Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

WÓYCICKI - STYLISTYKA I RYTMIKA POLSKA 1919

16-01-2012, 18:08
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 35 zł     
Użytkownik ikonotheka
numer aukcji: 2029590763
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 14   
Koniec: 13-01-2012 19:50:00

Dodatkowe informacje:
Opis niedostępny...
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Przedmowa do l-go wydania.


Z ćwiczeń stylistycznych, z młodzieżą i dorosłymi po¬wstała ta ■ książka i ćwiczenia są w niej rzeczą główną. Od¬woływać się nieustannie do zdolności językowej ucznia, do jego praktyki codziennej, mowy mówionej, pisanej, do lektury, zaostrzać i wysubtciniać wrażliwość językową „przyzwycza¬jać do delikatnej analizy, doskonalić i rozszerzać w ten spo¬sób umiejętność posługiwania się mową ojczystą, rozwijając jednocześnie zdolność myślenia i odczuwania wogóle — oto metoda i cel podręcznika. Każde ćwiczenie zawiera szereg zagadnień i wymaga dłuższej pracy, chodziło mi bowiem ■o trwalsze uruchomienie myśli, wyobraźni i uczucia w jed¬nym kierunku, aby głębiej zainteresowany umysł lepiej przy¬swajał sobie wyniki badań. Uczeń powinien uważnie odczy¬tywać zadania i pytania, ponieważ różnią się one nieraz bardzo drobnemi szczegółami. Ćwiczenia muszą być przera¬biane stale w kajetach i na tablicy. Układ zachowałem na¬stępujący: najpierw omawiam środki językowe najprostsze, .najgrubsze, jeśli się tak wyrazić można (synonimy, określe¬nia), przechodzę następnie do coraz subtelniej szych, kończę .zaś na tych, które służą już tylko do najdelikatniejszego wy-cieniowania wagi myśli i napięcia uczucia (postaci mowy, szyk wyrazów") lub do wyrażenia samego uczucia (rytm).
"W" pracy szkolnej obowiązkiem nauczyciela — baczyć pilnie na to, aby uczeń doskonale zrozumiał treść każdego

przytaczanego wyjątku, zanim zacznie się nad jego właści¬wościami stylistycznemi zastanawiać. Najpierw »co?«, dopiero później »jak?«
Pedagog z zamiłowania nie poprzestaje oczywiście naj
szczupłym materjale podręcznika; korzystając z własnego
doświadczenia, wiedzy i pamięci, wprowadzi nowe przykłady,
skomplikuje ćwiczenia, wysnuje obfitsze i różnorodBiejsze^
wnioski zależnie od poziomu umysłowości klasy. Uczniowi]
ównie należy przyznać szerokie prawo inicjatywy. Korzy- j
stanie z tego, czego on dostarczy, wyzyskiwanie każdego j
przebłysku zainteresowania, rozsadzając ramy t. w. Iekcyj j
wzorowych, . z góry ułożonych, niezmiernie ożywia pracę 1
szkolną i zachęca pracujących do dalszych wysiłków.
Ponieważ główny zrąb przykładów zaczerpnięty został J z »Pana Tadeusza* i »Trylogji«, dla zaoszczędzenia miejsca 1 i zmniejszenia sobie i zecerowi pracy, przy oznaczaniu źródeł j posługiwałem się następnemi skróceniami:
MPT. XI = Mickiewicz, Pan Tadeusz, księga XT. SOiM. I, 23 = Sienkiewicz, Ogniem i Mieczem, tom lr i
str. 23.
SP. = Sienkiewicz, Potop.
SPW. = Sienkiewicz, Pan Wołodyjowski.
Gytaty z »Trylogji« według wydania jubileuszowego' I Gebethnera i Wolffa (bez daty).
Warszawa-Łbiska, 1917 r_
Wót/cicki.
Tym, którzy darzyli powstającą książkę uwagą i nie 1 odmówili mi rady i pomocy, paniom: J. Kowalczykównie,. K. Karpińskiej, Z, Landównie, K. Tosiównie, kolegom, ppt ' M. Abramowiczowi, T. Benniemu, L, Komarnickiemu skła¬dam gorące podziękowanie.



