Opis książki: Rozpocznij przygodę z programowaniem w Visual Basicu - Poznaj podstawy języka Visual Basic
- Napisz aplikacje dla systemu Windows i urządzeń przenośnych
- Stwórz usługi sieciowe i aplikacje WWW
Visual Basic jest jednym z najpopularniejszych języków programowania, stosunkowo łatwym do opanowania i bardzo uniwersalnym. Za jego pomocą można tworzyć aplikacje dla systemu Windows, aplikacje sieciowe i programy dla urządzeń mobilnych. Integracja Visual Basica z oferowanymi przez platformę .NET klasami bazowymi otworzyła przed programistami nowe możliwości. Obecnie jest to w pełni obiektowy język programowania umożliwiający wykorzystanie ogromnego potencjału tkwiącego w nowoczesnych platformach programistycznych.
Dzięki książce "Visual Basic 2005. Od podstaw" poznasz wszystkie zagadnienia niezbędne do tworzenia własnych aplikacji w tym języku. Dowiesz się, na czym polega programowanie obiektowe, jakie są główne elementy języka Visual Basic i jak stosować je w praktyce. Nauczysz się tworzyć okna dialogowe, menu i formularze, łączyć aplikacje z bazami danych, budować aplikacje WWW i usługi sieciowe. Poznasz wszystkie zastosowania Visual Basica.
- Instalacja Visual Basica 2005
- Podstawowe elementy i struktury języka
- Tworzenie okien dialogowych i formularzy
- Wyszukiwanie i usuwanie błędów
- Zasady programowania obiektowego
- Tworzenie własnych kontrolek
- Dostęp do baz danych za pomocą ADO.NET
- Aplikacje WWW
- Korzystanie z plików XML
Zostań profesjonalnym programistą Visual Basic.
O autorach (17)
Wprowadzenie (19)
- Dla kogo przeznaczona jest ta książka? (19)
- Jaki materiał obejmuje ta książka? (20)
- Co jest potrzebne do pisania programów w języku Visual Basic 2005? (21)
- Stosowane konwencje (21)
- Pomoc techniczna (22)
- Gdzie można znaleźć kod przykładów? (22)
Rozdział 1. Wprowadzenie do języka Visual Basic 2005 (23)
- Programowanie dla systemu Windows i dla systemu DOS (24)
- Instalacja Visual Basic 2005 (26)
- Środowisko programistyczne Visual Basic 2005 (29)
- Ustawianie profilu (30)
- Menu (30)
- Paski narzędzi (32)
- Tworzenie prostej aplikacji (33)
- Okna środowiska Visual Studio 2005 (34)
- Okno narzędzi (37)
- Zmodyfikowana notacja węgierska (40)
- Edytor kodu (41)
- Używanie systemu pomocy (45)
- Podsumowanie (46)
- Ćwiczenie (47)
Rozdział 2. Platforma .NET (49)
- Microsoft i Windows (49)
- MSN 1.0 (50)
- Wizja .NET (51)
- Czy nie przypomina to Javy? (52)
- Co dalej? (53)
- Pisanie oprogramowania dla systemu Windows (53)
- Klasy platformy .NET (55)
- Wykonywanie kodu (56)
- Wspólne środowisko uruchomieniowe (57)
- Ładowanie i wykonywanie kodu (58)
- Izolacja aplikacji (58)
- Bezpieczeństwo (59)
- Współdziałanie (59)
- Obsługa wyjątków (60)
- Wspólny system typów i specyfikacja wspólnego języka (60)
- Podsumowanie (61)
Rozdział 3. Pisanie programów (63)
- Informacje i dane (63)
- Algorytmy (64)
- Czym jest język programowania? (65)
- Zmienne (66)
- Komentarze i odstępy (69)
- Komentarze (69)
