e-mail: [zasłonięte]@arik.pl tel: 510 [zasłonięte] 753
» Strona "o mnie" » Inne moje aukcje » Dodaj do ulubionych
Stron: 212 Format: 16,5 x 23,5 cm Rok wydania: 2011 Oprawa: miękka, klejona
|
Wąż w raju Zabawa w społeczeństwie konsumpcyjnym
red. Ryszard Kantor , red. Tadeusz Paleczny , red. Magdalena Banaszkiewicz
Zabawa jest naturalnym, powszechnym i uniwersalnym elementem ludzkiej aktywności, a przez to także ważnym elementem kultury. Ludyzm – uwarunkowana kulturowo skłonność do bawienia się – przejawiając się w przestrzeniach kultury związanych z rozrywką, spędzaniem wolnego czasu, celebrowaniem ważnych prywatnych i publicznych wydarzeń, reguluje istotny obszar ludzkich zachowań, działań i wzajemnych interakcji. Zarówno ludyzm, jak i zabawę można rozpatrywać jako zjawiska indywidualne i grupowe, odnoszące się do postaw, światopoglądów i ideologii. Związane są z religią, instytucjami władzy, organizacją społeczną, normami i wartościami kulturowymi. We współczesnym społeczeństwie, będąc wyznacznikiem postawy konsumpcyjnej, zabawa staje się także jednym z najważniejszych motorów gospodarki. Bawimy się i jesteśmy zabawiani. Jak wszystkie dobra kulturowe, różne formy zabawy są na sprzedaż i do kupienia. Zabawa zostaje oderwana od swojego społecznego podłoża, przenosząc się w świat zorganizowanej, masowej konsumpcji. Czy umiemy i potrafimy się bawić? Na ile zabawa jest wciąż elementem społecznej więzi i czynnikiem grupowej integracji? Jakie formy zabawy oferuje współczesne społeczeństwo konsumpcyjne? Na te i inne pytania szukają odpowiedzi autorzy tekstów zawartych w niniejszej książce.
SPIS TREŚCI Przedmowa Tadeusz Paleczny, Zabawa w czasach globalizacji Ryszard Kantor, Społeczeństwo konsumpcji zabawy. Przypadek polski Magdalena Szalbot, Miejsce zabawy w społeczeństwie konsumpcyjnym Tomasz Michalewski, Zabawy młodzieży akademickiej w społeczeństwie konsumpcyjnym Agata Kowalik, Centrum handlowe jako nowa przestrzeń zabawy młodzieży Maciej Kucia, Ludyczność jako środek ekspresji współczesnej awangardy Jolanta Podsiadło, Muzeum miejscem zabawy? Magdalena Banaszkiewicz, Homo turisticus – młodszy brat homo ludens? Joanna Dziadowiec, Homo festivus, czyli o zabawie, grze i rytuale na współczesnych międzynarodowych festiwalach folklorystycznych Aleksy Awdiejew, Humor w komunikacji Renata Hołda, Władza śmiechu Monika Szlęzak, Zachowania ludyczne wśród polskich użytkowników portalu społecznościowego Facebook Bartosz Kosiński, Gra w życie. Ludyczna analiza Second Life
|