Głównym celem publikacji jest przedstawienie i opisanie propozycji, wskazówek wychowania włączającego podopiecznych o obniżonej sprawności umysłowej w warunkach systemowego kształcenia i zorganizowanej opieki w placówce specjalnej. Przybliżono zjawiska, procesy, prawidłowości i wskazania strategii włączającej w aspekcie zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych podopiecznych, jak też trudnej i skomplikowanej pracy pedagogiczno-integracyjnej. Tym samym prezentowane opracowanie może więc być dowodem na nieograniczone możliwości placówki w strategii włączania społecznego podopiecznych na wspólnej płaszczyźnie z działaniami środowiska i w środowisku.
Publikacja adresowana jest przede wszystkim do pedagogów-wychowawców, terapeutów, specjalistów, studentów o kierunku pedagogiczno-nauczycielskim, rodziców oraz osób wspierających podopiecznych z niepełnosprawnością intelektualną.
Prof. dr hab. Andrzej Giryński:
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Partycypacja placówki specjalnej w procesie włączania społecznego podopiecznych
1.1. Placówka specjalna w sektorze wychowania i sprawowania opieki
1.2. Koncepcja strategii włączającej podopiecznych w placówce specjalnej
1.3. Organizacja procesu włączania społecznego podopiecznych w placówce specjalnej
1.4. Cele procesu włączania społecznego podopiecznych w placówce specjalnej
1.5. Zadania procesu włączania społecznego podopiecznych w placówce specjalnej
1.6. Zasady włączania społecznego podopiecznych w placówce specjalnej
Rozdział 2. Optymalizacja modelu placówki specjalnej w procesie włączania społecznego podopiecznych
2.1. Optymalizacja procesu włączania podopiecznych w placówce
2.2. Przestrzeń placówki miejscem funkcjonowania grup społeczności uczniowskiej
2.3. Organizacja życia codziennego podopiecznych
2.4. Wspomagane włączanie podopiecznych w strukturze wewnętrznej placówki
2.4.1. Gromadzenie informacji o podopiecznych
2.4.2. Utrwalanie i pogłębianie doświadczeń społecznych
2.4.3. Aktywizacja pracy własnej podopiecznych
2.4.4. Wypracowanie modelu aktywizacji własnej i na rzecz środowiska
2.4.5. Organizowanie współpracy wspomagającej
2.4.6.Rozwiązywanie trudności komunikacyjnych wychowanków
2.4.7. Przygotowanie do wyboru zawodu
2.4.8. Pedagogiczne aspekty włączania społecznego
2.4.9. Pedagogiczne wsparcie rodziny
2.5. Optymalizacja rozwoju współpracy placówki ze środowiskiem
Rozdział 3. Obszar placówki miejscem nabywania kompetencji społecznych podopiecznych
3.1. Strategia włączania społecznego podopiecznych w placówce
3.2. Sfery włączania społecznego w działalności praktyczno-użytecznej podopiecznych
3.3. Rozwój umysłowy w edukacji włączającej podopiecznych
3.4. Wsparcie usamodzielniające życiowo podopiecznych
3.4.1. Samoobsługa
3.4.2. Prace użyteczno-społeczne
3.4.3. Przygotowanie do życia w rodzinie
3.4.4. Doskonalenie umiejętności praktycznych
3.4.5. Aktywizacja zawodowa
3.4.6. Rozwój kontaktów społecznych w środowisku
3.4.7. Wyrabianie właściwego stosunku do pracy własnej i innych
3.4.8. Inicjowanie działalności samorządowej
3.4.9. Wdrażanie alternatywnych form porozumiewania się w środowisku
3.4.10. Podnoszenie poziomu kompetencji życiowych
3.5. Normalizacja współdziałania podopiecznych w środowisku
3.6. Włączająca edukacja artystyczna podopiecznych
3.7. Obszary aktywizacji włączającej w czasie wolnym podopiecznych
Rozdział 4. Metodyczne aspekty procesu włączania społecznego w placówce specjalnej
4.1. Planowanie strategii włączającej społecznie
4.2.Zakres działań pedagoga-wychowawcy w strategii włączania podopiecznych
4.2.1. Zachowanie poczucia niezależności i swobody prowadzących
4.2.2. Wzbogacanie własnego rozwoju o elementy kreatywności i kwalifikacji zawodowych
4.2.3. Otwarcie na wpływy i zmiany środowiska
4.2.4. Doskonalenie doświadczenia pedagogiczno-organizacyjnego i menedżera
4.2.5. Doskonalenie poczucia własnej przydatności
4.2.6. Utrwalanie skutecznych działań
4.2.7. Poszukiwanie innowacyjnych form aktywności usamodzielniającej
4.3. Wybrane metody w procesie włączania społecznego podopiecznych
4.3.1. Klasyfikacja stosowanych metod wychowania i terapii
4.3.2. Wybrane alternatywne metody w placówkach specjalnych
Rozdział 5. Innowacyjność placówki w procesie włączania społecznego
5.1. Kompetencje placówki w zintegrowanym procesie włączania podopiecznych
5.2. Postępowanie włączające wobec indywidualnych potrzeb podopiecznych
5.2.1. Indywidualne potrzeby w obszarze strategii włączania społecznego
5.2.2.Postępowanie terapeutyczne w strategii włączania społecznego
5.3. Aktywność integracyjna podopiecznych
5.3.1. Warunki skutecznej aktywizacji integracyjnej
5.3.2. Placówka jako miejsce tworzenia podstaw integracji ze środowiskiem
5.3.3. Rola pedagoga-wychowawcy w aktywizacji integracyjnej
Podsumowanie
Bibliografia