Od wydawcy:Wystawa „WA HARMONIA. Japoński design dziś” prezentuje 161 przedmiotów codziennego użytku zaprojektowanych przez wybitnych japońskich designerów, m.in. Naoto Fukasawę. Zamysłem twórców wystawy jest przybliżenie, na przykładach obiektów japońskiego designu, idei „WA”, która oznacza stan harmonii we wszystkich dziedzinach życia. „WA", wartość znakomicie godna szacunku, opiera się na zasadzie, iż trzeba unikać wszelkiej niezgody” – tak brzmi pierwsze zdanie w ogłoszonej w 604 roku pierwszej konstytucji japońskiego cesarstwa. Od tego czasu dla Japończyków „WA” przez wieki było synonimem idealnej zgody, która musi królować między wszystkimi istnieniami, w tym ożywionymi i nieożywionymi. Z czasem termin ten zaczął również oznaczać „rzeczy japońskie”. Pojęcie „wa” zaczęto wręcz używać jako przeciwieństwo do pojęcia „yo” („Zachód”). Tę bipolaryzację można odnaleźć np. w pojęciach washoku/yoshoku (kuchnia japońska/kuchnia zachodnia) lub w wafuku/yofuku (tradycyjny strój japoński/tradycyjny garnitur europejski).
Przykładem takiego pojmowania japońskiego wzornictwa mogą być zestawienia wydające się na pierwszy rzut oka całkowicie antagonistyczne, np.: naturalny/sztuczny, rękodzieło/przemysł, tradycja/technologia współczesna, wiejski/miejski, małe przedsiębiorstwo/wielkie przedsiębiorstwo.
Obiekty wyeksponowane zostały według podziału na 12 kategorii (odpowiadających różnym typom użytkowania, m.in. sztuka stołu, akcesoria łazienkowe, zabawki, ubrania i dodatki) oraz sześć słów - kluczy, ilustrujących koncepcje, uczucia i gusta obecne we wzornictwie japońskim: Kawaii (uroczy), Kurafuto – (niepowtarzalny), Kime (finezyjny), Tezawari (zmysłowy w dotyku), Minimaru (minimalistyczny) i Kokorokubari (przemyślany).
/b>stron 165
wyd.
Wydawnictwo Instytut Wzornictwa Przemysłowego
2010 r.
ISBN 978-83-[zasłonięte]077-0-7
miękka okładka
stan:
bardzo dobry -
uwaga:
minimalne otarcia brzegów okładki