Gra akcji przedstawiona z perspektywy trzeciej osoby. Wcielamy się w postać agentki brytyjskiego wywiadu z okresu II Wojny Światowej, wykonując niebezpieczne misje za liniami wroga.
Velvet Assassin to gra akcji, w której zmagania głównej postaci obserwuje się z perspektywy trzeciej osoby. Produkcja ta opracowana została przez niemiecką firmę Replay Studios, czyli autorów m.in. strzelaniny Tunnel Rats.
Fabuła gry osadzona jest w realiach II Wojny Światowej, a gracz wciela się w rolę agentki brytyjskiego wywiadu MI6, Violette Summer. Główna bohaterka w trakcie swych przygód odwiedza między innymi Francję (Paryż), Niemcy (port w Hamburgu) oraz Polskę (okupowana Warszawa), zajmując się sabotowaniem konstrukcji wroga oraz eliminacją wysoko postawionych oficerów. Rozgrywka ma liniowy charakter, choć oprócz wykonywania głównych zadań możliwe jest także odnajdywanie tajnych akt wywiadu czy ukrytych skarbów.
W omawianej produkcji bardzo duży nacisk położono na konieczność pozostawania w ciągłym ukryciu. Violette przez większość czasu gry przemieszcza się w cieniu, unikając wrogich wartowników, bądź też atakując ich z zaskoczenia. W tym drugim przypadku gracz może liczyć na dokonywanie wielu efektownych egzekucji. Otoczenie jest częściowo interaktywne, a więc można wyłączać światła w celu odwrócenia uwagi przeciwników, porażać wrogów prądem czy wystawiać ich na działanie trujących substancji.
Violette oprócz niezawodnego noża wykorzystuje także inne narzędzia zagłady, między innymi pistolety z tłumikiem, pistolety na flary czy karabiny snajperskie. Amunicja występuje jednak w bardzo ograniczonych ilościach, zmuszając gracza do mniej agresywnego charakteru rozgrywki.
Ciekawą atrakcją gry jest tryb zatrzymania czasu, z pomocą którego sterowana postać może szybko zniknąć z pola widzenia przeciwników czy w prostszy sposób ich wyeliminować.
Oprawa wizualna Velvet Asssassin prezentuje stosunkowo wysoki poziom wykonania. Na uwagę zasługuje realistyczna gra świateł i cieni. Producent zastosował ponadto wiele ciekawych filtrów, między innymi rozmycia ekranu.
Na warstwę dźwiękową składają się w głównej mierze kwestie dialogowe wypowiadane przez wrogów w ich ojczystym języku.