| Władza komunikacji Castells Manuel Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN:[zasłonięte]978-83-17021-9 Tłumaczenie: Jedliński Jakub, Tomanek Paweł Format: 17.0x24.0cm Liczba stron: 516 Oprawa: Twarda Wydanie: 1, 2013 r. Najnowsza książka Manuela Castellsa przenosi rozważania na temat wieku informacji w nowe stulecie. Castells podejmuje w niej temat wzajemnych związków między władzą a komunikacją, pokazując, na ile każda forma politycznego zaangażowania jest uzależniona od kontrolowania przepływu i treści informacji. Odpowiada przy tym na pytania, dlaczego tak ważne jest zarządzanie procesami komunikacyjnymi oraz jaką rolę odgrywa przemysł medialny i polityka państwa w rozwoju komunikacji masowej w ramach społeczeństwa sieci. Bazując na wielu przykładach, takich jak kampania prezydencka Baracka Obamy czy dezinformowanie społeczeństwa amerykańskiego na temat wojny w Iraku, wskazuje również na nowy emancypacyjny wymiar komunikacji, który określa mianem komunikacji „ja”. Manuel Castells – hiszpański socjolog wykładający na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, ale związany z uniwersytetami na całym świecie, gdzie prowadził swoje wieloletnie badania poświęcone społeczeństwu sieciowemu. Autor ponad 20 książek, laureat wielu prestiżowych nagród, którego nazwisko stało się już klasyką w socjologicznych badaniach internetu. Społeczeństwo sieci Castells Manuel Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN: [zasłonięte]978-83-16294-8 Tłumaczenie: Marody Mirosława, Pawluś Kamila, Stawiński Janusz Format: 16.5x23.5cm Liczba stron: 555 Oprawa: Miękka Wydanie: 2, 2013 r. Manuel Castells w Społeczeństwie sieci analizuje społeczną i ekonomiczną dynamikę przemian związanych z rewolucją technologiczną, na podstawie badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej i Europie tworzy własną systematyczną teorię społeczeństwa informacyjnego, która zwraca uwagę na rosnący wpływ technologii informacyjnych na współczesny świat, opisuje globalną gospodarkę jako nieustanny przepływ informacji i kapitału, które wpływają zarówno na produkcję, jak i konsumpcję, wskazuje, że podstawową przestrzenią walk politycznych stają się obecnie media. W warunkach strukturalnej schizofrenii, rozdarcia pomiędzy funkcją a sensem, wzory społecznej komunikacji podlegają coraz większym napięciom. A kiedy załamuje się komunikacja, kiedy przestaje istnieć, nawet w formie komunikacji konfliktowej (jak miałoby to miejsce w przypadku społecznych walk czy politycznej opozycji), grupy społeczne i jednostki stają się wyalienowane od siebie nawzajem i widzą innych jako obcych, a w ostatecznym rachunku, jako zagrożenie. Ponieważ w trakcie tego procesu tożsamości stają się bardziej specyficzne i coraz trudniejsze do podzielania, narasta społeczna fragmentacja. Społeczeństwo informacyjne, w swych globalnych przejawach, jest także światem Aum Shinrikyo, amerykańskiej milicji, islamskich/chrześcijańskich ambicji teokratycznych, i obustronnego ludobójstwa Hutu/Tutsi. |