Witam serdecznie, z ciężkim sercem muszę się rozstać z moją pierwszą motoryzacyjną miłością. Volkswagen Golf trzeciej generacji, wyprodukowany w 1994 roku, wyposażony jest w legendarny, zmodyfikowany, turbodoładowany silnik wysokoprężny "1Z" o pojemności 1.9L legitymujący się mocą ok 125KM i momentem obrotowym niemal 300Nm! Jazda tym samochodem to czysta przyjemność, a wyprzedzanie dzięki tej mocy jest szybkie i bezpieczne. W silniku zostały wprowadzone następujące modyfikacje:
- zaślepiony i wyłączony programowo EGR oraz zdemontowana instalacja podciśnieniowa od niego
- wycięty katalizator (została pusta puszka, nie ma problemów z przeglądem)
- zamontowany filtr stożkowy
- usunięty awaryjny przepływomierz powietrza (MAF) i został wyłączony programowo
- wymieniono skrzynię biegów na "długą" o oznaczeniu ASD, dzięki czemu jazda autostradą jest bardziej komfortowa (mniejsze obroty) oraz można rozwinąć wyższe prędkości (Fabryczne 180km/h zmieniło się w 215km/h :D)
- wymieniony ECU na 16-bitowy z MAP-sensorem do 2,5 Bar
- Wlutowane podstawki i wstawione pamięci typu flash (wielokrotnego programowania) w ECU
Silnik 2 lata temu przeszedł remont. Wykonano oczywiście Chiptuning, dzięki któremu moc silnika wzrosła do 125KM, wyłączono programowo przepływomierz i recyrkulacje spalin. Dodano tzw. Odcinkę, czyli twardy limiter obrotów silnika przy wartości 4400obr/min. Zwiększono ciśnienie doładowania do 1,1 Bar (maksymalna bezpieczna wartość dla fabrycznej turbosprężarki) i odpowiednio zwiększono dawkę paliwa.
Zewnętrznie samochód prezentuje się doskonale. Lakier to LY3D czyli "Tornado Red", który został odnowiony 2 lata temu tzn. zlikwidowano kilka ognisk rdzy, wypolerowano całość. Z przodu znajduje się dokładka tzw.Hokej GTI, atrapa chłodnicy jest pozbawiona znaczka VW. Zamontowano blendy z halogenami i kierunkowskazy "clear look", tylne lampy "BMW Style", zaciski i bębny hamulcowe malowane na czerwono. Tylne szyby są przyciemnione. Na koniec to co najlepsze czyli felgi. Oryginalne bardzo rzadkie i odnowione alufelgi 15" (1H[zasłonięte]06010E) Volkswagen "Imola", wyprodukowane tylko na rynek Kanadyjski w ilości 500 kompletów w '93 roku. Prezentują się wyśmienicie i są poszukiwane na zagranicznych forach. Na felgach są opony letnie z całkiem niezłym bieżnikiem.
Wewnątrz wszystkie plastiki są w bardzo dobrym stanie, niczego nie brakuje. Oryginalna podsufitka, która zaczęła zwisać na głowę została zregenerowana i pokryta czarnym materiałem doskonale komponującym się z pozostałymi białymi (wyczyszczonymi i zadbanymi) plastikami. Tapicerka na siedzeniach jest oryginalna z emblematami Pink Floyd, nie posiada żadnych otarć, niestety na fotelu pasażera jest wypalona dziura :( Jestem właścicielem samochodu od 2010 roku i od tamtej pory w samochodzie na pewno nie palono tytoniu. Radio w samochodzie to Sony, jest sprawne, posiada wyprowadzone wejście AUX, do którego można wygodnie podłączyć np telefon, czy odtwarzacz mp3. Dodatkowo jest poprowadzona instalacja CAR AUDIO do bagażnika, tzn. Grube przewody zasilające z akumulatora, sygnał stereo z radia (2x chinch) i sygnał "Enable" z radia do włączania wzmacniacza. Sprawna, nienabijana od lat (ale odgrzybiana) klimatyzacja to wielki atut, chłodzi doskonale.
