OPIS PRZEDMIOTU
Poradnik serwisowy
Vedemecum blacharza
Tytuł książki: | Poradnik serwisowy Vedemecum blacharza |
Wydawca: | Instalator Polski |
Seria: | Poradnik serwisowy |
Wydanie: | 01/2010 |
Autor: | Bogusław Raatz |
Strony: | 54 |
Rysunki: | b.d. |
Oprawa: | Miękka |
Format: | B5 |
Język: | Polski |
Opis:
Poradnik Serwisowy to obowiązkowa seria publikacji dla każdego mechanika i diagnostyka samochodowego. Przystępny język oraz zakres zagadnień z pewnością zainteresuje również przeciętnego kierowcę i użytkowanika samochodu. Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z następujących działów: elektronika i elektryka samochodowa, diagnostyka, technologia napraw mechanicznych, lakiernictwo i blacharstwo. Każde wydanie Poradnika serwisowego to zeszyt o objętości kilkudziesięciu stron poruszający wybrany temat.
Zasadnicze zmiany w konstrukcji nadwozia samochodu, to właściwy moment na zaoferowanie pracownikom warsztatów blacharskich Poradnika, którego rolą jest uzupełnienie wiedzy w najważniejszych sprawach związanych z obecnie stosowanymi technologiami naprawczymi. Celem jest przejrzyste przekazanie podstaw oraz szczegółów związanych z naprawami nadwozia współczesnych samochodów. Co prawda tematyka ta poruszana jest nieustannie w licznych artykułach prasowych, ale Poradnik gromadzi niemal całą niezbędną wiedzę z pominięciem nadmiernych opisów. W kazdym z ważneijszych punktów Poradnika wyróżniono najważniejsze fakty, które warto zapamiętać. Bogato lustrowane syntetyczne opisy powinny zachęcać do korzystania z niniejszej pozycji i mam nadzieję, ze wkrótce znajdzie swoje miejsce w prawie każdym warsztacie blacharskim w Polsce.
Spis treści:
WSTĘP
1. ORGANIZACJA WARSZTATU BLACHARSKIEGO – NIEZBĘDNIK BLACHARZA 6
1.1. Wyposażenie podstawowe 6
1.2. Wyposażenie uzupełniające 9
2. BUDOWA NADWOZIA. CO TRZEBA WIEDZIEĆ PRZED NAPRAWĄ 12
3. PROCES LIKWIDACJI SZKODY POWYPADKOWEJ 14
3.1. Przyjęcie samochodu do naprawy 14
3.2. Naprawa 15
3.3. Montaż samochodu 15
3.4. Przekazanie samochodu klientowi 15
4. POMIAR TRÓJWYMIAROWY NADWOZIA 16
4.1. Pomiar trójwymiarowy 16
4.1.1. Pomiar według danych porównawczych 16
4.1.2. Pomiar bez danych porównawczych 17
4.2. Symulacja kształtu nadwozia 18
4.3. Komputerowe systemy pomiarowe 19
4.3.1. Mechaniczno-elektroniczne komputerowe urządzenia pomiarowe 19
4.3.2. Laserowo-elektroniczne urządzenia pomiarowe 22
4.3.3. Ultradźwiękowo-elektroniczne urządzenia pomiarowe 23
5. NAPRAWY GŁÓWNE NA RAMACH NAPRAWCZYCH 24
5.1. Montaż samochodu na ramie naprawczej 24
5.1.1. Podnośnik dwukolumnowy 24
5.1.2. Najazdy 25
5.1.3. Urządzenia z podnośnikiem nożycowym 26
5.1.4. Podnośnik przesuwny 26
5.2. Naprawa i pomiary na ramie naprawczej 27
5.3. Podgrzewanie elementów podczas naprawy 28
5.4. Pamięć kształtu 29
5.5. Praca na ramie naprawczej 29
6. NIEWIELKIE I ŚREDNIE NAPRAWY NADWOZIA 30
6.1. Naprawy panelowe 30
6.1.1. Naprawy z ponownym lakierowaniem 31
6.1.2. Proces technologiczny naprawy (Strong Puller, Easy Puller) 32
6.1.3. Technologia obkurczania blachy 34
6.1.4. Naprawy bez ponownego lakierowania 35
6.1.5. Naprawy elementów aluminiowych 37
6.2. Zgrzewanie 39
6.2.1. Parametry zgrzewania 40
6.2.2. Różnice konstrukcyjne zgrzewarek 41
6.2.3. Zgrzewarka – urządzenie wielofunkcyjne 42
6.2.4. Błędy podczas zgrzewania 43
6.2.5 Dodatkowe funkcje 43
6.3. Spawanie MIG/MAG i TIG 43
6.3.1 Spawanie blach stalowych MAG 43
6.3.2. Spawanie blach aluminiowych (MIG) 45
6.3.3. Spawanie blach aluminiowych (TIG) 45
6.4. Lutospawanie MIG 46
6.5. Wymiana elementów nadwozia 47
7. DANE PORÓWNAWCZE – KARTY POMIAROWE 48
8. WYKRYWANIE UKRYTYCH WAD NADWOZIA 49
9. BHP, CZYLI JAK BYĆ MĄDRYM PRZED SZKODĄ 51
9.1. BHP podczas prac spawalniczych 51
9.2. BHP podczas napraw konstrukcji nośnych 52
10. Jak budować markę warsztatu – kilka porad 54
kod04