OPIS PRODUKTU
PORADNIK SERWISOWY NR 05/2007 USZKODZENIA ZAWORÓW SILNIKOWYCH I ICH PRZYCZYNY Kwalifikacja uszkodzeń zaworów. Przeciążenia cieplne lub mechaniczne. Zakłócenia w pracy układu napędu zaworów. Wadliwy montaż zaworu. Wady konstrukcyjne. Wady wykonawcze. Wady materiałowe.
Od Autorów Zawory są ważnym elementem jednostki napędowej, gdyż sterują przepływem ładunku do komory spalania i odprowadzania spalin. Od ich pracy zależy właściwe funkcjonowanie i sprawność całego silnika. Z zatem zawory są elementem warunkującym trwałość silnika. Naprawy układu zaworowego należą do czynności kosztownych i czasochłonnych. Niektóre z uszkodzeń zaworów mogą spowodować nie tylko konieczność napraw elementów układu zaworowego, lecz prowadzą do poważnych awarii silnika, po których jego obudowa może nie być ekonomicznie uzasadniona. Niniejsze opracowanie jest próbą przedstawienia przypadków uszkodzeń zaworów silników spalinowych i kwalifikacja przyczyn tych uszkodzeń. Może być wykorzystane jako pomoc w identyfikacji przyczyn uszkodzeń w praktyce warsztatowej i laboratoryjnej oraz cenną wskazówką praktyczną dla wszystkich zainteresowanych tą tematyką. Autorzy: Antoni Szulborski i Piotr Szulborski
Spis treści 1. Wstęp 1.1. Kwalifikacja uszkodzeń zaworów 1.2. Statystyka przyczyn uszkodzeń zaworów 1.3. Zalecane dokładności wymiarowe oraz dopuszczalne błędy kształtu wykonania zaworów
2. Klasyfikacja przyczyn uszkodzeń zaworów 2.1. Przeciążenia cieplne lub mechaniczne 2.1.1. Odkształcenie talerza zaworu 2.1.2. Zmiany struktury materiału zaworu 2.1.3. Korozja cieplna zaworów drążonych 2.1.4. Wżery korozyjne przylgni zaworu. Zmiany struktury materiału zaworu 2.1.5. Pęknięcia powierzchniowe 2.1.6. Urwanie trzonka zaworu 2.1.7. Przepalanie zaworów drążonych 2.2. Zakłócenia w pracy układu napędu zaworów 2.2.1. Uszkodzenie napędu wałka zaworów 2.2.2. Wadliwe mocowanie trzonka zaworu 2.2.3. Mimośrodowy nacisk dźwigienki zaworowej 2.2.4. Za ciasna prowadnica zaworowa 2.2.5. Za luźna prowadnica zaworowa 2.2.6. Brak obrotu zaworu podczas pracy 2.2.7. Zbyt intensywny obrót zaworu 2.3. Błędy zamykania zaworu 2.3.1. Za duży luz zaworowy 2.3.2. Za mały luz zaworowy 2.3.3. Odkształcenia gniazda zaworowego 2.4. Wadliwy dobór materiału zaworu 2.5. Wadliwy montaż zaworu 2.5.1. Niewspółosiowość gniazda i prowadnicy zaworu 2.5.2. Niewłaściwy luz zaworowy 2.5.3. Znakowanie zaworu 2.6. Wady konstrukcyjne 2.6.1. Wadliwe ukształtowanie talerzyka zaworu 2.6.2. Wadliwe ukształtowanie stopki trzonka zaworu 2.7. Wady wykonawcze 2.7.1. Przegrzanie podczas kucia 2.7.2. Wady stellitowania 2.7.3. Wady obróbki cieplnej 2.7.4. Wady obróbki cieplnej 2.7.5. Wady hartowania stopki zaworu 2.7.6. Wadliwy przebieg włókien 2.8. Wady materiałowe 2.8.1. Wtrącenia i zanieczyszczenia materiału 2.8.2. Wady powierzchniowe 2.8.3. Wady struktury materiału
Seria
Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z nastepujących działów:
- elektronika
- elektryka
- diagnostyka
- technologia napraw mechanicznych
- lakiernictwo i blacharstwo
Artykuły zawierają:
- wiele praktycznych informacji z dziedziny budowy i eksploatacji samochodów,
- opisy spotykanych w samochodach rozwiązań technicznych, oparte na unikalnych materiałach fabrycznych i literaturze zagranicznej,
- technologie napraw najnowocześniejszych układów,
- porady ekspertów z branży,
- prezentowanie zagadnień budowlanych i technologicznych, związanych z projektowaniem, wyposażaniem i modernizowaniem warsztatów,
- omówienie zagadnień prawnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.