historycznySquad
2006584 s., 23 cmstan db
Introdukcja............................. 5
Fenomen teatru.......................... 9
SOFOKLES
Tragedia - teatralny obraz kondycji ludzkiej.............. I 5
I. Mimesis — Tragedia — Komedia — Widowisko........ 17
i. Widowisko teatralne spotkaniem z sacrum..... 27
III. Sofokles -jak rozumieć tragedię Antygony?........... 34
Język teatralnego widowiska...................... 3 g
Tragedia - teatralny obraz kondycji ludzkiej ............. 43
Przestrzeń teatralna.......................... 57
SZEKSPIR
Szekspir i jego theatrum mundi.................... 63
I. Teatr to świat, a świat to teatr................. 63
II. Dramat Szekspirowski obrazem porządku świata......... 69
III. W lesie uczuć — rola szekspirowskiej fantastyki ......... 75
IV. Makbet w oczach widza teatru elżebietańskiego......... 78
Komunikat sceniczny......................... ° 3
Szekspir i jego theatrum mundi.................... ° 5
Konwencja teatralnego widowiska................... 99
MOLIER
Molier w klasycznym salonie świata.................. '^5
I. Klasycyzm XVII w. — zwierciadło absolutyzmu.......... ^'
II. Natura ludzka w teatrze XVII wieku.............. I13
III Sztuka komediopisarska Moliera...............
IV. Świętoszek czyli demistyfikacja gry pozorów.......... '
W klasycznym salonie świata...................... l^
Scenograf - mistrz oprawy plastycznej ................ 1-^
MICKIEWICZ, SŁOWACKI, KRASIŃSKI
Przekroczyć rygory klasyczne..................... 155
I. Nowy kształt dramatu - inny obraz świata............ 155
II. Wyobraźnia rozsadza sceniczne pudełko............ 168
III. Romantyczny teatr historii. Mickiewicz............. 175
Przekroczyć rygory klasyczne..................... I9S
Aktor - sprawca scenicznej iluzji.................... 215
CZECHÓW
Realizm zaklęty w poezję........................ 221
I. Świat odchodzący...................... 221
II. Kształt dramatu ...................... 225
III. W teatrze........................ 236
Realizm zaklęty w poezję....................... 243
Reżyser - artysta teatru........................ 255
WYSPIAŃSKI
Teatr nowy, teatr ogromny...................... 261
I. Teatr nowy — inny....................... 261
II. Skrzecząca rzeczywistość................... 275
III. Ukryty wymiar - postać................... 28?
Teatr nowy, teatr ogromny....................... 295
Autonomiczna rzeczywistość teatru.................. 309
WITKACY
„Chodzi o możliwość swobodnego
deformowania życia"........................ 315
I.Węzłowiska twórczości ................... 315
II. Metafizyka, teatr i gry teatralne................ 323
Ul. Koniec złudzeń historyzmu.................. 3 34
Postać literacka a rola teatralna.................... 3 61
SZANIAWSKI
Zwierciadło rzeczywistości czy teatr snów.............. 3 67
I. Teatr — wyzwalająca zabawa................. 3 67
II. Postać dramatyczna i aktor.................. ^7
III. Teatr zwierciadeł-teatr widziadeł............ łSl
Zwierciadło rzeczywistości czy teatr snów............
Muzyka w teatrze............................ 401
BRECHT
Zapomnieć o Arystotelesie - teatr epicki............... 407
I. Wyzwanie czasu: teatr polityczny............... 4O7
II. „Stwórzmy inna. sztukę" — czyli zapomnieć o Arystotelesie..... 41 I
III Matka Courage czyli antybohater............... 4I5
Zapomnieć o Arystotelesie - teatr epicki............... 425
Widowisko — gra wszystkich znaków................. 441
GOMBROWICZ
Ludzkość w stroju i na goło...................... 447
I. Wielkie przyspieszenie.................... 447
II- Operetka i Operetka.................... 457
III. Rewolucja bez trupów.................... 467
Ludzkość w stroju i na goło...................... 473
Literatura a teatr - przekład czy kreacja................ 487
RÓŻEWICZ
Dramaturgia otwarta i teatr współczesny ............... 493
I. Eksperyment teatralny.................... 493
II. Kpiarz i moralista...................... 502
III. Kartoteka - kompromis 2 teatrem............... 505
Dramaturgia otwarta i teatr współczesny................ 515
Słowo w teatrze............................ 535
MROZEK
Kiedy tragedia jest już niemożliwa.................. 541
I. Dramat i teatr absurdu.................... 541
II. Mrozek i teatr absurdu.................... 546
III. Forma i konwenans: wokół idei wolności w Tangu........ 549
Kiedy tragedia jest niemożliwa..................... 563
Teatr
widz - kilka przykazań miłości ................ 579