Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

W KOŚCIELE CERKWI LITURGIKA OBRZĄDEK RZYMSKI GRECK

25-01-2012, 11:28
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 199.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2063702144
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 28   
Koniec: 27-01-2012 19:36:38
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI - W KOŚCIELE I CERKWI : PRAKTYCZNY WYKŁAD OBRZĄDKÓW RZYMSKIEGO I GRECKIEGO
AUTOR - J. S.
WYDAWNICTWO - NAKŁADEM WYDAWNICTWA KSIĘŻY JEZUITÓW, KRAKÓW 1926
WYDANIE - 1
NAKŁAD - ??? EGZ.
STAN KSIĄŻKI - DOBRY JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM, PODPIS NA OKŁADCE I NA STRONIE PRZEDTYTUŁOWEJ, NIERÓWNE BRZEGI KART, MIEJSCAMI NIEROZCIĘTE KARTY) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY - ORYGINALNA, MIĘKKA
ILOŚĆ STRON - 415
WYMIARY - 16 x 12 x 1,5 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,253 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. - ???
KOSZT WYSYŁKI 8 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

W KOŚCIELE I W CERKWI
PRAKTYCZNY WYKŁAD OBRZĄDKÓW RZYMSKIEGO I GRECKIEGO
J. S.
KRAKÓW 1926
NAKŁADEM WYDAWNICTWA KSIĘŻY JEZUITÓW DRUKARNIA „PRZEGLĄDU POWSZECHNEGO"




SPIS RZECZY.

Słowo wstępne........... 9
Spis źródeł............. 15
Objaśnienie skróceń w przypisach..... 17
CZĘŚĆ PIERWSZA.
O świątyniach katolickich, ich ozdobach, sprzętach i o ubiorach kapłańskich.
1. Świątynie i ich ozdoby........ 19
2. Naczynia liturgiczne......... 48
3. Szaty liturgiczne.......... 53
CZĘŚĆ DRUGA.
O początku różnych łiturgij, o języku liturgicznym, śpiewie i muztjce.
1. Rozmaitość łiturgij i ich język..... 68
Liturgje zachodnie........ 71
Liturgje wschodnie......... 72
2. Księgi liturgiczne.......... 79
3. Śpiew kościelny i muzyka....... 80
CZĘŚĆ TRZECIA.
Wykład Mszy łacińskiej rzymskiej, poprzedzony słowem o Najśw. Ofierze w ogólności.
1. O Najświętszej Ofierze........ 87
2. Obrzędy Mszy łacińskiej rzymskiej .... 96
a) Przygotowanie, czyli wstąp do Ofiary . 96
b) Ofiarowanie........... 121
c) Przeistoczenie.......... 145
d) Komunja............ 163
e) Zakończenie...... .... 180
Msza cicha, czyli czytana...... 187
Msza solenna, czyli uroczysta..... 188
Msza pontyfikalna......... 191
Msza żałobna.......... 193
Msza przedświętna, czyli z darów uprzednio poświęconych........ 194
Dodatek............ 194
CZĘŚĆ CZWARTA.
Porządek liturgji św. Jana Chryzostoma.
a) Proskomidja........... 198
b) Wstąp do Ofiary ......... 201
Wchód z Ewangelją (Mały wchód) . . 211
Tropary i Kondaki........ 212
Trisagion............ 213
c) Ofiarowanie........... 224
d) Kanon i przeistoczenie....... 234
e) Komunja św........... 246
Modlitwa św. Jana Złotoustego .... 252
f) Zakończenie . . ........ 256
Liturgja św. Bazylego Wielkiego . . . 260
Służba Boża czytana (cicha)..... 261
Służba Boża za umarłych...... 262
Liturgja św. Grzegorza Dialoga (Wielkiego, papieża)........... 264
Uroczysta liturgja arcybiskupia .... 270
Liturgja „soborna" (zbiorowa) .... 274
CZĘŚĆ PIĄTA.
str
O innych nabożeństwach publicznych w obu obrządkach.
1. Godziny kanoniczne......... 276
2. Różne ceremonje.......... 294
3. Dodatkowe nabożeństwa....... 299
4. Ceremonje pogrzebowe........ 306
5. Różnice w układzie pewnych modlitw . . . 314
CZĘŚĆ SZÓSTA.
Udzielanie Sakramentów świętych.
1. Chrzest (Chreszczenje)........ 317
2. Bierzmowanie (Myropomazanie)..... 321
3. Sakrament Ołtarza (Tajna Najświatijszoji Eu-charystji)............. 324
4. Sakrament Pokuty (Tajna Pokajanja) . . . 326
5. Ostatnie olejem św. namaszczenie (jełopoma-zanie, u Rosjan — soborowanie)..... 327
6. Kapłaństwo (Swiaszczenstwo)..... 328
7. Małżeństwo (Supreżestwo,Podruże,Wieczanje) 330
8. Ważniejsze Sakramentalja....... 334
CZĘŚĆ SIÓDMA. Rok kościelny.
Podział świąt............ 336
Dnie tygodnia............ 337
Początek roku kościelnego....... 339
Okres Bożego Narodzenia....... 342
Okres Wielkanocny.......... 357
Różne święta po okresie wielkanocnym . . . 398
Święta Najśw. Marji Panny....... 404
Ważniejsze uroczystości Świętych Pańskich . . 408





