Venetica to pierwsza gra cRPG niemieckiej firmy Deck13 Interactive, znanej wcześniej wyłącznie z tworzenia przygodówek. Do poprzednich dzieł ekipy zza Odry zaliczają się seria Ankh orazJack Keane.
Opisywana produkcja pozwala nam pokierować losami dziewczyny imieniem Scarlett. Młoda bohaterka charakteryzuje się nie tylko nieprzeciętną urodą i odwagą, ale posiada również nietypową rodzinę – dość powiedzieć, że sama jest córką Śmierci – mrocznego człowieka z krwi i kości, który strzeże równowagi w XVI-wiecznym mieście stylizowanym na Wenecję, działając na czele bractwa Corpus. Jego spokojne panowanie kończy się, gdy zgodnie ze swoją tradycją organizacja wybiera kolejną Śmierć. Następcą tym zostaje Viktor, wprawiony nekromanta, który miast wykonywać swoje obowiązki, zakłada konkurencyjną dla Corpusa grupę i pragnie zrealizować plan zagłady świata. Jedyną osobą mogącą stawić czoła nieprzyjacielowi jest Scarlett. Wojowniczka dopiero co dowiedziała się o swoim pozaziemskim pochodzeniu oraz magicznych mocach i nie wie na razie, jak sobie z nimi poradzić. W poznawaniu zdolności i zadaniu doprowadzenia renesansowego miasta do porządków sprzed rewolty nowo wybranej protagonistce musi pomóc gracz.
Podczas eksploracji wirtualnej Wenecji Scarlett może korzystać z broni białej (miecza, młota itp.), przydatnej w konfrontacjach z dużo większymi przeciwnikami, a także z zaklęć, użytecznych chociażby przy otwieraniu skrzyń oraz przejść do nowych lokacji. Naszej podopiecznej przychodzi także podróżować statkiem oraz badać niebezpieczne labirynty przy pomocy pochodni. W warstwie graficznej Venetiki widoczne jest duże podobieństwo do poprzednich projektów Deck13 Interactive. Programiści zadbali jednak o to, by wykreowane przez nich postacie i tereny w odniesieniu do Ankhoraz Jacka Keane’a prezentowały widoczny postęp.