Viewtiful Joe to trójwymiarowa, chodzona bijatyka, której założenia wywodzą się od starych, automatowych pozycji należących do tego samego gatunku. Jedna z bardziej innowacyjnych gier tego tysiąclecia powstała w studiach firmy Capcom, twórcy serii Devil May Cry, Onimusha oraz Killer 7.
Tytułowy Joe zdecydował się po raz kolejny zabrać swą ukochaną Sylvię do kina na jej ulubiony film akcji. W pewnym momencie sielska atmosfera ulega niespodziewanej metamorfozie – niezwyciężony podczas poprzednich seansów Kapitan Niebieski, zostaje raptem powalony przez filmowego złego, który wyskoczywszy z obrazu porywa drugą, lepszą połowę Joe i wraca do swego świata. Kapitan Niebieski ostatnim wysiłkiem umożliwia Joe wkroczenie do akcji, a ten bez zastanowienia rzuca się w pogoń za swą miłością.
Wcielając się w pełnego charyzmy i gwiazdorskiego temperamentu Joe, wędrujemy przez filmowe światy w poszukiwaniu swej dziewczyny. Przeszkadzających przy tym przeciwników wykańczamy w niezwykle efektowny sposób przy wykorzystaniu rąk, nóg oraz szalenie pomocnych trybów spowolnienia oraz przyspieszenia czasu. Umiejętne, naprzemienne z nich korzystanie przynosi efekty w postaci dziesiątek usuniętych z drogi wrogów. Co jakiś czas napotykamy ogromnego i potężnego, aczkolwiek wolnego bossa, którego zgładzimy jedynie wtedy, gdy wpadniemy na pomysł jak tego dokonać. Wyuczenie się ataków na pamięć oraz wyszukiwanie słabych punktów szalenie wskazane. Viewtiful Joe w wersji na konsolę PS2 został dodatkowo wyposażony w poziom trudności Easy, którego pierwotnie zabrakło w edycji na maszynę Nintendo GameCube oraz nową, grywalną postać, którą został sam Dante (seriaDevil May Cry).
Oprawa graficzna jest bardzo charakterystyczna – świetne projekty postaci oraz lokacji stworzone w pełnym 3D. Joe może się z kolei poruszać jedynie w prawo bądź lewo (w kilku przypadkach w górę i w dół), co zdaje egzamin celująco. Stara szkoła pełną gębą. Rozgrywkę umila mocna, filmowa muzyka.