SŁOWO WSTĘPNE.

Zdarza się nieraz, że przypatrując się obrzędom, czyli ceremonjom kościelnym, nie znamy ich początku i nie rozumiemy znaczenia. Albo więc nie robią na nas żadnego wrażenia, albo nawet wydają się za długie, niezrozumiałe, bezcelowe. Ztąd to pochodzi, że można czasem usłyszeć od ludzi niepowołanych słowa lekceważące, a nawet pogardliwe, o rzeczach dostojnych i świętych.
Książeczka ta zmierza do wyjaśnienia pokrótce najgłówniejszych rzeczy w tym zakresie. Kto ją przeczyta, kto weźmie czasem ze sobą, udając się na wysłuchanie Najświętszej Ofiary, czy innego nabożeństwa, temu ona może otworzy oczy na nieprzebrany skarb Kościoła, na modlitwy jego nieskończenie mądre i Bogu miłe, na ścisłą łączność pomiędzy duchem tych modlitw, a towarzy-szącemi im zewnętrznie ceremonjami i znakami, — wreszcie na łaski i korzyści duchowne, jakie wierni osiągnąć mogą przez rozumne uczestnictwo w modłach liturgicznych. Kto ją przeczyta, przekona się jak
bardzo czcigodnemi i szanozunemi są te pamiątki, przez setki lat nam przechowane, pochodzące od Chrystusa Pana i Apostołów, od pierwszych Papieży i Ojców Kościoła, a które my zbyt skłonni jesteśmy lekceważyć, lub nowemi wymysłami zastępować; jak one wzajemnie piękności swej dopełniają ; jaka, pomimo wielu obrządków i zwyczajów, jedność nienaruszona wiary panuje w Kościele katolickim. Każda ceremonja, czy u tego, czy u innego narodu używana, jest jakimś zabytkiem czy wspomnieniem wspólnej, odległej przeszłości, kiedy to w kilku zaledwie gminach wyznawano wiarę chrześcijańską; każda dodaje nowego blasku do chwały Oblubienicy Chrystusowej; i jak w dzień zesłania Ducha świętego Apostołowie wieloma językami chwalili Boga, tak dziś od ołtarzów Pańskich o każdej dnia godzinie wznoszą się pienia w różnych li-turgjach jednego Kościoła katolickiego, o jedno prosząc i jednego się spodziewając.
Zauważyć tu trzeba, że wśród niezliczonych modlitw, jakie dla użytku bliźnich układają i drukują ludzie pobożni, pierwszeństwo należy się modlitwom liturgicznym, t. j. tym, których Kościół święty w obrzędach religijnych używax) „one bowiem mają niezró-
wnaną wyższość nad modlitwami pospoli-temi, choćby te najpiękniejszym stylem napisane były. Jedno ciche Ojcze nasz... Zdrowaś Marjo... Wierzę w Boga... z pobożną uwagą odmówione więcej zjedna łaski Bożej, więcej przyniesie prawdziwego dla duszy pokarmu, niż obfitość pięknych słów z ludzkiej myśli wysnutych, a. pozbawionych tego namaszczenia Ducha Świętego, jakiem są napełnione modlitwy kościelne".
O. Prosper Gueranger, opat Benedyktyński, mówi, że chrześcijanin, gotujący się do Komunji św. „nie może zrobić nic lepszego, jak dać się posłusznie prowadzić Matce żywych, Kościołowi świętemu, łącząc się z li-turgją Mszy świętej"; a dalej „że tylko uważne słuchanie i dobre zrozumienie świętych obrzędów zdoła duszę podnieść do wyżyny pojęć katolickich — Bożym najbliższych".x)
Książeczka niniejsza ułożona jest na wzór obszernej pracy p. t.: Wykład obrzędów kościelnych, napisanej przez Ks. Pawła Rzymskiego. A mianowicie, podział jest ten sam; atoli zamiast zawartych tam wyczerpujących objaśnień, powtórzone są tutaj tylko wybrane, najważniejsze rzeczy. Dodane są do tego wypisy ze sławnego dzieła francu-
