Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

VADE MECUM ŻOŁNIERZA KIEROWCY I BRYGADA STRZELCÓW

20-03-2012, 16:18
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2198835366
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 10   
Koniec: 20-03-2012 20:10:47
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
Vade Mecum Żołnierza-Kierowcy
CZĘSC II. Z ATLASEM RYSUNKÓW

USZKODZENIA I NIEDOMAGANIA POJAZDÓW MECHANICZNYCH ORAZ METODY ICH ROZPOZNAWANIA I SPOSOBY USUWANIA. KONSERWACJA I EKSPLOATACJA. PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO.


AUTOR -
Opracowali:
Por. Br. Panc. SZYNDLER Bolesław
Kpt Br. Panc. WĄSOWICZ Michał.


WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - 1941 WYDAWNICTWO I BRYGADY STRZELCÓW
Przedruk
staraniem Komisji Regulaminowo-Wydawniczej Armii Polskiej na Wschodzie Palestyna, maj 1943

WYDANIE - 1 - PRZEDRUK
NAKŁAD - ??? EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
DOBRY JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM, LEKKIE USZKODZENIA I PRZYBRUDZENIA, PODPIS WŁASNOŚCIOWY) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNA, MIĘKKA

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - XII, 414 + ATLAS Z TABLICAMI ILUSTRACYJNYMI
WYMIARY - 17 x 13 x 2,7 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,388 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
ZAWIERA ILUSTRACJE W CZĘŚCI Z ATLASEM.


KOSZT WYSYŁKI 8 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

Vade Mecum Żołnierza-Kierowcy
CZĘSC II. Z ATLASEM RYSUNKÓW
Opracowali:
Por. Br. Panc. SZYNDLER Bolesław Kpt Br. Panc. WĄSOM^CZ Michał.
1941 WYDAWNICTWO I BRYGADY STRZELCÓW
Przedruk
staraniem Komisji Regulaminowo-Wydawniczej Armii Polskiej na Wschodzie Palestyna, maj 1943





Przy opracowywaniu niniejszej książki korzystaliśmy:
-"a) z pracy kpL br. pana Czekalskiego Leona i kpr. pchor. inź. Michalskiego Wacława p.t. „Opieka fachowa nad wojskowym pojazdem mechanicznym" zeszyty I, II i VI (wydawnictwo Komisji Regulaminowej Broni Pancer-

1 b) z obowiązujących na terenie Wielkiej Brytanii przepisów o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach i w miejscach publicznych,
. c) z wydawnictwa Automobilklubu Polskiego p. t.
„Przepisy drogowe," Warszawa 1939,
d) z obowiązujących na terenie W.P. w Wielkiej Bry tanii przepisów o postępowaniu w razie wypadku wojskowego pojazdu mechanicznego.

Autorzy.





Pamięci
Plut. Pchor. lnż. Wiesława JARZEMBSKIEGO współautora części I „Vade Mecum Zołnierza-Kierowcy" pracę niniejszą poświęcają

Autorzy.



SPIS RZECZY.