W przeciągu ostatniego 1 - 2 lat wiele zainwestowałem w ten samochód i większość rzeczy która miała się popsuć już się popsuła i została naprawiona albo wymieniona:
- Nowy zawór n75 (oryginalny pierburg) sterujący turbosprężarką
- Nowe wszystkie przewody gumowe od sterowania turbosprężarką
- Nowe przewody gumowe przelewowe z wtrysków
- Nowe świece żarowe
- Nowy termostat
- Nowy komplet sprzęgła jednomasowego
- Nowe tuleje w wahaczach, końcówki drążków, ustawiona zbieżność
- Wymieniona maglownica z golfa 97
- Wymienione łożyska w przednich i tylnych piastach
- Wymienione kompletne tylne hamulce
- Wymienione przeguby
- 2 letni solidny akumulator
- Wymieniony regulator napięcia alternatora
- Wymienione przewody hamulcowe na miedziane, pozbycie się regulatora siły hamowania
- Zlikwidowana korozja podłogi w jednym miejscu
- Wyczyszczony nastawnik pompy wtryskowej i wyregulowana dawka paliwa (Idealnie zapala bez względu na temperature silnika) i równo pracuje na obrotach jałowych
- Nowy tłumik środkowy oraz młody tłumik końcowy.
- Nowe paski: wielorowkowy i klinowy
Niestety w tej beczce miodu jaką niewątpliwie jest ten samochód, musi znaleźć się łyżka dziegciu, w końcu ten samochód ma 20 lat. Jest kilka usterek którymi nie mam już czasu się zająć, ale są łatwe do wyeliminowania:
- Delikatnie kapiący olej z uszczelki pod miską olejową, przy okazji wymiany oleju trzeba ją wymienić
- Szumiąco - ćwierkające sprzęgiełko sprężarki klimatyzacji, nie jest do dokuczliwe ale słyszalne
- Kilka niewielkich ognisk rdzy (jak na ten wiek to jest rewelacja)
- Urwane cięgło w szyberdachu, które nie pozwala mu się otworzyć. Wypiąłem wtyczkę ze sterowania szyberdachem żeby nikogo nie kusiło. Należało by go wymienić albo zespawać urwane cięgło.
- Odprysk na przedniej szybie, który wytrzymał już 3 zimy i nie pęka więc nie jest to palący problem.
- Zużyty synchronizator 4 biegu
Trzeba pamiętać, że samochód ma lekko sportowe aspiracje i przez zastosowanie filtra stożkowego, usunięcie katalizatora, zwiększenie mocy i ciśnienia doładowania jest jednocześnie sporo głośniejszy, a przy "dawaniu czadu" pięknie i głośnio słychać świst turbosprężarki. Mi się to bardzo podoba, ale to kwestia gustu. Można zamontować oryginalny boks z filtrem płaskim i "świst" powinien sporo ucichnąć.
Samochód sprzedaję ja jako osoba prywatna, jest on w rodzinie od sprowadzenia samochodu w 2005 roku przez mojego Wujka, następnie w 2008 odkupiła go moja Mama, żeby w końcu trafić do mnie w 2010 roku. Dzisiaj ten samochód mam nadzieję trafi w równie odpowiedzialne i kochające ręce. Samochód ma duży potencjał na dalsze modyfikacje, na co zapewne zwrócą uwagę osoby siedzące w tym temacie. Wymiana wtryskiwaczy i turbosprężarki pozwoli na osiągnięcie mocy 160-170KM, a wstawienie większej pompy wtryskowej i frontowego intercoolera (FMIC) pozwoli na celowanie już w okolice 200KM. Sprzedaję go bo kupiłem jego młodszego brata Golfa IV z większą fabryczną mocą. Dla zainteresowanych telefon kontaktowy: 669 [zasłonięte] 489
|