Przedmowa do II-go wydania.


"W drugiem wyduniu książka nie doznała znaczniej¬szych przeróbek. Starałem się usunąć braki i błędy, które spostrzegłem sam? i na które życzliwie zwróciła mi uwagę krytyka, wprowadziłem kilka nowych zagadnień i ćwiczeń, zbogaciłem dział przykładów; układ i metoda pozostały te same. Numeracja przykładów ma ułatwić pracę szkolną.
"Warszawa, 1919.
K. Wóydcki.



SPIS RZECZY.


Rozdział I. Synonimika. §§ i_7) ćwiczenia 1-18 **?"<
» III. Użycie stylistyczne czasu przeszłego postaci do ' SSI^T116-' i c^.asu teraźniejszego
I ^T1?' uwlc2ema 24~yó . 44—51
■ V N J? -o—18, ćwiczenia 26—36 . 52—81
VI. Jezvk irńimrain ; .-.;,.„.,.„ _■-_ ■, ,., ':.'■•• 82—89

i, gwary Archaizmy, neoloaizmy1
-~-—zo, ćwiczenia 40^45 aii±u-j-
• VII. Tak zw. zwroty krasomówcze. §§' 26^-32 ćwi" 9°~122
czenia 46—50 '
• VIII. Szyk wyrazów 'i budowa zdania.'§§ 33-34 ćwi' 188~140
czema 51—54 '
• I?" S0*?8?1^ § 35' kwiczenia 55-57 ' ' ' Ma }f«
X. O stylistyce. § 36 . ... ■ i2?~ifS
• XI. Eozczłonkowanie akcentacyjne.Proza rytmiczna"
XII P d7^3.8' ćwiczenia 58-59 ' I63_ifi7
Sl«, ćwieka 67-68 . . .". | | | g«~»|
Skorowidz autorów 213—214
" ' 215-216
» A Ul. Wiersze ZWYWP S ^1 ,:.„.-„_.„■_ />n „ w Dii ib«—1^8



SKOROWIDZ RZECZY.



Amfibrachy, str. 186—7. Annominacja, str. 129. Antyteza, atr. 137—8. Apostrofa, str. 135—6. Archaizmy, str. 112. Asyndeton, str. 130—132.
Barwy w utworze, str. 42—3.1
Całość zdania, str. 50—1. Czasownik, atr. 44—50. Czasów użycie, str. 44—49. Człon rytmiczny, str. 171.
Dwujamby (dyjamby), str. 191. Dwutrocheje, str. 188. Dziesięciozgłoskowiec, str. 181.
' Epitet, str. 36. Eufemizmy, str. 80—1.
Figura etymologiczna, str. 129—130
Grupa przyciskowa, akcentacyjna,
str. 164.
Grupa rytmiczna, str. 171. Gwary, str. 100—111.
Heksametr (sześciomiar),str. 195 — 6, Hiperbola, str. 85.
Ironja, str. 138—9.
Jamby, str. 190—192. Jedenastozgłoskowiec, str. 180. Język, str. 90. J. mówiony i pisany, str, 90—1.

Język literacki, str. 91. J. poetycki, str. 91—95. J. naukowy, str. 95—7. J. tajemne, str. 97 — 100.
Katalektyczne wiersze, str. 188.
Metafora (przenośnia), str. 52—61. Metonimja (zamiennia), str. 76—7.
Nagromadzenie, str. 82—84. Nowotwory, str. 120—122.
Ogarnienie (synekdocha), str. 71—5>
Okres, str. 150—153,
Określenia, str. 34—43.
O. barwne, str. 42—3.
0. rzeczowe, przedmiotowe, str.
33-35.
.0. sprzeczne, str. 36. O. euperlatywne, str. 42. O. tautologiczne, ozdobne, strona.
35-6. O. uczuciowe, podmiotowe, strona.
O. umiłowane, str. 40—3. O.uzupełniające,mdywidualizująee
str. 35
Określeń liczba, str. 39—40. Oktawa, str. 207—8 Omówienie (peryfraza), str, 78 —81, Orzeczenie wykrzyknikowe, str. 50. Ośmiozgłoskowiec, str. 182. Ożywienie (personifikacja), str. 54-