ROZDZIAŁ I.
U szkodzenia i niedomagania pojasdów.
A Uszkodzenia i niedomagania silnika ...... 1
— bloku cylindrów .............. t
— tłoków .................. 8
— korbowodu ................ 15
— panewek łożysk głównych ......... 21
— wału korbowego .. .. .......... 23
— niedomagania rozrządu............ 25
— wału rozrządczego i jego napędu........ 32
— koła rozpędowego.............. 32
— karteru .................. 39
!R. Uszkodzenia i niedomagania systemu chłodzenia . . -42
— wentylatora ................ 42
— pompki wodnej .............. 45
— chłodnicy ................ 47
— termostatu i termometru . ."........ 53
— inne przypadki niedomagali chłodzenia . . . . 55 C Uszkodzenia i niedomagania olejenia ...... 57
D. Uszkodzenia i niedomagania karburacji...... 69
— zbiornika i przewodów paliwa........ 69
— pompy paliwa ...... .,....... 74
— aparatu zasysającego ............ 79
— karburatorów w ogóle............ 85
— niektórych karburatorów specjalnych . . . . 100
E. Uszkodzenia i niedomagania instalacji elektrycznej 104
— akumulatora ................ 104
— prądnicy.................. 116
— amperomierza . . .............. 123
— rozrusznika ................ 126
— instalacji zapłonu „Delco".......... 132
— świec . . !. . .............. 159
— magneta ................ 167
— magneta pionowego „Vertex" ......t.. 178
— instalacji oświetlenia ............ 179
F. Uszkodzenia i niedomagania tłumika ...... 194
G. Uszkodzenia i niedomagania podwozia...... 195
— sprzęgła ...............i .. 195
— skrzynki przekładniowej .......... 210
— wału kardanowego.............. 220
— dyferencjału i tylnego mostu ........ 223
— przedniej osi .............. 231
— mechanizmu kierowniczego i układu drążków kie-
rowniczych .............. 234
— ramy .................. 240
— zawieszenia ................ 241
— amortyzatorów ............. 249-
— hamulców ................ 253
— kół .................... 272
— gum.................... 278
— inne .................. 286
ROZDZIAŁ II.
Metoda rozpoznawania i poszukiwania niedomagań oraz uszkodzeń pojazdów mechanicznych.
Silnik wcale nie daje się „obrócić".......... 289
Silnik z trudem daje się „obrócić".......... 290
Silnik „obraca się" lecz nie daje się uruchomić . . . . 290
Silnik z trudem daje się uruchomić.......... 291
Silnik po uruchomieniu zatrzymał się........ 292
Silnik pracujący nagle się zatrzymał ........ 293
Silnik nie ma małych obrotów............ 294
Silnik pracujący na luzie nie ma dużych obrotów . . . . 294
Silnik nie ma zrywu................ 294
Silnik przerywa .................. 295
Silnik źle ciągnie przy dobrym sprężaniu . . . . . . . . 297
Silnik źle ciągnie przy braku sprężania........ 297
Silnik „strzela" do karburatora............ 298
Silnik „strzela" do tłumika- ............ 298
Z karteru silnika wydobywają się spaliny ...... 299
Pr/y obracaniu korbą daje się słyszeć syczenie w karterze 299
Samozapton w silniku................ 299
Silnik dostaje wibracji przy pewnych obrotach . . . . 300
Silnik stuka.................... 300
Jednorazowe gwałtowne stuknięcie w silniku...... 301
Silnik zużywa nadmierną ilość oleju . . ........ 301
Olej w karterze po zmianie szybko czernieje...... 301
Poziom oleju w karterze podnosi się........ 302
Manometr wskazuje za duże ciśnienie oleju...... 302
Manometr wskazuje za małe ciśnienie oleju...... 302
Manometr wcale nie wskazuje ciśnienia oleju . / . . . . 303
Zbyt wysoka temperatura na termometrze ...... 303
Zbyt niska temperatura na termometrze....... 303
Silnik przegrzewa się - wody w chłodnicy ubywa . . . 303
Silnik przegrzewa się — wody jest pełno........ 304
Brak dopływu paliwa do karburatora........ 304
Słaby dopływ paliwa do karburatora.......... 305
Bogata mieszanka ................ 306
Uboga mieszanka.................. 307
Nadmierne zużycie paliwa.............. 307
Z tłumika wydobywa się dym............ 309
Akumulator szybko rozładowuje się.......... 30^
Akumulator szybko niszczy się............ 316
