Głównym celem publikacji jest przedstawienie i opisanie propozycji, wskazówek wychowania włączającego podopiecznych o obniżonej sprawności umysłowej w warunkach systemowego kształcenia i zorganizowanej opieki w placówce specjalnej. Przybliżono zjawiska, procesy, prawidłowości i wskazania strategii włączającej w aspekcie zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych podopiecznych, jak też trudnej i skomplikowanej pracy pedagogiczno-integracyjnej. Tym samym prezentowane opracowanie może więc być dowodem na nieograniczone możliwości placówki w strategii włączania społecznego podopiecznych na wspólnej płaszczyźnie z działaniami środowiska i w środowisku.
Publikacja adresowana jest przede wszystkim do pedagogów-wychowawców, terapeutów, specjalistów, studentów o kierunku pedagogiczno-nauczycielskim, rodziców oraz osób wspierających podopiecznych z niepełnosprawnością intelektualną.
Prof. dr hab. Andrzej Giryński:
Książka Leszka Plocha ma niewątpliwą wartość dla kształtowania nowoczesnej rehabilitacji społecznej, oparte na modelu edukacji kreatywnej przyjmującej ideę i praktykę współczesnych nurtów związanych z pedagogiką krytyczną, antypedagogiką oraz z pedagogiką humanistyczną. Należy wyrazić nadzieję, że zawarte w opracowaniu treści będą inspirowały różne podmioty do podejmowania twórczych, racjonalnych, przemyślanych działań na rzecz doskonalenia procesu wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną.