|
|
e-księgarnia antykwariat PARALALA tel.+48 [zasłonięte]692520 [zasłonięte]@poczta.onet.pl
|
|
| KATEGORIE - kliknij i wybierz: |
|
| 47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439
57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236
tytułem: nick i nr aukcji
|
|
|
________P O C Z T A _______ I. PRZEDPŁATA NA KONTO:
*1 książka - priorytet 10 zł *2 książki - priorytet 11 zł *3 i więcej - priorytet GRATIS !
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):
* 1 książka - priorytet - 15,50 zł * 2 książki - ekonomiczna - 14,00 zł - priorytet - 17,00 zł *3 książki i więcej - ekonomiczna - 16,00 zł - priorytet - 19,00 zł ____K U R I E R (DPD)____
I. PRZEDPŁATA NA KONTO: *1 - 3 książek - 14 zł *3 - 10 książek - 18 zł *
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze): * 1- 3 książek 18,00 zł * 3- 10 książek 22,00 zł * |
|
|
|
| |
|
Dolina mroku. Groza i niesamowitość w prozie polskiej 1[zasłonięte]890-19 Piasecka Ewa
rok: 2006 Wymiar: 165x240 mm Ilość stron: 196 s.
__________________________________________________________________________________________________
Opis
Praca próbuje skatalogować i scharakteryzować najpopularniejsze motywy występujące w polskiej literaturze grozy przełomu wieków. Zawiera informacje na temat motywów czerpanych z fantastyki tradycyjnej(duchy, wampiry, demony), psychopatologii i różnych nurtów wiedzy okultystycznej. Posługując się przystępnym językiem omawia utwory często niesłusznie zapomniane i niedoceniane, odnosząc się zarówno do literatur obcych, jak i bogatej ikonografii okresu. Praca może być interesująca zarówno dla literaturoznawców, jak i dla folklorystów, dla pracowników naukowych i studentów, dla wszystkich wielbicieli literatury fantastycznej.
Książka Ewy Piaseckiej przynosi próbę skatalogowania i scharakteryzowania najpopularniejszych motywów występujących w polskiej literaturze grozy przełomu wieków. . Posługując się przystępnym językiem,Zawiera informacje na temat motywów czerpanych z fantastyki tradycyjnej (duchy, wampiry, demony), psychopatologii i różnych nurtów wiedzy okultystycznej autorka omawia utwory także zapomniane i niedoceniane (czysłusznie?), odnosząc się zarówno do literatur obcych, jak i bogatej ikonografii okresu. Uwagabadaczki skupia się na twórcach literatury wysokiej (Sienkiewicz, Reymont, Miciński), aletakże uwzględnia utwory pisarzy mniej znanych (Adamowicz, Zbierzchowski, Srokowski). Autorka traktuje zatem dzieła pozornie schematyczne, o wątpliwych niejednokrotnie walorach artystycznych – w myśl klasycznej historii idei Arthura Lovejoya – jako wyraziste medium duchowości epoki. „Analizie poddane zostają tutaj tematy – jak pisze w przekonującym Wstępie sama badaczka – wprowadzające do świata przedstawionego utworu elementy naruszające jego porządek w celu wywołania uczucia grozy, lęku, niesamowitości. Autorka grupuje poszczególne utwory w zależności od tego, jaki temat organizuje ich fabułę. Następnie analizuje aktualizację danego tematu i przedstawia różnice pomiędzy utrwaloną w tradycji jego wersją podstawową a poszczególnymi wcieleniami tej wersji oraz wyodrębnia momenty wspólne w grupie dzieł podejmujących ten sam temat. W rezultacie odpowiada na pytanie, które z nich podejmowano najczęściej i jaki wpływ na ich wybór i kształt miały główne założenia ideowo-artystyczne okresu i ówczesna sytuacja społeczno-polityczna”. Dwa podstawowe problematy jakie podnosi i stara się rozwikłać książka Ewy Piaseckiej to: 1) kwestia czy młodopolska weird fiction