Mimo włączonego prądu strzałka amperomierza nie rusza
się .. .................. 310
Amperomierz wskazuje słabe ładowanie........ 311
Strzałka amperomierza wychyla sie w kierunku
niewłaściwym .................. ""-^
Strzałka amperomierza drga lub nagle wychyla się . . - - 312
Brak iskry na świecach lub iskra jest zbyt słaba .. .. 312
Magneto nie daje iskry .............. 313
Magneto daje słabą iskrę.............. 314
Twomik rozrusznika nie obraca sie po włączeniu prądu . . 314 Twornik rozrusznika obraca się, lecz nie zazębia sie z
wieńcem kota rozpędowego ............ 314
Rozrusznik leniwe „obraca" silnik.......... 314
Wszystkie światła nie palą się............ 315
Niektóre światła nie palą się............ 315
Zmienne natężenie świateł lub Światło migające .. - - 316
Latarnia daje Światło, mimo że żarówki świecą dobrze .. 316
Żarówka daje bardzo słabe światło - ledwie się żarzy. . 316
Sygnał „stop" nie działa lub zacina się........ 316
Strzałki kierunkowe nie działają . . ........ 317
Wskaźnik poziomu paliwa nie działa.......... 317
Sygnał elektryczny nie gra lub zacina się .. ...... 317
Zakłócenia w odbiorze radiowym .......... 318
Sprzęgło Ślizga się ................ 318
Sprzęgło szarpie . . .. ..............^
Sprzęgło nie wyłącza się..............l3ly
Sprzęgło drga i warczy ........"......319
Obłożyny sprzęgła szybko się zużywają . . ...... 319
Samoczynne wyłączanie się biegu.........^ 319
Zgrzyty w skrzynce przekładniowej podczas włączania biegów ..................
Włóczenie Iwegu utrudnione ............ 320
Wycie w skrzynce przekładniowej.......... 320
Napęd nie przenosi mc (sprzęgło i bieg włączone) . . . . 320
Wycie w dyferencjale .............. 320
Hamulce źle trzymają................ 321
Hamulce działają zbyt gwałtownie.......... 321
Hamulce zacinają się................ 321
Przegrzewanie się bębnów hamulców ........ 322
Ocieranie się bębna hamulca o jego tarczę........ 322
Duży luz koła kierownicy.............. 322
Kierownica się obraca . . . . ............ 32.1
Utrudnione kierowanie samochodem.......... 323
Pojazd ściąga na jedną stronę............ 323
Drganie kół przednich (shimmy).......... 324
Samochód buja się po przejechaniu przeszkody . . . . 324
Samochód źle niesie i trzęsie............ 324
Samochód nie trzyma się drogi............ 325
Rama samochodu dobija do osi............ 325
Kota rzucają .................. 325
Opony siadły- .................. 325
Przedwczesne zużywanie się opon.......... 326
Stuki w podwoziu ................ 32ó
Nieprawdziwe wskazania licznika 1 szybkościomierza . . 327
Pojazd nie osiąga pełnej maksymalnej szybkości . . .. 328
ROZDZIAŁ III.
Konserwacja pojazdu mechanicznego.
Konserwacja pojazdu na postoju .......... 329
Konserwacja codzienna .............. 331
Konserwacja tygodniowa .............. 334
Konserwacja miesięczna .............. 335
Konserwacja okresowa........... , . . . 336
Konserwacja pojazdu w drodze . . . . ........ 338
Czynności kierowcy przed jazdą ..........339
Zasadnicze obowiązki kierowcy w drodze........340
Przyczyny zbyt szybkiego zmywania się mechanizmów 341
Konserwacja akumulatora..............345
Mycie pojazdu mechanicznego............349
Opieka na pojazdem mechanicznym w czasie zimy .. 353 Napełnianie zbiorników paliwa w pojazdach mechanicznych ...............363
Kierowca a zużycie paliwa..............368
Skutki przeładowania samochodu ..........375
Pokonywanie trudności przy rozruchu silnika...... 377
Czynności kierowcy po objęciu używanego pojazdu . . 383 Postępowanie w razie pożaru na pojeździe mechanicznym 387
Magazynowanie pojazdów mechanicznych ...... 389
Wyposażenie pojazdu mechanicznego ........392
ROZDZIAŁ IV.
Przepisy ruchu drogowego.
Przepisy obowiązujące na terenie Wielkiej Brytanii . . 398
Przepisy obowiązujące w Polsce ..........406
Wyciąg z instrukcji o postępowaniu w razie wypadku
wojskowego pojazdu mechanicznego........412
Atlas rysunków do części II.