SKOROWIDZ AUTORÓW.
Personifikacja (ożywienie), str. 54. Personifikacja obrazowa, str. 54—55 Pierwiastek mchu w zdaniu, str. 44. P. spokoju, str. 44. jPięciozgłoskowieo, str. 184. Polisyndeton, str. 130—1. Poprawki, str. 156—160. Porównanie, str. 62—71. "Porównań obszernośó, str. 67—8. P. dziedziny, str. 68—71. Potęgująca (hiperboliczna) mowa,
sty.. 85—9.
Powtórzenie, str. 123—7. Proza rytmiczna, str. 166. Przenośnia (metafora), str, 52—61. Przestawnia, str. 145. Pytanie retoryczne, str. 134—5.
Refren, str. 126—8. Rozczłonkowanie akcentacyjne,
§£r. 164.
Eym, str. 169, 171. -B. męskie, głuche, str. 172. B: żei'skie, dźwięczne, str. 169, 171. R. krzyżujące się, str. 172. Ryinu. działanie, str. 172—174. -Rytni, str. 166. E. prozy, str. 174. R. wiersza, str. 174. .Rzeczowa mowa, str. 85.
Saficka zwrotka, str. 206.
Sekstyna, str. 207.
Siedmiozgłoskowiec, str. 183.
Słowniki, str. 111.
Sonet, str. 211-212.
Spójniki porównawcze, str. 66—7.
■Stopniowanie, str. 84—5.
Strofka (zwrotka), str. 200.
Styl, str. 161.
Stylistyka, str. 161.
Stylistyki dzieje, str. 162.

St. zadania, str. 162. Synonimy, str. 1—32. Średniówka, str. 169. Szyk wyrazów, str. "14:1. Szczyt grupy akcentacyjnej, stro¬na 164. Sz. gr. rytmicznej, str. 171.
Tempo, str. 163. Tercyna, str. 210-Trocheje, str. 187—190-Trzynastozgłoskowiec, str. 179.
Wartość uczuciowa wyrazu, str. 6. W. dodatnia i njemna, str. 6. Wiersz, str. 168—174. Wiersze białe (bezrymowe), str. 173. Wiersz ciągły, strl 197—98. Wiersze katalektyczne, (obcięte)
str. 188.
W. zwykłe, str. 179—185. W. miarowe, str. 186—196. W. jednomiarowe, równomiarowe,
str. 195.
W. różnomiarowe, str. 195. Wy krzyknienie, str. 132—4. Wysłowienie obrazowe, str. 77. W. metaforyczne, str. 77.
Zamiennia (inetonimja), str. 71.
Zdanie bez orzeczenia, str. 49—50.
Zdania długość, str. 146—155.
Znaczenie wyrazu, str. 6.
Z. zbiorowe, str. 6.
Z. główne, str. 6.
Z. poboczne, str. 6.
Zwrotki (strofki), str. 197-212.
Z. otwarta, str. 211.
Z. zamknięta, str. 211.
Z. równowierszowa, str. 204,
Z. różnowierszowa, str. 204,
Zwroty krasomówcze, str. 123—140.

1

Asnyk, przykład Nr 80, 81, 84, 87, 88, 420, 456. 501, 570-580, 582, 585, 588, 589.
Benni, 503.
Brodziiiski, 11, 70, 99, 121, 235,
369, 370, 386, 490. Briickner, 385.
Campaell-Clyde, 558, ■
Dębicki, 546i Dyakowski, 503, 504.
Fredro, 78, 79, 122, 322, 355. .
Garczyński, 497. G-órnicki, 49G. Goszczyński, 545, 568.
Jarzębski, 399,
Kasprowicz, 374, 549, 563. Koohanowaki, 48, 56, 57, 166—171,
540, 542-4. Kochowsld, 233. Konopnicka,, 258, 388, 419, 454. 553,
583. . Krasicki, 180, 218, 227, 350, 458,
" 487, 495, 529, 530. Krasiński A., 548. Krasiński Ad. biskup. 1. Krasiński Z., 270, 273, 363, 416,
421, 423, 424, 437, 554. ■
Lange, 547, 555, 560, 561. 584. Lenartowicz, 550, 556, 559.