- Odstępy (71)
- Typy danych (71)
- Używanie liczb (71)
- Używanie ciągów znaków (79)
- Używanie dat (88)
- Zmienne logiczne (94)
- Przechowywanie zmiennych (95)
- System dwójkowy (95)
- Bity i bajty (96)
- Reprezentowanie wartości (96)
- Przekształcanie wartości (98)
- Metody (100)
- Dlaczego warto używać metod? (100)
- Tworzenie metod (105)
- Nazwy metod (107)
- Zasięg (108)
- Podsumowanie (110)
- Ćwiczenia (111)
- Ćwiczenie 1. (111)
- Ćwiczenie 2. (111)
Rozdział 4. Sterowanie przebiegiem programu (113)
- Podejmowanie decyzji (113)
- Instrukcja If (114)
- Instrukcja Else (116)
- Obsługa wielu alternatyw za pomocą instrukcji ElseIf (117)
- Zagnieżdżone instrukcje If (118)
- Jednowierszowe instrukcje If (118)
- Operatory porównania (118)
- Porównywanie ciągów znaków (128)
- Wyrażenie Select Case (129)
- Używanie wyrażenia Select Case (130)
- Używanie wyrażenia Select Case bez uwzględniania wielkości liter (133)
- Warunki z wieloma wartościami (136)
- Wyrażenie Case Else (137)
- Używanie różnych typów danych w wyrażeniach Select Case (138)
- Pętle (138)
- Pętle For ... Next (138)
- Pętla For Each ... Next (143)
- Pętle Do ... Loop (144)
- Pętle zagnieżdżone (149)
- Wczesne wychodzenie z pętli (150)
- Pętle nieskończone (153)
- Podsumowanie (154)
- Ćwiczenia (154)
- Ćwiczenie 1. (154)
- Ćwiczenie 2. (155)
Rozdział 5. Struktury danych (157)
- Wprowadzenie do korzystania z tablic (157)
- Definiowanie i używanie tablic (158)
- Używanie pętli For Each ... Next (160)
- Przekazywanie tablic jako parametrów (162)
- Sortowanie tablic (164)
- Przechodzenie w odwrotnym kierunku (165)
- Inicjowanie tablicy (167)
- Wyliczenia (168)
- Używanie wyliczeń (168)
- Określanie stanu (172)
- Ustawianie niepoprawnych wartości (174)
- Stałe (174)
- Używanie stałych (175)
- Stałe różnych typów (177)
- Struktury (177)
- Tworzenie struktur (177)
- Dodawanie właściwości do struktur (180)
- Tablice ArrayList (181)
- Używanie klasy ArrayList (181)
- Usuwanie elementów z listy ArrayList (185)
- Wyświetlanie elementów tablic ArrayList (188)
- Używanie kolekcji (188)
- Tworzenie kolekcji CustomerCollection (190)
- Dodawanie właściwości Item (191)
- Wyszukiwanie elementów za pomocą kolekcji Hashtable (193)
- Używanie kolekcji Hashtable (193)
- Usuwanie elementów - metody Remove, RemoveAt i Clear (196)
- Wrażliwość na wielkość znaków (199)
- Zaawansowane techniki manipulacji tablicami (200)
- Tablice dynamiczne (200)
- Słowo kluczowe Preserve (202)
- Podsumowanie (203)
- Ćwiczenia (204)
- Ćwiczenie 1. (204)
- Ćwiczenie 2. (204)
Rozdział 6. Tworzenie aplikacji dla systemu Windows (205)
- Reagowanie na zdarzenia (206)
- Ustawianie zdarzeń przycisku (206)
- Tworzenie prostych aplikacji (210)
- Tworzenie formularza (210)
- Zliczanie liter (212)
- Zliczanie słów (214)
- Kod przycisku Pokaż wynik (217)
- Bardziej złożone aplikacje (218)
- Aplikacja do edycji tekstu (218)
- Tworzenie paska narzędzi (219)
- Tworzenie paska stanu (222)
- Tworzenie pola edycji (224)
- Usuwanie zawartości pola edycji (224)
- Obsługa działania przycisków paska narzędzi (226)
- Aktywne kontrolki (230)
- Używanie wielu formularzy (231)
- Okno z informacjami o programie (232)
- Podsumowanie (235)
- Ćwiczenia (236)
- Ćwiczenie 1. (236)
- Ćwiczenie 2. (236)
Rozdział 7. Okna dialogowe (237)
- Okno komunikatu (237)
- Ikony okna komunikatu (238)
- Przyciski okna komunikatu (238)
- Ustawianie przycisku domyślnego (239)
- Inne opcje (240)
- Składnia metody Show (240)
- Przykładowe okna komunikatu (242)
- Kontrolki do obsługi plików (245)
- Kontrolka OpenFileDialog (246)
- Właściwości kontrolki OpenFileDialog (247)
- Metody kontrolki OpenFileDialog (248)
- Używanie kontrolki OpenFileDialog (248)
- Kontrolka SaveFileDialog (252)
- Właściwości kontrolki SaveFileDialog (253)
- Metody kontrolki SaveFileDialog (254)
- Używanie kontrolki SaveFileDialog (254)
- Kontrolka FontDialog (258)
- Właściwości kontrolki FontDialog (258)
- Metody kontrolki FontDialog (258)
- Używanie kontrolki FontDialog (259)
- Kontrolka ColorDialog (261)
- Właściwości kontrolki ColorDialog (262)
- Używanie kontrolki ColorDialog (263)
- Kontrolka PrintDialog (265)
- Właściwości kontrolki PrintDialog (265)
- Używanie kontrolki PrintDialog (266)
- Klasa PrintDocument (266)
- Drukowanie dokumentu (266)
- Kontrolka FolderBrowserDialog (273)
- Właściwości kontrolki FolderBrowserDialog (273)
- Używanie kontrolki FolderBrowserDialog (274)
- Podsumowanie (277)
- Ćwiczenia (278)
- Ćwiczenie 1. (278)
- Ćwiczenie 2. (278)
Rozdział 8. Tworzenie menu (279)
- Właściwości menu (279)
- Rysunki (280)
- Klawisze dostępu (280)
- Klawisze skrótu (280)
- Znacznik wyboru (280)
- Okno właściwości (280)
- Tworzenie menu (282)
- Projektowanie menu (282)
- Dodawanie pasków narzędzi i kontrolek (285)
- Kod obsługujący menu (286)
- Dodawanie kodu obsługującego menu Widok oraz paski narzędzi (292)
- Testowanie kodu (293)
- Menu kontekstowe (295)
- Tworzenie menu kontekstowego (296)
- Włączanie i wyłączanie opcji menu oraz przycisków paska narzędzi (299)
- Podsumowanie (303)
- Ćwiczenie (304)
Rozdział 9. Debugowanie i obsługa błędów (305)
- Główne rodzaje błędów (306)
- Błędy składni (306)
- Błędy wykonania (309)
- Błędy logiczne (309)
- Debugowanie (311)
- Tworzenie przykładowego programu (311)
- Ustawianie punktów przerwania (327)
- Debugowanie za pomocą okna Watch (334)
- Używanie okna Locals (337)
- Obsługa błędów (338)
- Używanie ustrukturalizowanej obsługi błędów (340)
- Podsumowanie (341)
- Ćwiczenia (342)
- Ćwiczenie 1. (342)
- Ćwiczenie 2. (342)
Rozdział 10. Tworzenie obiektów (343)
- Wprowadzenie do podejścia obiektowego (343)
- Hermetyzacja (345)
- Metody i właściwości (345)
- Zdarzenia (346)
- Widoczność (346)
- Czym jest klasa? (347)
- Tworzenie klas (348)
- Powtórne wykorzystanie kodu (349)
- Projektowanie klasy (350)
- Stan (351)
- Działanie (351)
- Zapisywanie stanu (352)
- Prawdziwe właściwości (355)
- Właściwości do odczytu i zapisu (358)
- Metoda IsMoving (361)
- Konstruktory (363)
- Tworzenie konstruktora (363)
- Dziedziczenie (365)
- Dodawanie nowych metod i właściwości (367)
- Dodawanie metody GetPowerToWeightRatio (369)
- Zmiana ustawień domyślnych (370)
- Polimorfizm - trudne słowo, łatwe pojęcie (373)
- Przesłanianie innych metod (374)
- Dziedziczenie po klasie Object (376)
- Obiekty i struktury (376)
- Klasy platformy .NET (377)
- Przestrzenie nazw (377)
- Instrukcja Imports (379)
- Tworzenie własnych przestrzeni nazw (380)
- Dziedziczenie na platformie .NET (382)
- Podsumowanie (383)
- Ćwiczenia (383)
- Ćwiczenie 1. (383)
- Ćwiczenie 2. (383)
Rozdział 11. Zaawansowane techniki programowania obiektowego (385)
- Tworzenie przeglądarki ulubionych stron internetowych (385)
- Skróty internetowe i adresy ulubionych stron (386)
- Używanie klas (388)
- Przeglądanie skrótów do ulubionych stron (394)
- Otwieranie stron (401)
- Alternatywna przeglądarka ulubionych (403)
- Dostęp do ulubionych stron za pomocą zasobnika (404)
- Wyświetlanie listy ulubionych stron (407)
- Używanie współdzielonych właściwości i metod (410)
- Używanie procedur współdzielonych (411)
- Używanie metod współdzielonych (415)
- Programowanie obiektowe i zarządzanie pamięcią (417)
- Przywracanie pamięci (418)
- Zwalnianie zasobów (419)
- Defragmentacja i kompaktowanie (420)
- Podsumowanie (420)
- Ćwiczenie (422)
Rozdział 12. Tworzenie bibliotek klas (423)
- Biblioteki klas (424)
- Tworzenie biblioteki klas (424)
- Tworzenie biblioteki klas dla projektu Favorites Viewer (426)
- Aplikacje wielowarstwowe (429)
- Używanie silnych nazw (430)
- Podpisywanie podzespołów (431)
- Wersje podzespołu (433)
- Rejestrowanie podzespołów (434)
- Narzędzie Gacutil (434)
- Dlaczego utworzonego podzespołu nie widać w oknie dialogowym References? (435)
- Projektowanie bibliotek klas (435)
- Używanie gotowych bibliotek klas (438)
- Używanie pliku InternetFavorites.dll (438)
- Podglądanie klas za pomocą przeglądarki obiektów (439)
- Podsumowanie (440)
- Ćwiczenie (440)
Rozdział 13. Tworzenie własnych kontrolek (441)
- Kontrolki formularzy Windows (442)
- Tworzenie i testowanie kontrolek użytkownika (442)
- Udostępnianie właściwości kontrolek użytkownika (446)
- Dodawanie właściwości (446)
- Udostępnianie metod kontrolki użytkownika (448)
- Udostępnianie zdarzeń kontrolki użytkownika (449)
- Etap projektowania a czas wykonywania programu (453)
- Tworzenie biblioteki formularzy (456)
- Tworzenie biblioteki z formularzem logowania (456)
- Testowanie biblioteki FormsLibrary (463)
- Podłączanie zdarzeń (465)
- Podsumowanie (468)
- Ćwiczenie (469)
Rozdział 14. Programowanie grafiki (471)
- Tworzenie prostego programu Paint (471)
- Tworzenie projektu z kontrolkami użytkownika (472)
- Jak działają programy graficzne? (472)
- Klasa GraphicsItem (474)
- Ekran i współrzędne klienckie (477)
- Oczekiwanie na działanie myszy i rysowanie obiektów GraphicsCircle (477)
- Wywoływanie metody Invalidate (483)
- Optymalizacja rysowania (484)
- Wybór kolorów (485)
- Reagowanie na kliknięcia (491)
- Obsługa dwóch kolorów (494)
- Informowanie o wybranych przyciskach (496)
- Używanie złożonych kolorów (502)
- Używanie różnych narzędzi (506)
- Implementacja rysowania pustych kół (506)
- Rysunki (511)
- Wyświetlanie rysunków (512)
- Skalowanie rysunków (513)
- Zachowywanie proporcji (516)
- Inne metody klasy Graphics (518)
- Podsumowanie (519)
Rozdział 15. Dostęp do baz danych (521)
- Czym są bazy danych? (522)
- Obiekty bazodanowe Microsoft Access (522)
- Tabele (522)
- Kwerendy (522)
- Instrukcja SELECT języka SQL (523)
- Kwerendy w bazie danych Access (525)
- Komponenty dostępu do danych (529)
- DataSet (529)
- DataGridView (530)
- BindingSource (530)
- BindingNavigator (530)
- TableAdapter (531)
- Wiązanie danych (531)
- Podsumowanie (538)
- Ćwiczenia (538)
- Ćwiczenie 1. (538)
- Ćwiczenie 2. (538)
Rozdział 16. Programowanie baz danych przy użyciu SQL Server i ADO.NET (539)
- ADO.NET (540)
- Przestrzenie nazw ADO.NET (540)
- Klasa SqlConnection (541)
- Klasa SqlCommand (543)
- Klasa SqlDataAdapter (546)
- Klasa DataSet (550)
- Klasa DataView (551)
- Klasy ADO.NET w praktyce (554)
- Przykład zastosowania obiektu DataSet (554)
- Wiązanie danych (563)
- Obiekty BindingContext i CurrencyManager (563)
- Wiązanie kontrolek (564)
- Podsumowanie (594)
- Ćwiczenia (595)
- Ćwiczenie 1. (595)
- Ćwiczenie 2. (595)
Rozdział 17. Formularze WWW (597)
- Architektura typu uproszczony klient (598)
- Formularze WWW a formularze Windows (599)
- Zalety formularzy Windows (599)
- Zalety formularzy WWW (600)
- Aplikacje sieciowe - podstawowe elementy (601)
- Serwery WWW (601)
- Przeglądarki (601)
- Hipertekstowy język znaczników (601)
- Języki VBScript i JavaScript (602)
- Kaskadowe arkusze stylów (CSS) (602)
- Technologia Active Server Pages (602)
- Zalety (603)
- Specjalne pliki witryn internetowych (603)
- Tworzenie aplikacji (604)
- Kontrolki - okno narzędzi (604)
- Tworzenie aplikacji sieciowych (605)
- Tworzenie formularzy WWW oraz przetwarzanie po stronie klienta i po stronie serwera (605)
- Przekazywanie danych i sprawdzanie ich poprawności (610)
- Projektowanie wyglądu i stylu witryny (615)
- Używanie kontrolki GridView do tworzenia formularzy WWW sterowanych danymi (625)
- Określanie lokalizacji witryn internetowych przy użyciu środowiska Visual Studio 2005 (631)
- Podsumowanie (632)
- Ćwiczenie (634)
Rozdział 18. Uwierzytelnianie przy użyciu formularzy (635)
- Uwierzytelnianie na witrynach internetowych (635)
- Uwierzytelnianie systemu Windows (636)
- Uwierzytelnianie przy użyciu formularzy (636)
- Narzędzie do zarządzania witryną internetową (WAT) (636)
- Kontrolki służące do logowania (645)
- Podsumowanie (658)
- Ćwiczenia (658)
- Ćwiczenie 1. (658)
- Ćwiczenie 2. (659)
Rozdział 19. Visual Basic 2005 i XML (661)
- Wprowadzenie do XML (661)
- Jak wygląda język XML? (663)
- XML dla początkujących (665)
- Książka adresowa (665)
- Tworzenie projektu (665)