WSTĘP TREŚĆ CZĘŚCI II.

Na treść części II składają się w pierwszym rzędzie rozdziały, traktujące o rozpoznawaniu i usuwaniu niedomagań oraz o konserwacji pojazdów mechanicznych. Do zagadnień tych może przystąpić^ tylko ten kierowca, który zna już doskonale budowę pojazdu mechanicznego oraz zdaje sobie jasno sprawę ze współdziałania jego części i zespołów. Wobec tego częsV II „Vade Mecum" przeznaczona jest wyłącznie dla kierowcy, który działy te juz opanował, podczas gdy cześć I przeznaczona była dla kandydata na kierowcę.
W części II położono specjalny nacisk na znaczenie zasadniczych czynnos#ci konserwacyjnych, których należyte wykonanie zapewnia stałą gotowość pojazdu do pracy. Tylko bowiem dobrze konserwowany i dobrze każdorazowo do drogi przygotowany pojazd mechaniczny może być użyty do wykonania zadania, jakie źołnierz-kierowca otrzyma od swego dowódcy.
Rozdział, traktujący o przepisach ruchu drogowego, wprowadzony został do części II „Vade Mecum", gdyż kierowca, który przestrzega te przepisy,unika przez to samo wypadków, a więc obniża koszty eksploatacji pojazdu. UKŁAD CZĘŚCI II.
Wobec zachowania kieszonkowego formatu części II „Vade Mecum", nie dało się w niej zastosować metody poszukiwania niedomagań przy pomocy tablic, które zajmują dużo miejsca i wskutek tego w warunkach polowych nie są wygodne. Wobec tego zastosowany został inny układ tych działów, a mianowicie:
. Rozdział I traktuje o wszelkich możliwych uszkodzeniach i niedomaganiach, jakie mogą się zdarzyć w częściach i zespołach pojazdu mechanicznego. Kolejność tych
niedomagań jest zgodna z kolejnością opisów części i zespołów pojazdu mechanicznego, jaka przyjęta 2ostała w części I „Vade Mecum."
Przy opisie każdego uszkodzenia lub niedomagania podane są:
(a) objawy, na podstawie których kierowca może rozpoznać uszkodzenie lub niedomaganie;
(b) przyczyny, w następstwie których uszkodzenie lub niedomaganie powstało;
(c) sposób wykonania naprawy przez kie rowcę lub wskazówka, dotycząca oddania pojazdu do naprawy do warsztatu;
(d) ostrzeżenie, zawierające przestrogi, pouczające kierowcę, jak danego uszkodzenia lub niedomagania można uniknąć.
2. Rozdział II zawiera zestawienie wszelkich objawów, na podstawie których kierowca może rozpoznać niedomaganie lub uszkodzenie. Przy opisie każdego objawu podane są wszystkie możliwe uszkodzenia lub niedomagania, które dany objaw mogły spowodować.
Sposób posługiwania się tym działem części II „Vade Mecum" jest następujący:
(a) kierowca odszukuje w spisie rzeczy (Rozdział II) zaobserwowany objaw niedomagania;
(b) na odpowiedniej stronie podane są pod tym samym tytułem, jak w spisie rzeczy, wszystkie możliwe niedomagania, które dany objaw mogły spowodować;
(c) z wyszczególnionych niedomagań kierowca wybiera jedno, odpowiadające danemu przypadkowi;
(d) przy każdym uszkodzeniu lub niedomaganiu kierowca znajdzie odsyłacz (numer punktu Rozdziału I lub II), na podstawie którego odszuka w Rozdziale I szczegółowy opis niedomagania, przyczyny jego powstania, sposób naprawy i
ostrzeżenie, jak podobnego niedomagania uniknąć.