skiego O. Prospera Gueranger „L1Annie Li-turgique" (Rok liturgiczny), w którem autor tłómacząc i porównując uroczystości kościelne, oraz obrzędy i modlitwy im właściwe w obrządku łacińskim, zestawił przy-tem dla zbudowania wiernych wybór naj-piękniejszuch utworów pobożnuch z liturgii zarówno łacińskiej, jak i greckiej, syryjskiej, koptyckiej, galickiej, i t. d.; dobierając je na odpowiednie miejsce, jako złotnik dobiera do korony królewskiej najdroższe perły i kamienie. — Uzupełniają wreszcie tę książeczkę wypisy z innych dzieł poniżej wyszczególnionych; można zarzucić, że mają one bardzo rozmaitą wartość naukową, ale każde z nich z osobna zawiera szczegóły ciekawe, gdzieindziej pominięte, które zasługiwały na umieszczenie w podręczniku, nie roszczącym sobie bynajmniej pretensji do pracy naukowej.
Jest zatem ten podręcznik zebraniem rzeczy wprawdzie dawnych, ale ogółowi może nieznanych, a zawsze jeszcze znaczenie mających.
Uwzględniono tu przedewszystkiem dwa obrządki od wieków zblizka u nas sąsiadujące: obrządek łaciński „rzymski" i obrządek grecko-katolicki w języku starosłowiańskim; o innych obrządkach wspomina się tylko pokrótce.
Podobnie całość książeczki nie jest równomiernie traktowana: układy Mszy św. w obu powyższych obrządkach podane są więcej szczegółowo; inne zaś części nierównie krócej i pobieżniej opisane. Ponieważ bowiem chodziło o wyciąg jaknajtreściwszy, wybrało się z pośród ogromnego materjału jedynie to, co najważniejsze, z czem się często spotykamy, co nas zastanawia, i co się przydać może; inne zaś rzeczy, równie może ważne i ciekawe, jednak mniej często powtarzające się i dla wiernych mniej dostępne, opuszczone są rozmyślnie, by nie rozszerzać ram tej pracy, a przez to dać Czytelnikom podręcznik praktyczniejszy od dotychczasowych, których wadą była znaczna ich objętość.
Ktoby pragnął lepiej się zapoznać z przedmiotem tej książeczki, niech czyta obszerniejsze dzieła naukowe, choćby niektóre z niżej wspomnianych; ona zaś przeznaczona jest tylko do praktycznego użytku dla wszystkich tych katolików, którzy modlą się „nie usty, lecz sercem".
Cel jej będzie całkowicie osiągnięty, gdy nabożeństwa kościelne staną się przez nią przy-stępniejszemi i milszemi, choćby dla kilku tylko dusz pobożnych; albo, gdy człowiek powołany przeczytawszy ją i za niewystarczającą uznawszy, podejmie się stworzenia dzieła zupełniejszego i ściśle naukowego.
Przedmiot ten bowiem wart jest pierwszorzędnego opracowania, a zresztą jest aktualnym teraz, kiedy stało się moiliwem nawiązanie serdecznych stosunków z braćmi wschodniego obrządku, tak długo od nas odciętymi.
Pan Bóg niech zapłaci stokrotnie tym wszystkim, którzy radą, pouczeniem i dostarczeniem źródeł odpowiednich ułatwili tę pracę, przedewszystkiem Najprzewielebniej-szemu Księdzu Biskupowi Józefowi Bocianowi, który ją własnoręcznie poprawić i uzupełnić raczył; a ona sama niech choć w maleńkiej cząstce przyczyni się do chwały Jego!

