W poszukiwaniu nowoczesnej szkoły Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów
Mirosława Nyczaj-Drąg, Agnieszka Olczak
Książkę tworzą dwadzieścia dwa teksty uczestników XVIII Letniej Szkoły Młodych Pedagogów, która odbyła się w dniach od 30.08 – 04.09.2004 roku w Łagowie Lubuskim. Problematykę zjazdu wyznaczyło hasło przewodnie: W poszukiwaniu nowoczesnej szkoły. Konteksty teoretyczne, metodologiczne i empiryczne. Książka składa się z dwóch uzupełniających się części. Pierwsza zatytułowana Studia literaturowe – kategorie i pojęcia, zawiera osiem artykułów o charakterze teoretycznym, w których podjęto próbę opisu i wyjaśnienia wieloznacznych pojęć, podstawowych dla dyskusji o nowoczesnej szkole. Proponowane teksty służą naukowej refleksji nad kondycją dzisiejszej szkoły oraz poszukiwaniu jej nowego kształtu na miarę współczesnych czasów. Druga część zeszytu nosi tytuł Egzemplifikacje empiryczne. Składa się ona z dwunastu tekstów prezentujących wyniki badań własnych, poświęconych problematyce nowoczesnej szkoły. Artykuły tu zamieszczone zawierają charakterystykę prowadzonych badań, analizę oraz próbę interpretacji zebranego materiału empirycznego. W opracowaniu wyodrębniono, tytułem zakończenia, część trzecią, gdzie można znaleźć artykuł na temat tego, jak napisać dobry tekst naukowy, organizatorzy uchylili tutaj rąbka tajemnicy na temat przygotowań i kulisów przebiegu Szkoły Młodych Pedagogów oraz zaprezentowano także twórczość uczestników w postaci fraszek i limeryków poświęconych XVIII Letniej Szkole Młodych Pedagogów.
SPIS TREŚCI:
Wstęp Część I. Studia literaturowe – kategorie i pojęcia Przemysław Grzybowski – Barbarzyńcy w europejskiej szkole – perspektywa edukacji w warunkach zróżnicowania kulturowego Karolina Szczeszek – Samokształcenie w reformowanej szkole – kilka rozważań na marginesie poszukiwań nowoczesnej szkoły Aleksandra Kinga Nowakowska – „Edukacja w ruchu”. Edukacja na odległość a edukacja tradycyjna na progu XXI wieku Agnieszka Olczak – Przedszkole podstawą nowoczesnej szkoły Anita Famuła – Gimnazjum wirtualne miejscem budowania przez uczniów obrazu samego siebie Monika Zińczuk – Działalność nauczyciela-terapeuty wyznacznikiem sukcesu edukacyjnego ucznia we współczesnej szkole Ewa Nowicka – Zastosowanie technologii informacyjnych w nauczaniu dzieci przejawiających specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu Justyna Zbączyniak – Czytelnictwo. Prawa dziecięcego odbiorcy Część II. Egzemplifikacje empiryczne Monika Wiśniewska-Kin – Oblicze współczesnej szkoły w wypowiedziach małych dzieci Renata Komorowska – Wizerunek szkoły propagowany na łamach dwutygodnika „Gimnazjalista Victor” Justyna Dobrołowicz – Współczesna szkoła wobec jednej z ofert kultury popularnej Ewa Lemańska-Lewandowska – Osobowość współczesnego nauczyciela. Autorytet w świetle doświadczeń – raport z badań Jolanta Gawryluk-Koczorowska – Brak zaangażowania studentów we własny rozwój jako bariera w budowaniu nowoczesnej szkoły Anna Weissbrot-Koziarska – Społeczne funkcjonowanie dziecka wiejskiego w szkole Mirosława Nyczaj-Drąg – Obraz dziecka rodziców z klasy średniej jako ucznia i kolegi Ewa Bochno – Portret ucznia w szkolnych interakcjach komunikacyjnych z nauczycielem Sylwia Klichowska – Odpowiedź ustna na stopień w gimnazjum z perspektywy doświadczeń ucznia. Doniesienie z badań Anna Ignaciuk – Rola edukacji w rozwijaniu twórczej aktywności dziecka. Twórczość plastyczna a obraz Ja dzieci w młodszym wieku szkolnym Piotr Olejnik – Tolerancja wobec mniejszości religijnych zadaniem współczesnej szkoły Joanna Borowik – Współczesna szkoła wobec tolerancji religijnej Część III. Tytułem zakończenia Jolanta Świetlikowska – Dobry tekst naukowy. Jak go napisać? Ewa Nowicka, Agnieszka Olczak – XVIII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów z perspektywy organizatorów Limerykofraszkojada (i jeden lepiej) szkolne i poszkolne. Edycja I |