w poszukiwaniu tożsamościKuba Szpilka Zakopiańczycy.............................................................. 365Noty o autorach........................................................ 371Summaries................................................................. 375Contents .................................................................... 387
Aby Warburg, Santa Fe, Nowy Meksyk, luty 1896. Za: Photographs at the Frontier. Aby Warburg in America 1895-96,ed. B. Cestelli Guidi, N. Mann, Londyn 1998, s. 76