Pisane 1918—1925.





SPIS ŹRÓDEŁ.

1. Wykład obrzędów kościelnych historyczny i duchowny, przez Ks. Pawła Rzymskiego, Wiz. Zgrom. XX. Misjonarzy, 1857, Warszawa, nakł. XX. Misjonarzy u św. Krzyża.
2. Encyklopedja kościelna Ks. Michała Nowodworskiego, Warszawa, w druk. Czerwiiiskiego 1873 i t. d.
3. Msza święta czyli Liturgja według obrządku grecko-katolickiego, z tekstem słowiańskim i polskim, ułożył i objaśnieniami opatrzył Ks. T. Telakowski, Lwów, czcionkami Drukarni ludowej w 1000-letnią rocznicę śmierci św. Metodego.
4. Wykład Ofiary Mszy świętej Księdza Marcina z Kochem, Kapucyna, przekł. Tytusa Daszkiewicza, Wyd. drugie, Gniezno, 1882. Nakł. Straży św. Wojciecha.
5. Msza święta R. P. Eugenjusz Vandeur, O. S. B. tłóm. Ks. Antoni Szandlerowski, Warszawa, 1914. Wydawnictwo księg. Przeglądu katolickiego.
6. Liturgika katolicka, czyli wykład obrzędów Kościoła katolickiego, dla szkół średnich, seminarjów nauczycielskich i szkół wydziałowych. Ks. Dr. Jougan. Wyd. czwarte, Lwów, 1910.
7. Liturgika, czyli wykład obrzędów katolickiego Kościoła. Ks. Dr. Bączkowski, b. prefekt szkół kijowskich, Warszawa, 1914. Druk Piotra Laskauera.
8. Powszechna ilustrowana Historja Sztuki przez A. Springera, przekł. Kaz. Broniewskiego, Warszawa 1903. Dodatek bezpł. do „Gazety Polskiej".
9. Dzieje Mszy świętej i Wykład Mszy świętej. Adrian Fortescue, przełożył Ks. W. Hozakowski, Poznań, 1914.
10. Annee Liturgigue par le R. P. Dom Prosper Gueranger, Abbe de Solesmes, Paris, 1890. Librairie religieuse J. Leday & Cie Successeurs.
11. Les saintes et divines liturgies de nos saints Peres Jean Chryzostome, Basile le Grand et Gregoire Ie Grand, en usage dans 1'Eglise grecąue catholique orientale. Traduction francaise par Ie P. Cyrille Charon, pretre du rite grec. Beyrouth, Impr. Alsabatt, Alex. Coury, 1903.
12. Abrege du Catechisme de Perseverence par Mgr. Gaume, Paris, 1872, Gaume freres et J. Duprey. Edi-teurs, 3, rue de 1'Abbaye.
13. Le Iwre de la Priere Antique, Dom Fernand Cabrol O. S. B., Paris, 1910, G. Oudin et Cie.
14. Origines du culte chretien, L. Duchesne, IV-ieme ed. Paris, 1908.
15. La priere de 1'Eglise, L. A. Molien, Oratorien, Paris, 1923.
16. Lecons sur la Messe, par Mgr. Pierre Battifol, Paris, Gabalda, 1923, VIII wyd.
17. Pastyrskoje Bohosłowije Dr. Juljan Pełesz, Wiedeń, 1876/7, OO. Mechitarzyści.