miała własny, swoisty wizerunek, czy też była w pełni zależna od obcych wzorów oraz 2) co tak naprawdę ukryte zostaje pod schematami właściwymi tego rodzaju literaturze. Dociekania Ewy Piaseckiej dowodzą tego, iż kreowane, frenetyczne obrazy odzwierciedlają przemiany duchowe oraz niepokoje i lęki egzystencjalne społeczeństwa polskiego na przełomie wieków i w pierwszych latach wieku XX.Opierając się na klasyfikacji Rogera Cailloisa, autorka wyodrębnia, jako oddzielną, grupę tematów z pogranicza światów fantastycznego i empirycznego (sporządzoną przez badacza listę interpretuje jednak, nie zaś rozumie jako obowiązujący kanon, co wypada zaliczyć do elementów ważnych i nowatorskich w opracowaniu opolskiej badaczki). Tak zatem w rozdziale pierwszym zajmuje się autorka prezentacją elementów fantastycznych i cudownych (nie wytycza zatem autorka granicy między fantastyką a cudownością i omawia owe zjawiska łącznie w jednym rozdziale, traktując je jako objaw differentia specifica polskiej literatury grozy), które grupuje w – uprzednio wyróżnione – motywy dotyczące fenomenów osobowych (wśród nich m.in.: pakt ze złym duchem; spotkanie z kobiecym demonem; wampiryzm; kontakt z duchem; personifikacje śmierci) oraz nieosobowych zjawisk fantastycznych (tutaj: ożywione automaty, lalki i dzieła sztuki; toksyczne rzeczy; klątwy). Rozdział drugi poświęcony został problematowi mroku spowijającego naturę ludzką i rozmaitym motywom realizowanym w jego obrębie, takim jak: majaczenia i halucynacje, wizje alkoholowe i narkotyczne, sny, choroby czy wreszcie dewiacje jaźni. Ostatnia część pracy (rozdział trzeci, zatytułowany „Od sanctum do sacrum”) omawia systematycznie okultystyczne fascynacje w literaturze grozy doby fin de siecle’u, wśród których wydobywa zarówno te najoryginalniejsze, jak i te, które posiadały najlepsze ugruntowanie w świadomości młodopolan (np. parapsychologia, reinkarnacja i anamneza, magia i teurgia).
Spis treści Wstęp...................... 7 Rozdział 1. Fantastyka i cudowność........... 11 1.1. Fenomeny osobowe............... 11
1.1.1. Pakt ze złym duchem............ 11 1.1.2. Spotkanie z kobiecym demonem........ 19 1.1.3. Wampiryzm................ 27 1.1.4. Kontakt z duchem............. 32 1.1.5. Widmo skazane na gonitwę bez celu....... 47 1.1.6. Personifikacje śmierci............ 48 1.1.7. Połączenie grozy i cudowności......... 51
1.2. Nieosobowe zjawiska fantastyczne.......... 54
1.2.1. Ożywione automaty, lalki i dzieła sztuki ..... 54 1.2.2. Toksyczne rzeczy.............. 57 1.2.3. Klątwa................. 60 1.2.4. Groza czasoprzestrzeni............ 62
Rozdział 2. Mroki natury ludzkiej............ 73 2.1. Stany obniżonej poczytalności............ 73
2.1.1. Majaczenia i halucynacje........... 76 2.1.2. Wizje alkoholowe i narkotyczne......... 80 2.1.3. Sny.................. 84
2.2. Choroby psychiczne............... 95 2.3. Perwersje erotyczne............... 112
Rozdział 3. Od sanctum do sacrum. Okultystyczne fascynacje w literaturze grozy................. 125 3.1. Psychurgia (parapsychologia)............ 131
3.1.1. „Zaświat przedstawiony"........... 131 3.1.2. Ciała astralne w świecie materii........ 135 3.1.3. Życie przed życiem (reinkarnacja i anamneza) . . . . 141
3.2. Magia.................... 144 3.3. Drogi inicjacji (teurgia).............. 144 Zakończenie.................... 169 Bibliografia..................... 181 Indeks nazwisk................... 187 Spis ilustracji.................... 191 Summary..................... 193
|
|