- Klasa SerializableData (666)
- Wczytywanie plików XML (672)
- Modyfikowanie danych (675)
- Wysyłanie poczty elektronicznej (676)
- Tworzenie listy adresów (677)
- Pomijanie wybranych składowych (682)
- Wczytywanie danych adresowych (684)
- Dodawanie nowych wpisów (685)
- Poruszanie się po danych (687)
- Usuwanie adresów (688)
- Integracja z książką adresową (691)
- Zasady integracji (691)
- Wczytywanie książki adresowej w innej aplikacji (693)
- Podsumowanie (698)
- Ćwiczenia (698)
- Ćwiczenie 1. (698)
- Ćwiczenie 2. (699)
Rozdział 20. Usługi WWW i technologia Remoting (701)
- Czym są usługi WWW? (701)
- Jak działają usługi WWW? (702)
- SOAP (703)
- Tworzenie usług WWW (704)
- Przykładowa usługa WWW (705)
- Dodawanie nowych metod (708)
- Serwer rysunków (710)
- Tworzenie projektu (710)
- Zwracanie tablic (712)
- Zwracanie złożonych informacji (716)
- Klient usługi PictureService (720)
- Język WSDL (721)
- Tworzenie aplikacji klienckiej (721)
- Dodawanie referencji sieciowych (722)
- Wyświetlanie listy katalogów (724)
- Wyświetlanie listy plików i wybór rysunków (727)
- Technologia Remoting (731)
- Podsumowanie (738)
- Ćwiczenia (739)
- Ćwiczenie 1. (739)
- Ćwiczenie 2. (739)
Rozdział 21. Wdrażanie aplikacji (741)
- Czym jest wdrażanie? (742)
- Wdrażanie typu ClickOnce (742)
- Wdrażanie typu XCOPY (747)
- Tworzenie aplikacji instalacyjnych przy użyciu Visual Studio 2005 (748)
- Tworzenie programu instalacyjnego (748)
- Edytor interfejsu użytkownika (752)
- Wdrażanie innych rozwiązań (755)
- Podzespoły prywatne (755)
- Podzespoły współdzielone (756)
- Wdrażanie aplikacji dla komputerów stacjonarnych (757)
- Wdrażanie aplikacji sieciowych (757)
- Wdrażanie usług WWW (757)
- Przydatne narzędzia (757)
- Podsumowanie (758)
- Ćwiczenia (759)
- Ćwiczenie 1. (759)
- Ćwiczenie 2. (759)
Rozdział 22. Tworzenie aplikacji dla urządzeń przenośnych (761)
- Środowisko (761)
- Wspólne środowisko uruchomieniowe (762)
- Program ActiveSync (762)
- Wspólne typy platformy .NET Compact (763)
- Klasy platformy Compact (764)
- Tworzenie gry dla systemu Pocket PC (766)
- Podsumowanie (778)
- Ćwiczenie (779)
Dodatek A Co dalej? (781)
- Zasoby internetowe (782)
- P2P.Wrox.com (782)
- Zasoby Microsoftu (782)
- Inne zasoby (783)
- Zasoby dostępne bez połączenia (książki) (784)
- Professional VB .NET, 2nd Edition (784)
- ASP.NET 2.0 Beta Preview (784)
Dodatek B Schemat MSF (787)
- Cykl tworzenia oprogramowania (788)
- Schemat MSF (788)
- Tworzenie wizji (789)
- Etap planowania (790)
- Etap pisania kodu (791)
- Etap testowania (791)
- Etap wdrażania (792)
- Zarządzanie kosztami i korzyściami (792)
- Określanie kryteriów sukcesu projektu przy użyciu schematu MSF (794)
- Podsumowanie (794)
Dodatek C Wprowadzenie do zabezpieczeń (795)
- Zabezpieczenia oparte na uprawnieniach kodu (CAS) (796)
- Uprawnienia (797)
- Zasady zabezpieczeń (798)
- Dowód (798)
- Warstwa SSL (798)
- Szukanie informacji (799)
- Podsumowanie (800)
Dodatek D Rozwiązania (801)
Skorowidz (827)
|