Malczewski, 493.
Mickiewicz, 4, 8, 14, 15, 17, 27, "34, do36,38-42,44.45,47,59,60,61, 67-69. 72, 73, 76,77, 85,86,93, 98, 101,104—107,111-116, 120, 124-132, 134-136. 142-144; 146, 148^150, 155-161, 172, 174. 176, 184, 216, 221, 223,225, 226, 232, 236—239, 242, 250, 255-257, 261-264, 266-269, 271, 272, 275, 276, 277, 279 - 283, 285-287,289-292, 300. 319,323, 325, 826, 329 -333, 338,-340, 345, 347—348, 358, 360, 362, 367, 368, 372, 373, 376—378, 381, 387, 405, 422, 433, 440, 445, 446, 448. 449-457, 468, 469, 472, 473. 478, 480-481,491,498-500,508,510-[zasłonięte] 525-528, 531-539, 562. Moljer, 459. Morsztyn, 173.
Niemcewicz, 9. Norwid, 301," 417.
Orzeszkowa, 253, 397, 402, 505.
Pawlikowski, 393. Poi, 2, 13, 18. Porębowicz (Dante), 592. Prus, 30, 32, 109, 151—J53, 162^ 235, 298, 343, 384.
Reymont, 31, 53, 94. Homanowski, 552, 564. 586-

Bondet, 502. Rydel,'259.
Sienkiewicz Henryk, 5—7, 10, 19, 21,43,51, 52, 63—66, 92,100,102, 103,123,139, 145. 177, 178, 179, 217, 219, 220, 222, 224.231, 278, 288, 293, 294, 327, 334, 335, 342, 350—352, 356, 359, 361, 398, 406, 415, 438, 460—461, 464, 465, 466, 467, 483-486, 489.
Sieroszewski, 24, 50, 401. 407.
Skarga, 408.
Słowacki, .3, 28, 46, 90, 182, 185, 200-214, 230, 234, 240, 241. 251, 260, 265, 284, 295, 296, 302 do 318, 324, 339, 341, 344, 346, 365, 366, 371, 375, 379, 382, 383, 403, 404, 410, 413, 435, 441-444, 447, 450, 451, 552,463,470,471, 474-476, 494, 524, 541, 569, 587, 590, 591.
Staff, 26, 33, 83, 89, 229, 297, 392, 455, 567, 593.
Syrokomla, 71, 337.

Świtjtochowskl, 492, 506.
Tetmajer, 522, 523, 594. Trembecki, 147, 181, 412, 551.
Ujejski, 328, 411. 453, 557.
Weyssenhoff, 254. Witkiewicz, 16, 25, 117—119, 392. Wolska, 82, 91, 507. Wyspiański, 37, 175, 357, 364. 400, 409, 412,418,425-432, 436,439.
Zaleski, 565, 581. Zalewski Wł., 566. Zniorski, 49.
Żeleński, 460.
Żeromski, 20, 22, 23, 29, 54, 55, 58, - 62, 74, 75, 95, 96, 97, 108, 133, 137, 138, 140, 141, 163, 164, 165, 183, 186-199, 228, 252, 274, 299, 320, 321, 336, 353, 354, 380, 395, 396, 414, 462, 477, 479, 488, 509. ,


WIELKOŚĆ 19,5X13CM,MIĘKKA OKŁADKA,LICZY 216 STRON.

STAN :OKŁADKA DST+,STRONY SĄ POŻÓŁKŁE,POZA TYM STAN W ŚRODKU DB .

KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 8 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM / KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA PRIORYTETOWA + KOPERTA BĄBELKOWA / .

WYDAWNICTWO GEBETHNER I WOLF 1919.

INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.

PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"

NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!

ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE

ZOBACZ STRONĘ O MNIE