Uwaga. — Po dokładnym zapoznaniu się z treścią ? układem Rozdziału I i II, kierowca bardzo łatwo zorientuje się w metodzie odszukiwania niedomagań i sposobów ich usuwania.
ZASADY SPRAWOWANIA OPIEKI FACHOWEJ.
Każdy wojskowy pojazd mechaniczny musi podlegać starannej i stałej opiece. Celem tej opieki jest przedłużenie czasu używalności pojazdu, zwiększenie pewności jego ruchu oraz obniżenie kosztów jego eksploatacji.
Cel ten osiągnie kierowca wówczas, gdy stale będzie przestrzegał zasady opieki fachowej, z których najważniejszymi są:
(a) prawidłowe dotarcie nowego, względnie naprawionego (po naprawie głównej) pojazdu lub zespołu mechanica-nego;
(b) należyte prowadzenie pojazdu;
(c) odpowiednie użytkowanie pojazdu zgodne z jego konstrukcją i przeznaczeniem;
(d) należyte wykonywanie czynności konserwacyjnych;
(e) usuwanie w porę niedomagań;
(f) wykonywanie w porę napraw.
Fachową opiekę nad pojazdem sprawuje kierowca. Wszelkie wykonywane przez niego czynności kontrolowane być muszą jednak przez fachowego przełożonego.
Kierowca musi znać i rozumieć zjawiska, zachodzące w pojeździe mechanicznym, musi umieć wyciągać wnioski % poczynionych spostrzeżeń, aby mógł zdać sobie sprawę, czy w jakim stopniu ujawnione zaburzenia w pracy mechanizmów lub też ich niedomagania pozwalają na dalsze użytkowanie pojazdu. Kierowca musi pamiętać, że w czas zauważone i usunięte niedomaganie zapobiega przekształceniu się go w u-szkodzenie.
Kierowca jest fachowcem, który obsługuje pojazd mecłn-niczny. Jest on odpowiedzialny za stan techniczny pojazdu, ma prawo i obowiązek meldowania swoim przełożonym o niewłaściwym sposobie użytkowania pojazdu.
Dla dobrego kierowcy nie ma złego pojazdu mechanicznego. Odwrotnie, zły, niewyszkolony kierowca może zniszczyć najlepszy nawet pojazd w bardzo krótkim czasie.
W zakresie swoich obowiązków kierowca prowadzi pojazd, konserwuje go, usuwa w dostępnym mu zakresie przyczyny niedomagań w pracy mechanizmów oraz melduje o zauważonych lub stwierdzonych niedomaganiach, których przyczyn sam nie mógł odnaleźć. Dobrego kierowcę cechują:
— odpowiednie wyszkolenie techniczne,
— zamiłowanie do swego zawodu,
— wstrzemięźliwość w używaniu napojów alkoholowych,
— opanowanie nerwowe i wytrzymałość fizyczna na
trudy,
— spostrzegawczość i szybka orientacja,
— szybka reakcja na zachodzące zjawiska.
Kierowca winien rozumieć, że jego funkcja nie jest wygodną „posadą", lecz, szczególnie w czasie działań wojennych, jest najbardziej odpowiedzialnym obowiązkiem.
Kierowca winien w końcu pamiętać i o tym, że jego pojazd ma być zawsze gotów do natychmiastowego użycia.
Jeżeli wojskowy pojazd mechaniczny wycofany został z użytku w następstwie normalnego zużycia się, a nie z przyczyn, spowodowanych brakiem opieki, wówczas kierowca spełnił swój obowiązek należycie.
Vade Mecum Żołnierza-Kierowcy.



ATLAS RYSUNKÓW DO CZĘŚCI II.
24 Tablic.

1941
WYDAWNICTWO I BRYGADY STRZELCÓW.
Przedruk
staraniem Komisji Regulaminowo-Wydawniczej Armii Polskiej na Wschodzie
Palestyna, maj 1943.




WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.