18. Liturgika hr.-kat. Cerkzoy, Ks. Eugenjusz Huzar, Lwów, 1910.
19. Katołyckij narodnyj katechyzm według O. Franc. Spirago, ułożył Ks. Jarosław Lewickij, Tom 3, Żółkiew, 1914. Druk. O O. Bazyljanów.
20. Die Messe und ihre Ceremonien in der mor-gen- und abendlandischen Kirche, John 0'Brien, A. M. tłóm. Bernhard H. Engbers, Baltimore, 1881.
Modlitwy mszalne łacińskie w przekładzie polskim cytowane są według polskich Mszalików przeznaczonych do użytku wiernych; w modlitwach zaś liturgji greckiej trzymano się przekładu Ks. Telakowskiego, uwzględniając poprawki prof. Ohijenki (Swjata służba Boża swjatoho Otcia naszoho Iwana Zołotoustoho, mowoju ukrajińskoju — Lwiw, 1922. Z druk. stauro-pyhijskoho Instytutu).
OBJAŚNIENIE SKRÓCEŃ W PRZYPISACH.
Bacz. = Liturgika, Ks. Dr. Bączkowski.
Bat. = Lecons sur la Messe, Mgr Pierre Battifol.
0'Brien - Die Messe und ihre Ceremonien. John 0'Brien.
Cabrol = Le livre de la priere Antique. Dom Fernand Cabrol.
Charon = Les saintes et divines liturgies. P. Cyrille Charon.
Duchesne = Origines du culte chretien. L. Duchesne.
Enc. kość. = Encyklopedja kościelna, Ks. Nowodworskiego.
Fortescue Dzieje (albo Wykład) = Dzieje Mszy świętej (Wykład Mszy świętej). Adrian Fortescue.
Gaume = Abrege du Catechisme de Perseverance! par Mgr. Gaume
Guer. = Annee liturgiąue Dom Prosper Gueranger.
Huz. = Liturgika hr.-katołyckoj Cerkwy. Ks E. Huzar.
Joug. = Liturgika katolicka Ks. Dr. Jougan.
Kochem = Wykład ofiary Mszy świętej. Ks. Marcina z Kochem.
Lew. = Katołyckij narodnyj katechyzm O. F. Spi-raga, Ks. Jar. Lewickij.
Molien = La priere de 1'Eglise, L. A. Molien.
Peł = Pastyrskoje Bohosłowje, Juljan Pełesz.
Springer = Powszechna ilustrowana historja sztuki A. Springera.
Tel, = Msza święta czyli Liturga, Ks. T. Tela-kowski.
Wykł. obrz. = Wykład obrzędów Ks. Pawła Rzymskiego.
Vand. = Msza święta, O Eugenjusz Vandeur, tłóm. Ks. A. Szandlerowski.
Uwaga: Wyrazy, wzięte z języka cerkiewno-słowiańskiego, podajemy w transkrypcji łacińskiej, według sposobu wymawiania ukraińskiego, dodając, w razie potrzeby, także brzmienie rosyjskie.
Gdzie przy „Guer" nie podaje się stronicy, trzeba patrzeć w wykładzie Mszy św. na początku każdej części „Annee Iiturgiąue".



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.