Najciekawiej prezentującą się cechą jest rozgrywka wieloosobowa. Grę można ukończyć w pojedynkę, przy wsparciu dwóch członków drużyny prowadzonych przez sztuczną inteligencję, a także w trybie sieciowym, kiedy zastępują ich prawdziwi gracze. Dobrą zabawę zapewnia system skalowania doświadczenia postaci i możliwość wymiany przedmiotów.
Gra
Władca Pierścieni: Wojna na Północy jest produkcją należącą do gatunku Action/RPG, przeznaczoną docelowo do rozgrywki w trybie wieloosobowym. Zaprojektowano ją na bazie słynnej powieści
Władca Pierścieni, napisanej przez angielskiego pisarza i filologa z wykształcenia,
Johna Ronalda Reuela Tolkiena. Za stworzenie gry odpowiedzialne jest studio
Snowblind, znane z prac nad konsolowymi hack’n’slashami Baldur's Gate: Dark Alliance oraz Champions of Norrath.
Akcja gry toczy się równolegle z wydarzeniami przedstawionymi w powieści, z tą różnicą, że gracz odgrywa tu odmienną rolę w walce z siłami ciemności. Produkcja oferuje rozgrywkę w trybie współpracy dla maksymalnie trzech graczy, którzy tworząc drużynę stawiają czoło siłom
Saurona w północnych regionach
Śródziemia. Środowisko gry pozwala graczom na pełną modyfikację nie tylko wyglądu postaci, ale i umiejętności oraz zdolności specjalnych, wraz z szerokim wyborem podatnej na ulepszenia broni.
W grze można wcielić się w
elfa, człowieka lub
krasnoluda (rasy różnią się specjalnymi zdolnościami) oraz dokonać wyboru spośród trzech profesji:
maga, zwiadowcy i
wojownika. Dla przykładu, krasnoludy mogą korzystać z dodatkowych umiejętności w podziemiach – m.in. widzą magiczne runy, wskazujące tajne przejścia. Magowie dysponują z kolei dużą „siłą ognia”. Oprócz czarów ofensywnych (związanych także z magią manipulującą lodem), mogą aktywować ochronną tarczę i leczyć towarzyszy. Zwiadowcy stają się niewidzialni i stosują ataki z ukrycia, natomiast wojownicy skupiają na sobie uwagę wrogów i ratują sprzymierzeńców z opresji. Sednem zabawy jest walka oparta na umiejętnościach, których uczymy się wraz z rozwojem postaci.
W trakcie rozgrywki zbieramy różne przedmioty i rozmawiamy z postaciami niezależnymi. System dialogowy został zapożyczony z cyklu
Mass Effect i opiera się na wyborze najbardziej pasujących kwestii. Nasze decyzje wpływają na postępy w grze, otwierają dostęp do pobocznych zadań i dostarczają informacji o bogatym świecie Śródziemia. Mimo bogactwa licencji w grze znajdziemy także wiele postaci, których próżno szukać na kartach sagi
J.R.R. Tolkiena. Warto również zauważyć, że w odtworzeniu klimatu świata Tolkiena pomagał Saul Zaentz (producent filmowy).